Batman: Arkham VR | Gamer.nl

Batman: Arkham VR | Gamer.nl

Virtual reality draait vooral om ‘presence’ – oftewel de perceptie dat je in andere wereld dan de werkelijkheid aanwezig bent. Batman: Arkham VR slaagt daar met vlag en wimpel in, maar weet dat jammer genoeg maar betrekkelijk kort vol te houden.

We hebben het even grimmige als heroïsche leven van Batman al tig keer meegemaakt. Hetzij in comics, op televisie, het witte doek of natuurlijk in games – zeker met de geslaagde Arkham-reeks nog vers in het geheugen. Maar nooit beleefden we de activiteiten van Bruce Wayne’s alter ego zo intens als nu, door zijn eigen ogen, met de release van Batman: Arkham VR.

Batman Arkham VR

Ogen

Om gelijk even een statement te maken: er is simpelweg geen betere manier om je zo onder te dompelen in het leven van de duistere superheld dan deze game . Die beleef je immers letterlijk door de ogen van Bruce Wayne: vanaf het huiveringwekkende moment dat zijn ouders voor zijn – of eigenlijk, jóuw – kinderogen worden neergeknald tot onvermijdelijke confrontaties met zijn grootste tegenstanders.

Het merendeel van de game bestaat overigens uit veel rustigere momenten, waarbij je aardig de gelegenheid hebt om dingen uit te proberen. Zo bewonder je Bruce’ memorabilia in zijn huiskamer en bestudeer je herkenbare voorwerpen en informatie in de Batcave. Wanneer het verhaal eenmaal op gang gekomen is, speel je vooral detective op duistere locaties – van duistere steegjes tot de top van een wolkenkrabber. De grootste kracht van Batman: Arkham VR is mi chien wel de manier waarop elke plek voelt als een onderdeel van Gotham City.

Batman Arkham VR

Dood

De meeste interactie komt neer op het oppakken van voorwerpen, het bedienen van knoppen en relatief eenvoudig puzzelwerk. Je zult niet snel vastzitten, al zijn er wel spaarzame momenten waarop de juiste, snel gemaakte keuze het verschil maakt tu en leven en dood. Verder is deze vr-game vrij statisch: van tijd tot tijd sta je te kijken naar wat er voor je neus of om je heen gebeurt, zonder dat je daar direct invloed op hebt. Het feit dat de game de bewegingen van je handen en in beperkte mate je benen volgt, geeft ons het idee dat bescheiden vuistgevechten niet onhaalbaar zouden zijn. Ook maakt het spel je lekker met iconische Batman-voertuigen, maar zijn ze jammer genoeg niet te besturen.

Verder is Batman: Arkham VR een traktatie voor elke Batman-liefhebber. Niet alleen als belevenis door de ogen van Bruce Wayne, maar ook door de vele verwijzingen, vooral naar eerdere Arkham-games. Het is dan ook even slikken als de game je na een uurtje of twee al de aftiteling toont. Daarna kun je nog wel aan de slag met een geinige puzzeluitdaging van de Riddler.

Batman Arkham VR

Vriendelijk

Ondanks de korte speelduur en ietwat beperkte interactie is deze game aan te raden, ook gelet op de vriendelijke prijs van twintig euro en het feit dat er in technisch opzicht niets op deze game af te dingen valt. Weinig PlayStation VR-games worden in audiovisueel opzicht gekenmerkt door zoveel scherpte en sfeer, al stoort het wel een klein beetje dat weggelegde objecten in het zicht verdwijnen en doodleuk op hun oude plek terugkomen. Maar bovenal beleef je deze ervaring om je meer Batman te voelen dan ooit. Zelfs al is het maar voor een paar uurtjes.

Batman: Arkham VR is nu verkrijgbaar voor PlayStation VR.