Band Hero | Gamer.nl

Het moet Activision een doorn in het oog zijn geweest dat het casual publiek op een feestje altijd maar naar SingStar grijpt. Na groot succes te hebben geboekt met Guitar Hero werd het dan ook tijd om een muziekgame te introduceren voor deze doelgroep. Trommel je vrienden en vriendinnen maar op: Band Hero gaat het digitale podium bestijgen.

Band Hero kan het beste omschreven worden als het tweelingzusje van Guitar Hero 5. Alle mogelijkheden die de meest recente Guitar Hero bevat, zijn ook terug te vinden in Band Hero. Maar waar Guitar Hero de innerlijke rocker aan wil spreken met de kenmerkende stijl en tracklist, is Band Hero meer gericht op een vrouwelijk publiek. Alles in de game lijkt overgoten met een vrouwvriendelijk sausje, wat alleen al duidelijk wordt door het kleurenpalet: lichtblauw en roze voeren de boventoon. Daarnaast zullen optredens ditmaal niet plaatsvinden in ranzige kroegen of duistere zaaltjes, maar worden winkelcentra en poppodia aangedaan op je weg naar roem. Het is weer eens wat anders en maakt duidelijk dat we hier met een volledig andere Hero-titel te maken hebben. De verandering is zo ingrijpend dat het begrijpelijk wordt dat de tracklist van Band Hero niet simpelweg als downloadbare content aangeboden had kunnen worden voor Guitar Hero 5. En zo zien we het graag.

Uitdagingen

Tijdens de carrièremodus keren ook de challenges terug, waarmee bonu terren verdiend worden door bijvoorbeeld een perfecte solo te spelen of als volledig band een zo lang mogelijke notenreeks te maken. Elk nummer heeft zo zijn eigen uitdaging, waardoor het aan te raden is om regelmatig van instrument te wi elen of de complete carrièremodus als band te doorlopen om alles vrij te spelen. De extra's die je hiermee vrijspeelt, zoals acce oires, kostuums en cheats, zijn echter een karige beloning en vaak overbodig als met een digitale versie van bestaande artiesten het podium bestegen wordt, of een Xbox Avatar wordt gebruikt in de Xbox 360-versie. De extra speelbare personages, zoals Taylor Swift en de volledig band No Doubt, komen daarbij al beschikbaar door alleen hun specifieke nummers succesvol af te ronden.

De vergeeflijkheid die Guitar Hero 5 kenmerkt is ook in Band Hero terug te vinden, en voelt hier beter op zijn plaats. De moeilijkheidsgraad is namelijk niet aangepast aan het casual publiek dat de game voor ogen heeft, waardoor het voor beginnende spelers aan te raden is de tutorial even te raadplegen voor advies en oefening. De diverse tracklist is voor de geoefende speler geen grote uitdaging, hoewel het up-tempo drummen en de zangpartijen niet licht opgevat moeten worden. De zangpartijen zijn in zekere zin wel 'aangepast' aan een jonger publiek, maar dan door censuur. In 'You Had Me' van Jo Stone bijvoorbeeld zijn onder andere de woorden 'whiskey' en 'cigarettes' weggelaten, waardoor het nummer vol zit met rare blanco stukken. Het was netter geweest als je zelf deze keuze kon maken.

Meezingen

Dat het zingen de boventoon voert in Band Hero blijkt wel uit de volledig nieuwe karaoke-achtige modus die de game bevat: Sing Along. In deze modus hoef je je geen zorgen te maken over scores of de mogelijkheid om af te gaan tijdens een nummer, maar draait het enkel om het meezingen in je eentje of met een volledig gezelschap. Ook Rockfest maakt weer zijn opwachting, waarin de die verschillende multiplayer-modi als Elimination en Streakers worden samengevoegd om zowel on- als offline één groot muzikaal feest te bouwen. De grote sociale kracht van Band Hero zit echter in de Party Play-modus, die het voor iedereen mogelijk maakt om met elk gewild instrument in en uit een nummer te stappen naar wens.

Het zijn vooral Sing Along en Party Play die van Band Hero een game maken die op geen enkel feestje mag ontbreken. Door het laagdrempelige karakter en de grote diversiteit aan modi is er voor iedereen wel iets te vinden in de game dat opgepikt kan worden, zonder dat er eerst liters drank of andere zaken nodig zijn om de mensen op de digitale planken te krijgen. Gebruik de game als jukebox, zet de instrumenten klaar en iedereen komt vanzelf.

Geen excuus

Wat Band Hero afmaakt, is de mogelijkheid om nummers uit Guitar Hero 5, World Tour en Greatest Hits te importeren (tegen betaling). Ook kan het merendeel van de bestaande DLC van deze titels omgezet worden voor gebruik in Band Hero. Bij het importeren gelden helaas wel dezelfde beperkingen als bij Guitar Hero 5, waardoor niet alle nummers overgenomen kunnen worden. Toch kan de bestaande tracklist van 65 nummers aangevuld worden met het stevigere werk dat te vinden was in voorgaande titels, waardoor er zelfs voor verstokte rocker geen excuus meer bestaat om met een biertje op de bank te blijven hangen.