Battlefield 4 voor Xbox One | Gamer.nl

Battlefield 4 voor Xbox One | Gamer.nl

Ik maakte voor het eerst kennis met Battlefield 4 op een Xbox 360. De game had zacht gezegd moeite met de voorgaande consolegeneratie. De kartellijntjes, de textures, de framerate, de particles: wie meent dat het oog ook wat wil, kan deze versie rustig overslaan. Velen wachten daarom tot de game op de PlayStation 4 en Xbox One verschijnt, in de hoop dat die versie wél in de buurt komt van de veel mooiere PC-versie.

Battlefield 4 Xbox One

Prachtig

De singleplayer van Battlefield 4 breekt met zijn generieke opzet weinig potten, maar staat op de One garant voor mooie beelden. De eerste scène, in een auto onder water, geeft goed blijk van waar de Xbox One toe in staat is. Werkelijk de kleinste details, van de groeven in de muts van je teamgenoot tot het detail van zijn stoppelbaard, vallen direct op. Laat je niet door hardwarevergelijkingen of framerate-analyses van de wijs brengen: Battlefield 4 is een mooie game op de Xbox One. Ja, je mist veel toeters en bellen die de PC-versie wel heeft (waarvan de betere schaduwval het meest in het oog springt), maar de geboekte vooruitgang is desalniettemin gigantisch.

Mi chien nog wel opvallender is de rol van het aantal frames per seconde. Op de Xbox One is veel te doen over de kracht van de console en de resolutie van diens games. Na een uurtje singleplayer en heel veel potjes online, durven we te stellen dat de One weinig moeite heeft met alle grafische pracht van Battlefield 4. Dat merken we vooral aan de framerate. Nee, die is niet constant zestig frames per seconde. Wanneer meerdere helikopters neerstorten of er veel rookontwikkeling is, zakt het aantal frames per seconde aanzienlijk.

Maar dat gebeurt sporadisch. Veel vaker stonden we tijdens het spelen versteld van hoe goed de game op de Xbox One loopt. Battlefield heeft nu op de console eindelijk dezelfde soepele feel als Call of Duty al jaren heeft. In de consoleversie van Battlefield 3 ligt de framerate immers lager. Een veelgehoorde klacht was dat spelers het gevoel hadden te ‘zweven’. Battlefield 4 bestuurt op de One daarentegen direct en vloeiend.

Battlefield 4

32 versus 32

‘Je versteld doen staan’ is een van de belangrijkste eigenschappen van de Battlefield-serie, zeker in de multiplayer. Dankzij de mooiere beelden krijgen de kenmerkende Battlefield-momenten (voorbij zoevende straaljagers die zich in een gebouw boren met een quad uit een instortend gebouw rijden) op de One nieuw elan, zeker als je de PlayStation 3- of Xbox 360-versie gewend bent. Toch is dat niet de grootste zegen. Het kunnen spelen met 63 anderen is wat de game op de console naar een nieuw niveau tilt.

Battlefield teert op chaos, dus is de schaal van de oorlog een belangrijk speerpunt. De extra 32 spelers die de Xbox One-versie van Battlefield 4 toestaat, heeft direct meerwaarde bij het spelen in een volle server. De veldslagen om objectives zijn feller, de rol van voertuigen (om ongedeerd van a naar b te komen) is nog groter en het samenwerken in kleine squads voelt écht lonend. Er loert immers meer gevaar, dus is tactiek en communicatie nog meer een must. Meer dan eens ontsprongen we de dans omdat een teamgenootje op het laatste moment een tankbestuurder van repliek voorzag met een welgemikte C4.

Battlefield 4

Andere opties

Van Battlefield 4 verwachtten we niet meer vernieuwing dan de opschaling naar 64 spelers en de geboekte grafische vooruitgang. Toch maakt het spel op verra ende wijze gebruik van de Kinect-sensor. Zo kun je instellen dat je personage naar één kant leunt als jij dat in het echt ook doet - en ja, dat klinkt even knullig als het er uitziet. Tot onze grote verbazing werkte ‘t redelijk goed, al leunden we soms in het spel terwijl we in het echt gewoon rechtop op de bank zaten. Uiteindelijk prefereren we het leunen via de controller, al is het maar omdat leunen op je bank er zo ongekend belachelijk uitziet.

De stembesturing werkt prima, al kun je die commando’s tijdens het spelen net zo gemakkelijk geven door middel van de rechterschouderknop op de controller. Een ogenschijnlijk grappige feature is de headtracking als je achter het stuur zit, maar om de een of andere reden krijgen wij dat niet aan de praat. We hebben ’t niet gemist. Wat we bij vlagen wel mi en, is het omgevingsgeluid. Af en toe vallen sommige audio-effecten zonder aanleiding weg. Ook hadden we een probleem met het zoeken naar servers, die op en net na de dag van lancering nog niet allemaal te zien waren. Inmiddels lijkt dat te zijn opgelost.

Verwachting ingelost

Natuurlijk kunnen we meer verlangen van een next gen-versie van Battlefield 4. De kunstmatige intelligentie is in de singleplayer bijvoorbeeld nog steeds zo dom als in de voorgaande versies. Anderzijds achten we het niet heel redelijk dat van een ‘poort’ te verlangen. Veel belangrijker is dat Battlefield 4 op de Xbox One eindelijk de Battlefield is die consolegamers al jaren willen spelen. De vooruitgang wordt vooral geboekt waar het telt: op de pilaren waar de Battlefield-serie al jaren op leunt. De hoeveelheid spelers, de chaos, het grafische geweld, de framerate: het is voor consolegamers een verademing.