Battle Realms | Gamer.nl

Terwijl RTS fanaten vol spanning op Warcraft 3 wachten lijkt één van de grotere games van dit najaar een beetje over het hoofd te worden gezien. Battle Realms, de nieuwste game van Ed Del Castillo (Command & Conquer) is een tijdje terug gold gegaan en sinds kort ook in de Nederlandse gameshops te vinden.Oosterse demonenZoals ik al in een eerdere feature aanhaalde is er veel aandacht besteed aan het verhaal van Battle Realms. De gamer speelt de rol van Kenji, een samurai die na jaren op de vlucht te zijn geweest, terugkeert naar zijn geboorteland. Het vredige land dat hij ooit achterliet is echter compleet vernietigd dankzij een ma ale inval van demonen. Deze kwaadaardige wezens zijn vlak voor Kenji's terugkeer in een legendarische strijd vernietigd met behulp van een 'orb' die magische krachten bevat.

Enkele soldaten van de Dragon Clan

Waarom Kenji ooit is gevlucht blijkt al snel bij aankomst: hij wordt verdacht zijn vader (de clanleider van de Serpent Clan) te hebben vermoord. Dankzij alle chaos valt Kenji's aanwezigheid gelukkig niet op en kan hij proberen het leiderschap over de Serpent Clan weer in handen te krijgen. Tijdens deze strijd ontmoet Kenji oude bekenden die hem helpen te achterhalen wat er precies gaande is.

Nieuwe en oude gezichten

Naast het feit dat ik het prettig vind om een game te spelen die nog geen voorganger heeft gehad, doet Battle Realms op het eerste gezicht sterk denken aan de beelden en screenshots die ik van Warcraft 3 te zien kreeg. Op zichzelf geen vreemde gelijkenis als je bedenkt dat een aanzienlijk deel van ex-Blizzard medewerkers aan dit spel heeft meegewerkt. En dat is te zien ook.

Grafisch mag Battle Realms zich zonder twijfel de mooiste RTS van 2001 noemen. Bomen geven een schaduw op eenheden die eronder lopen en het gras komt realistisch over. Zodra jouw units door water lopen zie je golven ontstaan en wanneer een soldaat gewond is zal bloed verdund wegstromen.

Naast alle aanwezige lichteffecten zie je de schaduw van wolken over het land trekken. Dat is niet enkel sfeerversterkend, maar geeft ook aan wanneer er een regenbui op komst kan zijn.

Omdat een leger in Battle Realms hoogstens uit enkele tientallen units bestaat, heeft 'Liquid' ook duidelijk meer grafische kracht in de individuele eenheden verwerkt dan in recente spellen als Empire Earth (waar je met enkele honderden units speelt) te zien was. Dit laat zich vooral zien in de gevechten waarbij je soldaten verschillende ninja-trappen uithalen en heftig met de wapens rondzwaaien. Verwacht dus geen stijf aandoende gevechten, maar soldaten die vloeiend over het scherm heen rennen en er flink op loshakken.