Batman: The Brave and the Bold | Gamer.nl

Als je naar het uiterlijk van Batman: The Brave and the Bold kijkt, dan denk je waarschijnlijk dat het weer om een kinderspel voor de Wii gaat. Maar als je even verder kijkt dan je neus lang is, ontdek je dat er veel meer achter deze beat ‘em up schuilt. Gebaseerd op de populaire cartoon uit de States, presenteren Warner Bros. en WayForward een nieuwe Batman: een droge en minder serieuze variant. In het spel zijn er vier speciaal voor het spel geschreven en van elkaar lo taande afleveringen te vinden, waarin Batman op pad gaat met een wi elende superheld.

Vertrouwde gameplay

Batman: The Brave and the Bold is een ouderwetse, solide arcade beat ‘em up waar de speler van links naar rechts loopt en waar continu vijanden op hem afkomen. Zo’n toegankelijk karakter heeft het meeste aan een simpele besturing en daar heeft WayForward goed over nagedacht. Op een aantal, gemakkelijk te onthouden, zwaaibewegingen na, ram je met alleen de A-knop in op de hersenen van het criminele gespuis. Je kunt vijanden in de lucht werpen, schoppen en bewerken met je wapens; een breed scala aan mogelijkheden. De Batarang zit uiteraard in het wapenarsenaal. Ook kun je een heus lichtzwaard aanschaffen met het geld dat je bij elkaar gesprokkeld hebt door vijanden lens te slaan. Enkele puzzels zorgen voor wat afwi eling binnen de repetitieve en lineaire aard van het spel en ook daar moet je je wapens voor gebruiken.

Moeilijk is The Brave and the Bold niet. Wanneer je doodgaat, haalt het spel honderd muntjes van je teller af en word je op dezelfde plek weer teruggezet. Tijdens eindbaasgevechten kost het je niets als je doodgaat, dus daar kun je gewoon in het rond springen en meppen. Omdat je altijd de juiste wapens op zak hebt, plus het feit dat er bij elke nieuwe puzzel een korte uitleg verschijnt, kom je nooit vast te zitten. Het niveau van je tegenstanders is bovendien zo laag dat je je er moeiteloos doorheen slaat. Voor de moeilijkheidsgraad hoef je dit spel niet te kopen.

Met z’n allen

De game is ontwikkeld met de coöperatieve modus in het achterhoofd. In de tekenfilm wordt Batman elke aflevering bijgestaan door een andere held uit het DC-universum, in het spel is dat niet anders. Speler twee kan dus de controle nemen over het hulpje en anders wordt die overgenomen door de AI (die van bedroevend laag niveau is). Het is gaaf dat elk personage unieke moves kent. Je wordt zo gestimuleerd om ook eens met een andere held te spelen in plaats van altijd met die grijze vleermuis. Naast Batman en Robin heb je bijvoorbeeld de wat minder bekende, meer even toffe, Hawkman of de spraakzame Blue Beetle. Wel is het jammer dat er in totaal maar vijf speelbare personages zijn. Dit wordt enigszins verbloemd doordat je ook nog invalhelden op kunt roepen. Met een druk op de 1-knop schakelen ze alle vijanden op het scherm uit of brengen ernstig veel schade toe aan een eindbaas. Uitblinkers als Aquaman, Booster Gold en Green Arrow zijn een greep uit de in totaal dertien op te roepen superhelden.

Opvallend is dat de stijl veel lijkt op die van de originele tekenfilmserie. De kleurrijke omgevingen, de handgetekende stop-motion animaties en de typische tekenstijl uit de jaren veertig zorgen voor een sfeervol geheel. Je herkent de helden uit duizenden, omdat ze nog precies lijken op hoe ze er vroeger uitzagen. De tu enfilmpjes zijn korte tekenfilms en bevatten de vlotte en gevatte humor uit de serie. Die humor is terug te horen in de gesprekken tu en de helden, zowel tijdens het spel, waar de helden vechten en kletsen tegelijk, als erna. Opeens realiseert bijvoorbeeld Blue Beetle zich dat de gebeurteni en in het avontuur wel erg veel lijken op die van een game. Batman stelt hem vervolgens teleur dat dit het echte leven is. Ook uitspraken als ‘Crime never takes a break, even for fast food’, blijven hangen en dragen bij aan de sfeer. De stemmen zijn ingesproken door de originele cast uit de serie en zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Leuk

De ontwikkelaar van Batman: The Brave and the Bold heeft een prettige sfeer verwerkt in een toegankelijk actiespel. Je wil graag verder komen om nog wat van de bijdehante opmerkingen te horen en om opnieuw hersenloos het gespuis neer te halen. Helaas ben je binnen tien uur door de game heen en dat is eigenlijk het grootste minpunt waar WayFoward ons mee opzadelt. Deze Batman-game is goed verzorgd, heeft snelle gameplay en een prima coöp-modus: een leuker Batman-spel in de categorie arcadegames vind je niet.