Batman: Arkham Origins voor iPad en iPhone | Gamer.nl

Er ligt een nieuwe Batman Arkham in de winkels, dus Warner Bros brengt weer een bijbehorende app uit voor de mobiele apparaten. De iOS-variant van Arkham Origins is een directe opvolger van brawler Arkham City Lockdown, zelf weer afgeleid van Infinity Blade. Alleen is de app dit keer free-to-play in plaats van 5,50 euro.

Batman: Arkham Origins voor iPad Batman Arkham Origins voor iPad

Netjes een-voor-een

Veel verhaal heeft Arkham Origins iOS niet. Een groep huurmoordenaars heeft afgesproken om Batman om zeep te helpen. Dat is het zo'n beetje. Arkham City Lockdown had nog wat verhalende elementen, maar die zijn er in Origins uitgesloopt. Batman vecht tegen golf na golf aan slechteriken en hun hulpjes. En daar moet je het mee doen. Punt.

Dat is niet overdreven. De gameplay bestaat alleen uit het neermeppen van bad guys die één voor één op je afrennen. Je hebt een uitgebreide set aan moves om ze uit te schakelen, maar op wat quick-time bewegingen na, ben je vooral bezig als een buttonbasher op je scherm te tikken. Je kunt niet lopen of richten. Arkham Origins iOS is puur een kwestie van moves afratelen tot de rij punching bags op is.

Verpest door free-to-play

In het begin is dat nog plezierig om te doen. Je hebt als speler het gevoel dat Batman, ondanks het gebrek aan stealth-opties, dezelfde capabele vechtersbaas is als op de console. Als je echter langer doorspeelt, begint een aantal elementen te irriteren. Steeds meer vijanden vangen je klappen op als tanks, ontwijken op onverklaarbare wijze je krachtigste combo's en schieten door je verdediging heen alsof je niet bestaat. Als je verdediging het überhaupt doet, want de block-knop reageert voor geen meter op het touchscreen.

Gevechten worden te zwaar en intensief, waardoor je oncomfortabel veel moet tikken op het scherm. Het enige dat je daartegen kan doen is je schade en pantser upgraden, wat steeds meer punten gaat kosten. Die kosten lopen zo op dat je moet gaan kiezen tu en punten grinden of echt geld betalen. Grinden word je echter onmogelijk gemaakt omdat je maar een bepaald aantal gevechten per dag kunt doen. Heel flauw.

Batman Arkham Origins Batman Arkham Origins voor iPad

Kan zoveel beter

We snappen uiteindelijk ook niet waarom al die flauwe keuzes zijn gemaakt. Arkham Origins iOS had prima gratis promotiemateriaal kunnen zijn voor zijn grote broer. De vele cro -platform unlocks en mooie graphics zijn een prima basis voor een leuke iOS-titel. Maar Arkham iOS wil duidelijk op eigen houtje zijn geld terugverdienen. Dan verwachten we meer gameplay dan dit.

NetherRealm had beter het veel geprezen freeflow combatsysteem van de console naar de iPad kunnen brengen. Diens combat en fijne pacing hadden boeiende gameplay opgeleverd. Gameplay die nu ontbreekt, maar prima naar een tablet vertaald kan worden. Als we zo brutaal mogen zijn; waarom poort NetherRealm niet gewoon de Stealth Challenges uit de consoleversie naar de iPad? Dat zullen fans meer waarderen dan deze vermoeiende brawler.

Deze game is getest op iPad 4. Een recensie van de consoleversie volgt op een later tijdstip. Op moment van schrijven zijn recensie-exemplaren helaas nog niet binnen.