Review
Battlefield 2042

Battlefield 2042 trapt moeizaam af

De toekomst van Battlefield laat te wensen over

Geschreven door Tom Kauwenberg op

Conclusie

Wanneer Battlefield 2042 raak schiet, schittert het in explosieve chaos. De drie verschillende pilaren van de multiplayershooter hebben daarbij elk hun eigen potentie, maar worden stuk voor stuk geteisterd door gevoelens van ‘net niet’ — of eerder: ‘nog niet’. Zij het de vele technische mankementen of de soms ondoordachte spelelementen: Battlefield 2042 laat veel over aan het servicecomponent om de boel verder op te poetsen.
5,5
Score
55
Score: 55
  • Pluspunten
  • Battlefield-chaos pur sang, Battlefield Portal als potentieel remaster-hub
  • Minpunten
  • Technisch nog ver ondermaats, progressie voelt ondoordacht, Specialists zijn ronduit saai
Twee weken na onze eerste bevindingen per review in progress lijkt de lancering van Battlefield 2042 uitgehard. De servers draaien op volle toeren, maar de ervaringen daarop doen eerder twijfelen dan overtuigen. In de basis heeft de nieuwe Battlefield aardig wat potentie, maar de shooter wordt vooralsnog afgescheept in een erg wankel schip.

Battlefield splitst zichzelf ditmaal op in drie losse segmenten. All-Out Warfare is simpelweg ‘het nieuwe Battlefield’, Battlefield Portal remixt dat met eerdere nostalgie uit de serie en Hazard Zone staat op zichzelf als competitieve survivalmodus. Het is, zoals eerder al uiteengezet, aardig wat Battlefield. Tegelijkertijd maakt dat de shooter ook opvallend dun gelaagd, bij vlagen zelfs ondoordacht. Des te meer we spelen, des te schrijnender dat wordt.

Battlefield 2042

‘Only in Bugglefield’

Zeker nu we de kans hebben om Battlefield 2042 zonder restricties te kunnen spelen, wordt merkbaar hoeveel barsten er in de fundering zitten. Vooral in de reguliere spelmodi van All-Out Warfare verloopt lang niet alles even vlekkeloos. Nog te veel van de uit 128 spelers bestaande schietpartijen worden opgeschud door golven van constante lag; wrange bugs en onbalans teisteren de momenten waarin het netwerk wél stabiel blijft.

Dat selecte wapens en voertuigen — hopelijk tijdelijk — overpowered zijn, is nog tot daar aan toe. Maar daar houden de imperfecties helaas niet op. Hele groepen spelers kunnen simultaan vast komen te zitten in muren. Het ‘pingen’ en spotten van vijanden voelt hopeloos verouderd en onprecies aan. Sommige potjes beginnen niet, andere eindigen nooit. Teamgenoten die volledig als tegenstander ingeladen worden, jagen je voortdurend de stuipen op het lijf. En hovercrafts die wolkenkrabbers beklimmen; waarom ook niet?

Bij een Battlefield-lancering komt vrijwel altijd een stukje imperfectie — het hoort er haast bij — maar in het geval van Battlefield 2042 voelt er meer loos. Los van voortdurende lag en bijtijdse bugs lijkt de game op veel fronten ook niet helemaal af. De game spreidt een breed net vol schietplezier, maar er mist een zekere cohesie in het geheel.  

Battlefield 2042

Geen progressie

Vooral op het front van progressie komt Battlefield 2042 behoorlijk slordig over. Niet alleen is er binnen de potjes geen universeel scorebord te verkennen; de persoonlijke voortgang is in zijn geheel zoek. Spelstatistieken zijn vanuit de game niet in te zien en ook van een Battlelog-achtig webportaal is geen sprake. Spelers mogen hoogstens terugkijken op zuurverdiende wapens en wat embleempjes, maar van een persoonlijk oorlogsregister is vooralsnog geen sprake. Voor een statistisch sterke serie als Battlefield is dat een opmerkelijk gemis.

De progressie die wél te volgen is, steekt karig af. Door meer en beter te spelen verdienen spelers geleidelijk aan wapens en uitrusting. Speel je meer of beter met select gereedschap, dan komen daar meer modificaties voor vrij. Het is een simpel principe, maar het wordt ditmaal weinig efficiënt toegepast. Voor selecte wapens dienen spelers eerst door een telg nietszeggende upgrades te grinden eer ze een nuttig nieuw vizier vrijspelen. Van die afstand ziet de wortel er niet bepaald appetijtelijk uit, aldus deze ezel.

Lang niet alle wapens en voertuigen maken zich vuil aan dat soort praktijken, maar echt intrigerend wordt het metaspel ook niet bepaald. Dice hoopt gamers warm te houden met een handvol aanpassingen voor wapens en voertuigen; hoogstens een ongeïnspireerde skin om het af te maken. Dat de interface het overzicht daarin bemoeilijkt — en ook deze nog lang niet vrij is van bugs — maakt het onzekere gevoel helemaal af.

Screenshot van de Battlefield Portal-modus in Battlefield 2042.

Specialists zijn een probeersel apart

Vooral die desinteresse rondom de langdurige progressie staat haaks op hoe Battlefield de Specialists pusht. Een focus op heldenfiguren gaf Overwatch een gigantische duw in de rug; bij Battlefield wil een poging daartoe nog niet helemaal plakken. Er mist een stukje sturing en een heleboel personaliteit.

Specialists nemen met wat unieke vaardigheden en gereedschap de plek van traditionele klassen in, maar het gros van de soldaatfiguren is pijnlijk oninteressant, zowel qua gameplay als overkomen. Van de luide bebaarde Rus tot de arrogante Europeaanse uitblinker: de een is een nog saaier cliché dan de ander. Hoe moeten spelers warmlopen voor nauwelijks interessante figuren, met minstens zo nietszeggende oneliners? Had dan op zijn minst wat lering getrokken uit het collegiale Apex Legends.

Ergens voelt het alsof Battlefield 2042 ooit is begonnen als hippe shooter met nadruk op verschillende helden, maar dat die plannen halverwege omgegooid zijn. Battlefield moest toch weer terug naar de basis — een sentiment waar ook EA’s marketingmateriaal op inspeelde. Het eindproduct strandt er precies tussenin. Het geheel voelt ‘best wel Battlefield’, maar het komt met een halfslachtig probeersel als hero shooter

Battlefield 2042 voelt alsof het ooit is begonnen als hippe shooter met nadruk op helden, maar dat die plannen halverwege omgegooid zijn
In-game screenshot van chaos bij het bestormen van een Battlefield 2042-basis.

Toegegeven, door Specialists vrijuit wapens en gereedschap te geven, laten ze spelers wel op creatieve wijze het strijdveld betreden. Zodoende blijft het immers nog enigszins dichtbij het vertrouwde Battlefield. In All-Out Warfare biedt dat nieuwe speldynamiek, waar het tijdens Hazard Zone des te beter tot zijn recht komt. Onder het mom van spannende survival spelen de archetypen en vaardigheden strakker op elkaar in, maar ook deze modus mist vervolgens weer enige verdieping.

Hazard Zone begeeft zich in gevaarlijk terrein

Het concept van Hazard Zone getuigt nog altijd van potentie, maar vooralsnog lijkt de modus niet het beoogde momentum te pakken. Het overkoepelende metaspel, waarbij gereedschap per ronde gekocht moet worden, steekt nog altijd wrang af. De potjes an sich kúnnen vrij interessant en slepend uitpakken, maar er is niet veel om naar te verlangen of direct naartoe te werken. Spelers extraheren wat data uit vijandelijke omgevingen, scoren wat punten, en dat is het.

De gigantische tornado’s en clusters van computergestuurde vijanden geven Hazard Zone wel dat gevaarlijke randje, maar teveel rondjes verlopen rommelig, tot aan het vervelende aan toe. Met een vaste squad vormt het survivalcomponent nog een geinig uitstapje voor wat doelgericht teamspel; in je uppie wordt het geheid een zooitje ongeregeld. 

Battlefield 2042

Dat in-game stemcommunicatie nog altijd niet ondersteund wordt en dat de matchmaking nu al stroef verloopt, helpt de overtuigingsfactor verder om zeep. Hazard Zone moet heel snel een stuk vlotter en verleidelijker worden, wil deze pilaar overeind blijven staan gedurende Battlefield 2042’s levensloop.

Een glaasje goed gerijpte Portal

Battlefield Portal heeft in die zin meer overlevingskans. De modus laat zien dat eerdere Battlefield-glorie eindelijk over te zetten is naar de huidige spelomgeving. Dice biedt spelers het gereedschap om zelf servers en regelsets aan te maken, maar de kracht van Portal is vooral hoe het een remaster-hub van eerdere hoogtepunten uit de serie vormt.

Momenteel bestaat Portal uit de content van Battlefield 2042, een zestal slagvelden uit drie eerdere games, inclusief een greep aan bijbehorend gereedschap. Elk van de originele spelmodi komt vaak met selecte restricties en nuances die relevant zijn voor dat specifieke deel. Het resultaat is een bijzonder stukje service in nostalgie, wat enkel om meer content smeekt. Caspian Border blijft immers ook niet voor altijd leuk; kom maar door met Strike at Karkand.

Screenshot van een potje Breakthrough op Renewal in Battlefield 2042.

Dat is echter direct ook de valkuil van Battlefield 2042: de content die nog komen gaat. Geheel tegenstrijdig met de transparante roadmaps van nu, lijkt Dice nog geen benul te hebben van hoe deze Battlefield over verloop van tijd moet groeien. Of er überhaupt meer Portal-remasters in het verschiet liggen, is bijvoorbeeld compleet onzeker.

De onzekerste Battlefield in de afgelopen 2042 jaar

Battlefield 2042 laat zich flinterdun spreiden — in een twijfelachtige staat bovendien — en vanaf daar “kijken we wel” hoe dat verder moet, zo lijken Dice en EA te signaleren. Zelfs de Year 1 Pass à bijna veertig euro belooft enkel vier nieuwe Specialists, maar spreekt niet over nieuwe slagvelden, wapens of spelmodi. Dat service-element zou toch een tikkeltje verleidelijker mogen.

Dice en EA serveren met deze Battlefield vooralsnog een hoop onzekerheid. In de basis staan een aantal interessante concepten, maar het geheel voelt verre van af. Van de krakkemikkige interface tot aan bizarre gaten in het spelontwerp: op alle productieniveaus mankeert wel wat. 

Screenshot van een squad aan Specialists in Battlefield 2042.

De game kán prachtig ogen en bij vlagen zijn gigantische bestormingen ook ongekend episch, maar die hoogtepunten wegen simpelweg niet op tegen de ondermaatse afwerking. Op teveel fronten schiet Battlefield 2042 mis. Werkt het allemaal wel eens lekker mee, dan is het nog maar de vraag hoelang de aanwezige content verfrissend blijft voelen. Met krap twee weken spelen heb je alle chaos mogelijk wel weer gezien.

De hoop is vooral dat Battlefield 2042 als game snel stabiliseert — het liefst in overeenstemming met fans die hun kritische twijfels uiten — en vanaf daar uitbreidt. Een aankoop is pas aan te raden eer Dice iets meer te melden heeft dan “sorry man”, terwijl ze haastig patches bijbenen.

Battlefield 2042 is verkrijgbaar op Xbox One, Xbox SeriesX en S, PlayStation 4, PlayStation 5 en pc (Origin, Steam en Epic Games). Voor deze review werd een pc-exemplaar verstrekt, welke werd gespeeld op een high-end game-pc.

Dit artikel delen:

Lees meer

Voormalige Bioware-schrijver ziet Mass Effect-televisieserie niet zitten Steve Aoki geeft Sonic the Hedgehog-concert
58

Reacties op: Battlefield 2042 trapt moeizaam af

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • CilPhollins

    • 25 november 2021 15:28
    Het lijkt alsof alle AAA fps games erg tegenvallen dit jaar…jammer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 25 november 2021 15:34
    @CilPhollins Dacht dat Halo Infinite best goed ontvangen was?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    mcbrew

    • 25 november 2021 15:42
    @WvA Ja volgens mij ook inderdaad. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar ik hoor, en lees er eigenlijk allen maar goede dingen over. En volgens mij is CoD dit jaar toch ook wel redelijk ontvangen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    RIO

    • 25 november 2021 17:41
    @WvA Heel goed zelfs overal hoge scores en mensen die massaal overstappen van apex etc

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • CilPhollins

    • 25 november 2021 22:15
    @WvA rank/battlepas systeem is echt tergend slecht.
    Gameplay is wel top hoor !

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 26 november 2021 09:51
    @CilPhollins Blijkbaar ben ik daar in de minderheid, maar dat boeit mij dus echt totaal niet. Gratis krijg ik een Triple -A game, waar micro transactions geen invloed hebben op de ervaring. Een ander pakje of kleurtje interesseert mij niet, dus als dat het grootste commentaar is :P..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Improv

    • 25 november 2021 16:06
    @CilPhollins uh alle? Bedoel je voor jou? Forza horizon 5 is met een 9.2 op metacritic geen tegenvaller. Call of duty valt wel tegen idd, zeker in vergelijking met halo..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Breadpit

    • 25 november 2021 16:20
    @Improv 'AAA fps games'

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Zut

    • 25 november 2021 15:30
    Schandalige release weer. Battlefield staat bekend om de teamplay en dat wordt compleet om zeep geholpen door t verwijderen van de classes waarmee je daadwerkelijk ook echt samen moest spelen. Nu kan je een Specialist zo indelen dat je zelf bijna alles kan. En dan ook geen voice chat. Nog niet te spreken over de performance, bloom van de wapens etc etc etc. Slecht en weer een perfect voorbeeld van nooit pre-orderen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Remco1984

    • 25 november 2021 16:14
    @Zut Ik zag het aankomen.. ik vier nog even dat ik het spel niet gekocht heb.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 25 november 2021 20:24
    @Zut Alsof randoms ooit voor klassen kiezen die je squad maximale ondersteuning bieden.. Iedereen speelt met waar ze zin in hebben, BF4 had vaak voor driekwart engineers met rocketlauncher in je team, BF1 een overdaad aan snipers. Wanneer je met vrienden of bekenden speelt kun je gewoon weer ieder een andere klasse kiezen, net zoals je gewend was.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 25 november 2021 23:14
    @Zut uuh helemaal niet, je kan maar 1 ding. Of c5 of rockets of ammo of heal packs etc. Je kan helemaal niet alles tegelijk…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 25 november 2021 16:39
    Een 5,5? Met alle respect voor je als reviewer maar dat kan echt niet. De game is qua bugs gezien in een slechte staat afgeleverd maar zullen verholpen worden ga ik van uit. De rest van de game vind ik entertainend genoeg voor een 7 tot 8,5 als alle bugs verholpen zijn.

    De gameplay is goed hoewel met de operators wel afwijken qua flexibiliteit wat de game afhankelijk van je preferentie ten goede of slechte komt.

    Ik snap ook niet waarom de game "verfrissend" moet zijn of blijven. Dit argument kun je voor alle games zeggen. Misschien zegt dit meer iets over dat je zelf al jaren lang shooters hebt gespeeld en er een beetje op uitgebrand bent. Genoeg mensen zijn nieuw in het genre die jong zijn.

    Ik snap niet dat als er een paar mensen negatieve reviews geven over een game dat de hele community er dan in meegaat en moeite heeft met nog objectief zijn en te kijken naar wat de game wel te bieden heeft naast zijn fouten.

    De negatieve reviews zijn goed voor mijn portemonnee want ik wacht tot de game in prijs gedaald is alleen ik vind afgezien van de bugs niet dat deze game en de makers ervan dit verdienen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 25 november 2021 16:54
    @004 Ik had hier een mooi antwoord op, maar het spam filter voorkomt normaal reageren. (Serieus, wat is er met dat ding aan de hand? geen capslock, geen linkjes, geen rare woorden die hem zouden kunnen triggeren.. super frustrerend dit).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 25 november 2021 16:54
    @WvA Had ik net ook last van :D Als je het stukje kan vinden met een bepaald woord of zin en dat verwijderd of anders verwoord kan je het wel plaatsen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Zut

    • 25 november 2021 17:07
    @004 De huidige staat van de game is echt wel bedroevend hoor, je kan niet een game een 8 geven omdat het over een paar weken misschien fatsoenlijk speelbaar is. Ik vind het heel goed dat de meeste reviewers kritisch zijn en eventuele kopers waarschuwen voor deze staat, zoals je zelf al aangeeft. Ontwikkelaars moeten eens gestraft worden dat er altijd maar games eruit gegooid worden terwijl deze nog lang niet klaar zijn. €100 voor een week eerder toegang terwijl het toen nog dramatischer was? Niet goed te praten. Als je plezier hebt met het spel is dat natuurlijk mooi maar objectief gezien is dit spel het niet waard om nu aan te schaffen voor zoveel geld. Game niet af? Is goed betaal ook maar de helft voor een game waarbij de helft nog ontbreekt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 25 november 2021 21:29
    @Zut Ik denk dat je niet begrijpt hoe de vork in de steel zit. De aandeelhouders willen een release en verwachten hiervan een bepaalde opbrengst. Als de verwachte opbrengst niet gehaald wordt nemen ze niet ineens meer tijd om de bugs eruit te werken maar krijgt het volgende project gewoon minder geld, in ieder bij de meeste studios. Het patroon is al jaren zo.

    Hetzelfde geld voor CDprojekt Red met Cyberpunk waar ik denk dat deze studio wel iets zal leren van zijn fouten in tegenstelling tot een grotere studio waaronder Battlefield valt waar meerdere belanghebbenden zijn. Ook zal de pandemie niet hebben mee geholpen maar dat daar gelaten.

    Daarnaast kan een game objectief gezien nog goed zijn qua gameplay waar een grote disclaimer bij kan worden geplaatst dat er nog veel bugs in zitten met het advies om af te wachten tot deze verholpen zijn. Bij Cyberpunk vond ik het ook totaal idioot wat er gebeurd is. De game had niet gereleased mogen zijn op oudere generatie consoles maar was op de nieuwe generatie en pc redelijk te doen waar met patches gewoon heel goed speelbaar was en leuk was. Alleen zodra de hype train vertrokken is wordt de game met woorden kapot gemaakt.

    Je hebt het over wat een game voor iemand waard is wat inherent alleen zelf iemand kan bepalen. Het is ook niet fair om zoveel nadruk op de (belangrijke) negatieve aspecten te leggen terwijl er ook veel goed is gedaan. Hierdoor ontstaat een vertekend beeld.

    Wat je zegt is ook heel iets anders dan dat ik zeg. Nergens zeg ik dat je niet kritisch moet zijn, juist alles moet open en eerlijk besproken worden. Alleen een game review score laten stuk gaan op bugs die gewoon nog te verhelpen zijn vind ik echt heel slecht en een nare hype worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Zut

    • 26 november 2021 09:15
    @004 over mij zeggen dat ik niet snap hoe de vork in de steel steekt terwijl jouw argumenten echt totaal niet logisch zijn. Wat hebben wij met die aandeelhouders te maken? Wij zien het eindproduct, gemaakt door de ontwikkelaar. Dus daar wordt naar gekeken. En hoe kan gameplay objectief goed zijn? Als meerdere mensen het echt geen hol aan vinden dan is er toch helemaal niks objectiefs aan? Ik weet niet zo goed waarom je zo hard BF probeert te verdedigen terwijl je de game niet eens hebt maar je hebt een hele vreemde gedachtegang hierover.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 26 november 2021 10:39
    @004 Het systeem dat jij omschrijft, hebben de gamesdevelopers echter zelf in het leven geroepen. Dus mogen ze daarop ook afgerekend worden als het slechtere producten voor dezelfde hoge prijs oplevert.
    Als je werkwijze niet deugt, dan moet deze hervormd worden. En tot die tijd mag je daarop afgerekend worden. Gamers willen immers terecht waar voor hun geld, dus goede games die met liefde en aandacht gemaakt zijn.
    Kun je dat niet leveren, dan is dat niet het probleem van de gamer, maar is dat jouw eigen probleem. Voor jou tien anderen.

    Bedenk wel dat games developers zich vrijwillig op de gamesmarkt begeven. Ze hoeven dit niet te doen, ze kunnen desnoods de handdoek in de ring gooien als zij de werkwijze niet kunnen veranderen en te gecorrumpeerd vinden om nog met hun geweten overeen te kunnen stemmen.
    Er is altijd keuze, er is altijd de vrijheid om te hervormen, om dingen anders aan te pakken. Genoeg bedrijven, ook buiten de gamesindustrie, die nog steeds kwaliteit weten te leveren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TheChief

    • 1 december 2021 08:55
    @004 Dus jij vindt ook dat bijvoorbeeld een auto reviewer die tijdens een proefrit een wiel verliest op de snelweg door een constructiefout van de fabrikant de auto in kwestie nog steeds een positieve score moet geven 'omdat dat later wel verholpen zal worden'?

    Een game waarvoor mensen 60 Euro betalen moet gewoon werken op het meest basale level. Sterker nog, de mensen die de duurdere editie van 100 Euro kochten konden hem ik meen een week eerder spelen. Maw, de mensen met de duurste versie van de game kregen de slechtste versie van de game.

    Jij noemt games scoren zoals ze zijn op het moment van aanleveren een hype? Ik noem mensen zoals jij die zich een oor laten aannaaien door een fabrikant met de belofte ' it will be fixed later' echt te weinig kritisch. Helemaal als het om een bedrijf als EA gaat dat grossiert in valse beloftes en zelfs het (bijna) overtreden van de wet (of zijn we allemaal Battlefront 2 al weer vergeten?)

    Een game moet worden beoordeeld op wat erin zit en in welke staat het verkeert met de versie die door de ontwikkelaar wordt geleverd aan de reviewer, PERIOD.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.