En toen was er Battlefield Heroes, schijnbaar uit het niets. In de aanloop naar de release werden vele releasedata genoemd, maar toen het spel vorige week eindelijk verscheen, bleef het angstvallig stil. Waarom heeft EA de game niet wat grootser aangekondigd? Wij speelden Battlefield Heroes en konden vervolgens wel een paar redenen bedenken.

Een reden waarom je de game in ieder geval wel moet uitproberen, is het feit dat Battlefield Heroes een Free to Play-game is en dus gratis kan worden gedownload en gespeeld. Spelers die graag hun geld uitgeven, hoeven zich echter geen zorgen te maken, want voor een paar euro's kun je Battlefunds kopen. Die Battlefunds kun je vervolgens inwisselen voor nieuwe kledij en upgrades. Wapens en special abilities koop je met Valor Points die je verdient tijdens het spelen. Hierdoor heeft het spel een prima balans gevonden tussen de betalende en de gratis spelers. Spelers die geen geld willen uitgeven worden niet direct benadeeld ten opzichte van spelers die dat wel willen. Of je moet erg jaloers zijn ingesteld en je storen aan die mooie spijkerbroek van je teamgenoot.

Ondanks de nieuwe aanpak is Battlefield Heroes in wezen nog steeds hetzelfde als alle andere Battlefield-games. Je strijdt om capture points en verliest tickets naarmate jouw team minder punten bezet dan de tegenstander. Elk team heeft maximaal vijftig tickets, dus de potjes zijn wel een stuk sneller voorbij dan je gewend bent. Wat je waarschijnlijk ook niet gewend bent, is de vrolijke tekenfilmstijl. Het spel lijkt zo te zijn weggelopen uit een stripboek en alles heeft een opvallende kleurtje. Wie de stijl van Team Fortress 2 best te pruimen vindt (en dat zijn er een hoop), zal de grafische stijl van Battlefield Heroes zeker waarderen.

Jij bent mijn held

Voordat je kunt beginnen met spelen, moet je eerst een Hero aanmaken. Ook hier kun je ervoor kiezen om geld uitgeven aan extra Hero-slots, maar doe je dat niet dan mag je maximaal vier helden creëren. Allereerst kies je een zijde, de Royal Army of de National Army. Daarna een van de drie klassen: gunner, soldier en commando. Ieder van hen beschikt over een andere wapenset en special abilities, al zijn de verschillen tussen de klassen in vergelijking met andere Battlefield-games niet zo heel erg groot. De enige die een beetje buiten de boot valt en net ietsje sterker lijkt, is de commando.

Omdat het spel werkt met een levelling-systeem, blijf je constant met dezelfde helden spelen en zijn de keuzes die bijvoorbeeld maakt met betrekking tot upgrades bindend. Bedenk dus goed wie je kiest en welke upgrades je hem geeft. Al tijdens de eerste paar uurtjes dat je het spel speelt, merk je dat spelers die goed gebruik maken van de special abilities een stuk sterker zijn dan spelers die dat niet doen. Onderschat de extra upgrades dus niet. Jammer genoeg lijkt dit RPG-achtige gedeelte het enige stukje Battlefield Heroes met diepgang, voor de rest is het spel behoorlijk simpel en casual gehouden.

Casual met de hoofdletter C

Die casual insteek wordt niet alleen verraden door de Free to Play-opzet, maar ook door de gameplay zelf. Zo speel je de game bijvoorbeeld in derdepersoonsperspectief, een unicum voor de Battlefield-reeks. We zouden graag geloven dat deze opmerkelijke keuze is gemaakt omdat dit camerastandpunt zorgt voor meer speelplezier, maar we denken dat het eerder is gedaan zodat spelers op deze manier hun duurbetaalde kloffie kunnen bekijken. Waarom zou je anders zo'n apenpakje kopen?

Een andere, opvallende keuze is het feit dat je zelf niet mag kiezen in welke server je wilt spelen. Je krijgt een grote oranje knop met Play Now! en dat is het. Ontwikkelaar Dice vond het blijkbaar niet nodig om de casual Battlefield-spelers lastig te vallen met serverlijsten en de mogelijkheid om zelf een map te selecteren. Helemaal vreemd wordt het wanneer je in het spel zelf zit. Je kunt dan niet meer kiezen met welke Hero je wilt spelen. Zit je met acht sluipschutters in een team dan zit er niets anders op dan met z'n allen geduldig in een hoekje te wachten op wat komen gaat. Een andere optie is gewoon uit de server gaan en hopen dat je niet nog keer in dezelfde server terecht komt. Erg omslachtig allemaal.

Zit je dan eindelijk in de juiste server, blijkt dat er nog meer is gedaan om de spelers vooral niet teveel dwars te zitten met lastige gameplay-elementen. Wanneer je jouw wapen leegt op de tegenstander zie je hoeveel schade jij hem toebrengt door middel van rode of witte cijfers. Toch lijkt het de ene keer wel of het langer duurt voordat iemand dood is, dan de andere keer. Het zal zeker wel een paar voorkomen dat jij twee magazijnen op een speler leeg schiet, hij zich vervolgens omdraait en jou doodleuk met twee kogels naar het hiernamaals stuurt. De makers zullen vast een goed systeem hebben bedacht, maar voor je gevoel lijkt alles behoorlijk willekeurig te gebeuren. Bovendien heb je absoluut geen feeling met de wapens en lijkt het niet uit te maken welke je nu kiest.

Bedoeld voor de Dummy

Het zou echter niet eerlijk zijn om de game nu met een onvoldoende te beoordelen. De frustraties die we hierboven hebben beschreven, zullen alleen overheersen bij de doorgewinterde gamer. En voor die groep is deze game duidelijk niet bedoeld. EA probeert met deze game een 'andere' groep gamers bekend te maken met het Battlefield-principe en dat zal ongetwijfeld gaan lukken. De keuze om de game niet groots aan te kondigen is dus geen verrassing te noemen. Hadden ze dat wel gedaan dan waren er meer gamers op af gekomen die niet tot de doelgroep hadden behoord. Op manier waarop het spel nu wordt geïntroduceerd, zullen er mondjesmaat steeds meer spelers bij komen en kan de community langzaam gaan groeien. Iets wat we wel meer zien bij andere, soortgelijke games (War Rock en Maple Story).

In deze vorm is Battlefield: Heroes het beste te omschrijven als een Battlefield voor Dummies. De game is lekker simpel gehouden en vergt weinig kennis van de spelers. Ervaren gamers kunnen zich nog enigszins vermaken met de special abilities om zo een ideale Hero te creëren, maar dan houdt het wel een beetje op. Het aanbod van 'slechts' vier maps (er zullen er vast en zeker meer volgen) en de beperkte gameplay-mogelijkheden bieden op dit moment gewoon te weinig om lang te boeien. Leuk voor je kleine broertje, maar niet voor jou!