Battlefield 5

Battlefield 5 is een incompleet maar beter uitgewerkt vervolg

Kijkt goed af maar vergeet nog te innoveren

Geschreven door Marvin Toepoel op

Battlefield 5 leent veel van zijn voorganger, maar is een nog completere en beter uitgewerkte oorlogservaring. De vernieuwde Squad-dynamieken maken de multiplayer toegankelijker, terwijl individuele progressie en aanpassingsmogelijkheden je terug laten komen voor meer. Grand Operations is een welkome toevoeging, maar met slechts acht maps en het uitblijven van de battle royale-modus mis hier de innovatie die Battlefield 1 wel wist te realiseren.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Waanzinnige graphics en audio, de nieuwe Grand Operations-modus, vernieuwde Squad-dynamieken, individuele progressie
  • Minpunten
  • Bugs (hopelijk kinderziektes), weinig indrukwekkende War Story’s, gebrek aan battle royale-modus
De terugkeer naar de eerste helft van de twintigste eeuw bleek een groot succes voor de Battlefield-serie. Met Battlefield 1 maakte Dice een van de beste online shooters ooit en in Battlefield 5 wordt daar op voortgeborduurd in een iets later tijdperk: de Tweede Wereldoorlog. Deze oorlog was verantwoordelijk voor razendsnelle innovatie in wapenproductie en –ontwerp, een trend die Battlefield 5 ten opzichte van zijn voorganger niet doorzet.

Ook Battlefield 5 kenmerkt zich door de waanzinnige, grote veldslagen die de serie al jaren tot een succes maken. Waar Battlefield 1 de Battlefield-formule echter opschudde met een frisse blik op de singleplayercampagne in de War Stories, compleet nieuwe gamemodi als Operations en oorlogsveranderende technologie met de ontzagwekkende Behemoths, ligt de focus in Battlefield 5 meer op het kleine. Op de dynamiek tussen leden van een Squad - dat nu vier koppen telt in plaats van vijf - en individuele progressie.

De nieuwe Squad-insteek werkt uitstekend en is vooral een welkome verandering voor nieuwe spelers. In Battlefield 5 is het namelijk meer dan ooit de bedoeling dat elk lid van een Squad elkaar ondersteunt, waardoor je geen Rambo hoeft te zijn om veel punten te scoren en hoog in de ranglijst te eindigen. Er zitten twee ondersteunende klassen in, namelijk de Medic en Support, die beiden een cruciale rol op het slagveld vervullen. Medics helpen neergeschoten soldaten op de been en bevoorraden ze met verbanddozen en Support zorgt er voor dat iedereen genoeg kogels heeft. Laatstgenoemde is ook beter in het bouwen van nog een nieuwe toevoeging: Fortification.

Battlefield 5
Battlefield 5
Battlefield 5

Unieke soldaten

Niet iedere Medic, Support of Assault is hetzelfde. Je kunt voor elke klasse één van twee specialisaties kiezen, zogeheten Combat Roles, die aansluiten op een zekere speelstijl. Een Field Medic scoort bijvoorbeeld extra punten voor het verschaffen van verbanddozen aan medesoldaten, terwijl een Combat Medic beter uit de voeten kan in de frontlinies door een nadruk op mêlee-aanvallen. De Support-klasse kan gespecialiseerd zijn in het hanteren van machinegeweren of in het bouwen en repareren van Fortifications – uiterst bruikbare zandzakken, prikkeldraad en zelfs vallen voor tanks.

Vriendengroepen kunnen door alle opties een optimale Squad maken die aansluit bij een voorbedachte plan van aanpak. De nieuwe Squad-gameplay leent zich ook uitstekend voor nieuwe spelers. Samenspel is met zijn vieren iets beter te organiseren dan met een Squad van vijf – in ieder geval met vreemdelingen – en het is makkelijker om een ondersteunende functie te vervullen in de chaos van het slagveld.

Bovenop de klassespecialisaties kan iedereen natuurlijk ook zijn wapenuitrusting en outfit aanpassen zoals in voorgaande delen, waarbij de dingen die geld kosten uitsluitend cosmetisch zijn. Ervaringspunten zijn te behalen via de multiplayer en er is sprake van individuele progressie via dagelijkse doelstellingen (Daily Orders) en Special Assignments. Dit zijn enkele opdrachten naar keuze die aansluiten bij specifieke gamemodi, klassen, wapens en speelstijlen. Ze geven zowel beginners als veteranen genoeg te doen.

Battlefield 5

Tijdrovend en meeslepend

De multiplayer is ook in Battlefield 5 waar het allemaal om draait, al voelt het geheel een stuk minder innoverend en verrassend aan dan bij zijn voorganger. Succesvolle modi uit BF1 zijn terug en de nieuwe trekpleister is een variatie op de bekende Operations, die Grand Operations heet. Grand Operations zijn langere, dynamische confrontaties die plaatsvinden gedurende meerdere (digitale) dagen en meerdere gamemodi en levels behelzen. Deze modus kan per potje oplopen tot vier uur aan gameplay, en die extra tijd is het waard. Grand Operation is de meest complete en meeslependste multiplayerervaring in Battlefield 5.

De confrontatie begint met Airborne, waarbij het ene team in het gebied van de vijand springt vanuit vliegtuigen. Het is de bedoeling dat in deze eerste map de artillerie van de vijand (vier stuks) vernietigd worden, en aan de hand van het succes krijgt de aanvallende partij op dag twee een bonus (zoals meer spawn-punten). Dag twee staat in het teken van de modus Breakthrough of Frontlines, waarbij het zaak is om belangrijke locaties te veroveren zoals zo vaak het doel is in Battlefield. Mochten de aanvallers doordrukken, dan staat dag drie in het teken van Final Stand, een modus die alvast een voorproefje geeft op de aankomende battle royale-modus.

De aaneenschakeling van deze modi is een toevoeging die in potentie erg tijdrovend wordt. Omdat meerdere veldslagen gewonnen moeten worden staat er meer op het spel, wat de druk alleen maar doet toenemen en de mogelijke overwinning des te zoeter laat smaken. Dat is nodig, want wanneer je de modi geïsoleerd bekijkt, wordt duidelijk dat ze vooral een Battlefield 1-stramien volgen met nieuwe legers en nieuwe maps. De modi zijn weinig innoverend, maar daar staan een scala aan indrukwekkend ontworpen maps en geweldige graphics tegenover.

Fans van historische accuraatheid zijn bij Battlefield 5 aan het verkeerde adres. Lol staat voorop.

Prachtig geweld

Battlefield 5 is prachtig en lijkt het maximale te halen uit de Frostbite 3-engine. Net als zijn voorganger is Battlefield 5 er op uit de verschrikkingen van oorlog duidelijk te maken via impactvolle audio en totale visuele vernietiging, en dat is confronterend. Tanks die delen van gebouwen wegblazen, kogelregens die over de slagvelden suizen, het geschreeuw van gewonde en vechtende soldaten: Battlefield is op zijn best in het heetst van de strijd.

Zelfs bij de grootste confrontaties blijft de game erg soepel draaien, en hoewel de verschrikkingen van de oorlog dan overduidelijk zijn, is de game mooi genoeg voor een soldaat om zijn wapen weg te leggen en de omgeving in zich op te nemen. De belichting en weerseffecten maken het geheel af, terwijl de levels zelf ook sterk zijn ontworpen. De positionering van belangrijke gebouwen en doelstellingen lenen zich voor allerlei soorten aanvallen van alle kanten, wat het fris houdt. Beschutting als bergketens of dalingen en stijgingen in het landschap voelen daarbij natuurlijk aan en staan in dienst van de gameplay, waardoor er memorabele confrontaties kunnen losbarsten.

Nederland is trouwens goed vertegenwoordigd in Battlefield 5. Zo komt Nijmegen kort aan bod in een van de War Story’s en is de multiplayermap in Rotterdam de mooiste en gedenkwaardigste van allemaal. Te midden van de stad staat een gigantische en deels vernietigde kerk, vol kraters, omhoog geblazen delen vloer en een rijkelijk brandend vuurtje dat het geheel in prachtig rood schetst. Battlefield was nog nooit zo mooi, wat het keer op keer opnieuw spelen van de maps langer leuk houdt.

Battlefield 5

Afgewerkt, maar met bugs

Hoewel de modi van Battlefield 5 amper innoveren, kan de game dat in de toekomst nog wel gaan doen. Het spel is namelijk nog niet af. Zo staat een van de grote trekpleisters, de battle royale-modus genaamd Firestorm, gepland voor een release in maart. In december komt het hoofdstuk getiteld Tides of War, compleet met een nieuwe multiplayermap, een nieuwe singleplayer War Story en de Practice Range.. Met de opties voor die modi al aanwezig in het menu oogt de game nogal leeg. Erg jammer, want in combinatie met betere schietmechanieken en Squad-gameplay in dit deel zou een nieuwe modus als Firestorm de score = zo met een punt kunnen verhogen. Gelukkig wordt alle toekomstige dlc gratis (en níet pay-to-win).

Dat de maps goed zijn vormgegeven is leuk. Toch zijn er minder momenten in Battlefield 5 die de monden laten openvallen. De maps in Battlefield 1 gingen gepaard met Behemoths: gigantische, technologische meesterwerken die een strijd ineens op de kop konden gooien. Zoiets mist in Battlefield 5. De focus ligt duidelijk op elkaar rap opvolgende schietpartijen en de enige uitzonderingen daarop zijn de voertuigen. Voertuigen die we toch al tig keer eerder hebben gezien in zowel Battlefield- als andere WO2-games.

De schietmechanieken zelf zijn wel beter afgewerkt in dit deel, met een paar aanpassingen waar fans al langer om vroegen en aanpassingen die in dienst staan van snel schietwerk en korte, intensieve confrontaties. Zo kunnen spelers zich sneller over het slagveld bewegen doordat ze al hurkend de sprintknop kunnen inhouden, bewegen soldaten zich net even iets sneller over obstakels en is schieten zonder te richten in dit deel een aardig alternatief. De wapens liggen zoals altijd heerlijk in de virtuele hand, zeker nu kogels meer impact lijken te hebben op de lichamen van vijanden en het geluid van de WO2-wapens om van te smullen is. Hoewel het geheel soepel draait en er zelden sprake is van framedrops, kent ook Battlefield 5 enkele kinderziektes. In de singleplayer lopen enkele vijanden door dozen en andere beschutting heen, staan ze soms wel erg spastisch achter turrets en zijn er zelfs enkele onzichtbare muren aanwezig. In de multiplayer schieten lichamen van soldaten zo nu en dan ineens een paar meter de lucht in. Ook komt het voor dat het lichaam van een gewonde medesoldaat twee meter van de daadwerkelijke revive-knop te vinden is, waardoor je als een gek op de knop drukt in de buurt van het lichaam, maar de soldaat alsnog sterft. Tijdens een potje Grand Operations verschenen er zelfs een keer geen bommen die nodig waren om één van de partijen een wedstrijd te laten winnen.

Battlefield 5

Geen singleplayergame

De korte singleplayerverhalen in de vorm van War Story’s keren terug in Battlefield 5. Ditmaal zijn er minder War Story’s die bij elkaar opgeteld wel langer duren. Dat komt vooral door het feit dat je in de War Story’s van Battlefield 5 bijna altijd een eenmansleger vormt, iets wat toch niet helemaal strookt met de algehele oorlogservaring die BF5 zou moeten zijn. De gameplay bestaat voornamelijk uit het binnensluipen of –wandelen van vijandelijke kampen en daar iedereen uitmoorden, om door te gaan naar een volgend kamp of opblaasbare doelstelling, en dat voornamelijk te voet. Het is een prima kennismaking met de gameplay van Battlefield, maar verbleekt bij de totale oorlog die plaatsvindt in de multiplayer.

Zeker in de eerste twee (van de drie) War Story’s moet de speler het alleen opnemen tegen hordes aan vijanden, waardoor het bijna aanvoelt als Call of Duty. Het gemis aan medesoldaten, artillerie en grootschalige vernietiging is voelbaar. Daarom zal niet iedereen de War Story’s opstarten. Dat de artificiële intelligentie net zo dom is als in Battlefield 1 helpt ook niet. Vijanden blijven regelmatig staan op een onzichtbare lijn net buiten hun kamp en laten zich nog altijd veel te makkelijk leiden door het rondstrooien van kogelhulzen (waarmee ze gelokt kunnen worden).

De dialogen zijn erg slecht geschreven en de stemacteurs leken ook een slechte dag te hebben, en als dat dan verpakt wordt in een enorm melodramatisch jasje lijkt dit geen modus te worden die mensen vaak opnieuw gaan spelen. Uitzondering zijn de uitstekende proloog, waarin facetten van de oorlog in allerlei delen van de wereld kort kenbaar worden gemaakt, en de laatste War Story waarin je wél een onderdeel van een leger bent. Fans van historische accuraatheid zijn bij Battlefield 5 aan het verkeerde adres. Lol staat voorop. Battlefield 5 komt dus voornamelijk tot zijn recht in de multiplayer. Hoewel die nog niet helemaal af is, vormt het de beste WO2-ervaring in een game tot nu toe. Nu is het een kwestie van afwachten en hopen dat de battle royale-modus Battlefield 5 echt boven zijn innovatieve voorganger doet uitstijgen.

Battlefield 5 is nu beschikbaar voor pc, Xbox One en PlayStation 4. Deze recensie is gebaseerd op de pc-versie van de game.

Laatste reviews:

'Battlefield V is precies wat je verwacht' - Gamer.nl Podcast 201 Nieuws van de week: Sony niet op E3 en C&C-remasters
38

Reacties op: Battlefield 5 is een incompleet maar beter uitgewerkt vervolg

• JohnnyBNL

• 18 november 2018 11:22
    "gebrek aan battle royale-modus"

Vind ik nu niet bepaald een negatief aspect.

• fonsrutte

• 18 november 2018 11:44
    @JohnnyBNL gezien de populariteit van die modus snap ik wel

• Fred6er

• 18 november 2018 12:26
    @JohnnyBNL ik ook niet.. Als er mij iets gestolen mag worden is het battle royale.

• 004

• 18 november 2018 15:50
    @Fred6er Ondanks dat de optie leuk en misschien financieel een slimme zet geweest zou kunnen zijn vind ik het voor de BF serie niet toepasselijk en denk ik dat de rest van de game er niet beter op zou worden tenzij een extra team zou worden aangenomen om deze modus uit te werken.

• hulstpower

• 18 november 2018 17:49
    @004 de modus komt dacht ik in feb

• Goodmushin

• 18 november 2018 11:28
    Nee inderdaad, hoe kan dat nou als nadeel toegevoegd worden? :-)

Is het een must nu in elke shooter? :-)

• Jurry1984

• 18 november 2018 16:19
    @Goodmushin Geen must, maar wel een verdomd leuke modus. Speel cod alleen maar voor de BR, dus ik wacht lekker tot maart!

• DevTrunks

• 18 november 2018 12:39
    Hoe zit het met in-game aankopen? Dat alle DLC gratis is maakt mij erg sceptisch. Is het zoals BF1? Hebben ze geleerd van Battlefront? Of heb ik het helemaal mis en is het qua microtransactions de beste game tot nu toe?

• Goodmushin

• 18 november 2018 14:19
    @DevTrunks

All included geen extra kosten

• Sander999

• 18 november 2018 12:40
    Ik snap echt geen reet van die nummering. Battlefield 1 is toch niet zo heel lang geleden uitgekomen? Waarom is dit dan weer deel 5? Ik snap dat de serie al lang bestaat, maar waarom weer beginnen met ‘1’ om nu verder te gaan met ‘5’?

• DevTrunks

• 18 november 2018 12:36
    @Sander999 Battlefield 1 was alleen "1" omdat het om de Eerste Wereldoorlog ging.