Batman: Arkham City Lockdown (iPad) | Gamer.nl

Soms lukt het om ‘grote’ games van de console of de pc over te zetten op een iPhone of iPad, zoals bij GTA 3 het geval is. Soms is het beter om het concept vanaf het begin te ontwikkelen als mobiele game. Gelukkig is bij Batman: Arkham City Lockdown voor het laatste gekozen. In plaats van een Metroidvania-achtige actiegame (“Hey, ik kan nu aan een touw slingeren. Zo kan ik dat deurtje van twee uur geleden bereiken!”) speel je in deze iPad-game gevechten van man tot man. Kies een district, een locatie en trim de opgetrommelde schurken en een eindbaas één voor één in elkaar totdat de buurt weer veilig is.

De gevechten voltrekken zich via het Infinity Blade-concept, dat steeds meer een beproefde mal lijkt te worden voor dit soort titels. Je wordt tegenover een brullende bad guy gezet, wacht tot hij de aanval inzet en raakt de touchscreen aan om de aanval te ontwijken. Vuistslagen plaats je door naar links of naar rechts te vegen, combo’s komen uit je handschoenen door heen en weer over het scherm te gaan. Omhoog vegen staat voor een uppercut. Zo kom je op een redelijk aantal manieren iemand op z’n bakkes timmeren, met hier en daar een stevige laars in het middenrif. Af en toe zijn er ook tu enscènes waarin je bijvoorbeeld een werpster gooit of je het op een lopen moet zetten voor een reusachtige eindbaas.

Zo’n simpele basis lijkt mi chien snel te vervelend, maar er zijn genoeg leuke elementen aan de knokpartijen toegevoegd om je wat langer geboeid te houden. Als de vijand een soort woedeaanval heeft, worden zijn vuisten rood en kun je hem niet raken – uitwijken is daarom de enige optie. Maar weet je deze niet tegen te houden klappen allemaal te ontwijken, dan krijg je juist een opening om de verwarde tegenstander flink op z’n donder te geven. En weet je precies tijdens een aanval van de tegenstander omhoog te vegen, dan gooi je je cape in het gezicht van de tegenpartij en laat je hem opnieuw verdwaasd achter, zodat je er ongestoord een paar seconden op in kunt hakken. Ook doen zich situaties voor waarin er cirkels op de tegenstanders verschijnen. Weet je deze op tijd aan te raken, dan maak je een counterbeweging en pak je bijvoorbeeld de arm van de tegenstander beet om hem een zwaai te geven.

Gaandeweg krijg je ook de beschikking over allemaal karakteristieke Batman-gadgets en andere hulpmiddelen die je tijdens een gevecht kunt inschakelen. Vanuit de Batcave (het hoofdmenu) krijg je toegang tot de zogenaamde Waynetech. Deze onderdelen betaal je met Waynetech Points die je tijdens het spel verdient, maar natuurlijk ook voor echt geld kunt aanschaffen als het niet opschiet met de virtuele verdiensten. Vooral het tabblad Gadgets is intere ant. Hier kun je bijvoorbeeld healthboost aanschaffen, vaardigheden waarmee je tijdens een gevecht jezelf kunt oplappen. Onder Powered Gauntlets kun je je handschoenen uitbreiden met vaardigheden die je tegenstander hard kunnen raken. Daarnaast zijn er rookbommen om de tegenstander te verwarren en de Bat Swarm, een zwerm vleermuizen die de vijand een aantal seconden raakt. Alle gadgets zijn sterker te maken, zodat je ze bijvoorbeeld langer kunt gebruiken of ze sneller opladen als je ze tijdens een gevecht gebruikt. Onder het tabblad Combat werk je aan het heldenlijf van Batman zelf en maak je bijvoorbeeld zijn vuistslagen krachtiger.

Ondanks de leuke spelelementen in de gevechten komt na een paar uur spelen de klad er wel een beetje in. Vooral de tegenstanders en de locaties gaan te veel op elkaar lijken. Ook zinnetjes als “You’re gonna die, Bat-freak!” beginnen de keel uit te hangen. Vanaf dat moment moet je echt de voldoening zien te vinden in het ervaringspunten verzamelen en de gadgets upgraden. Er is verder ook geen sprake van een multiplayer of andere spelonderdelen om je bezig te houden. Wel moet gezegd worden dat de echte Batman-fans iets langer zoet gehouden worden dan de gemiddelde gamer. Zo zijn er drie gratis digitale comics te lezen met de ingebouwde Comic Viewer, zijn er biografieën van de hoofdrolspelers en kun je alternatieve kostuums bemachtigen als een in-appaankoop, zoals de Animated Series Batman of The Dark Knight Returns Batman. Niet alleen het uiterlijk van deze tenues verschilt: de Batsuits staan ook voor verschillende gezondheids-, schade- en snelheidspunten.

Batman: Arkham City Lockdown is geen alternatief voor Batman: Arkham City of Batman: Arkham Asylum op de PC, PlayStation 3 of Xbox 360. Maar zo is het ook niet bedoeld. Het is een vechtspel waarin de inhoud is aangepast aan de mogelijkheden van een draagbaar apparaat met een touchscreen, op gelijke wijze als Infinity Blade. Opvallend is hoe goed de simpele basis van één-op-ééngevechten is uitgevoerd en hoe leuk het is om een tegenstander goed te leren kennen en vakkundig tegen de grond te werken. De overtuigende Batman-sfeer met meeslepende filmmuziek en opzwepende percu ie, meerdere Batman-outfits en herkenbare gadgets en schurken versterken het prima uitgevoerde concept alleen maar. Batman: Arkham City Lockdown is niet zo verbluffend als Infinity Blade II, maar door de personages, de sfeer en de upgrades is het een lekkere superheldengame geworden die goed bij het platform past.