“The house that wins the war of succession will appoint the next emperor and will shape our civilization in the decades to come.”

Met deze woorden – geleend van de grondlegger van het RTS-genre –  zet Battle Worlds: Kronos de toon. Verschillende groeperingen vechten om de overheersing van de planeet Kronos en jij mag het als nieuwe commandant van House of Telit opnemen tegen drie andere facties. Ondanks de knipoog naar Dune II is Battle Worlds: Kronos een turn-based game, wat betekent dat alles om beurten verloopt.

De eerste singleplayercampagne van Battle Worlds: Kronos is puur bedoeld om je bekend met de game te maken. De ontwikkelaars gooien je na een kort introfilmpje midden in de actie, met een uitgebreide tutorial. Hier leer je hoe je eenheden verplaatst, actiepunten gebruikt en gebouwen inneemt. Voor verplaatsen en aanvallen zijn aparte punten beschikbaar en daarnaast is er een joker die je inzet voor één van die twee acties. Informatie over tactische oorlogsvoering blijft uit; dit leer je tijdens de missies die volgen.

Guerrillastrijd

Na de tutorial weet je hoe je beweegt, aanvalt en de kaart gebruikt. Dat laatste verloopt op klassieke wijze: beweeg je de muis naar de zijkanten van het scherm, dan schuift de kaart met de cursor mee. Zoom je uit, dan zie je eenheden in een tactisch overzicht op zeshoekige tegels. Eenheden zien er gedetailleerd uit, hoewel ze vrij standaard ogen en niet heel erg verschillen per factie. In de eerste campagne van zeven missies speel je met de invaders-factie en kom je vooral tegenstanders van hetzelfde type tegen. Er zijn vier facties onderverdeeld in twee types, met redelijk standaard voertuigen en tanks.

Battle Worlds: Kronos wordt interessant rond de helft van de eerste campagne. Je moet hier namelijk creatief omgaan met grondstoffen, transport en depots. Ook merk je dat het geen zin heeft aan te vallen zonder voorbereiding of op te rukken zonder depots in het vizier. Depots bevatten eenheden, grondstoffen en munitie, die je hard nodig hebt. Tijdens de gevechten is het uitdunnen van je beginleger overigens een fijne ontwikkeling: het aantal wordt kleiner maar de kern ervan sterker. Doordat de tegenstander vrijwel altijd met alle eenheden op je afstormt, leer je guerrillatactieken in te zetten. Het bereidt je tot in de puntjes voor op gevechten met echte tegenstanders in de multiplayermodus.

Tactisch spelletje

Qua actie is Battle Worlds: Kronos niet bijster interessant. De vijand valt aan zodra je dichtbij komt en zet dan met alle voertuigen de aanval in. Afhankelijk van pantsersterkte, aanvalskracht en tactische opstelling verlies en vernietig je eenheden, maar dit is een marginaal onderdeel van de strijd. Het overnemen van depots en fabrieken is belangrijker, want deze bevatten de materialen en eenheden die het verschil tussen winst en verlies bepalen. Met een speciale transporteenheid haal je materialen uit depots en breng je ze naar fabrieken of naar eenheden die munitie nodig hebben. Daarbij is het vrijhouden van transportwegen en het heel houden van de vracht van levensbelang.

Resourcemanagement behelst in Battle Worlds: Kronos dus vooral het transporteren van materialen naar je basis. Dit levert tactische momenten op, waarbij je bijvoorbeeld met slechts een vrachteenheid en infanterie langs sluiproutes naar een vijandige basis rijdt. Met de infanterie neem je een gebouw over, waarna je het vrachtvoertuig vol laadt en op een veilig punt parkeert. Vooral in de multiplayermodus kun je naar hartelust het dievenpad volgen, tot grote irritatie van je tegenstander(s).

Battle Worlds: Kronos is een ode aan de turn-based spellen van vroeger en zichtbaar met veel liefde gemaakt. Aan de graphics en het geluid is veel aandacht besteed, hoewel er aan menu’s en namen van eenheden het een en ander schort. Zo maakt de veelgebruikte knop voor het versnellen van het spel (tijdens de ander z’n beurt) contextafhankelijk plaats voor de knop voor het beëindigen van je beurt. Dat ruimtebesparende designfoutje kostte ons een aantal beurten, wat bij een strategiespel funest is. Verder tref je hier en daar nog objectnamen uit de prototypefase (map_asset_xxx etc.) aan, wat ongetwijfeld in updates wordt verholpen.

Geslaagde ode

Met twee singleplayercampagnes, gevarieerde multiplayermodi (asynchroon, hotseat, live) en constante updates is Battle Worlds: Kronos een fijne, zij het oppervlakkige ode aan de turn-based spellen van vroeger. Ondanks de repetitieve missies en het flinterdunne verhaal bereidt de singleplayermodus je voor op het interessantste deel van het spel: de uitgebreide, plezierige en OS-onafhankelijke multiplayer.

Battle Worlds: Kronos is nu verkrijgbaar op pc, Mac en Linux via Steam, GOG en de officiële website