Baldur's Gate: Enhanced Edition | Gamer.nl

1998 was mogelijk het beste jaar in de gamegeschiedenis. Metal Gear Solid, Half-Life, Thief: The Dark Project, Grim Fandango, The Legend of Zelda: Ocarina of Time en Baldur’s Gate. Ik was toen nog maar negen jaar. Baldur’s Gate is de enige game die ik rond die periode niet heb gespeeld. Ik vond ‘m te moeilijk. Enkele jaren later heb ik, ondanks de sterk verouderde graphics, meer dan honderd uur in Baldur’s Gate gestopt. Een gigantische wereld, spannende verhaallijn en veel oog voor kleine details hielden mij aan het computerscherm gekluisterd.

De Dragon Age-serie – met name Dragon Age: Origins - is een direct afstammeling van Baldur’s Gate. Beide gameseries zijn door BioWare ontwikkeld en kenmerken zich door het spelen met een groep personages die elk een eigen verhaallijn hebben. Hiermee blies Baldur’s Gate in 1998 het RPG-genre weer nieuw leven in. Je zat niet vast aan één verhaallijn; je had de mogelijkheid om je eigen verhaal te ontwikkelen door heel specifiek sidequests aan te nemen en hierdoor een eigen groep samen te stellen. Klinkt bekend? Kan kloppen, want veel hedendaagse RPG’s maken gebruik van dit systeem. Veertien jaar later komt ontwikkelaar Overhaul Games, onder leiding van Bioware’s medeoprichter Trent Oster, met een enhanced edition van Baldur’s Gate die de gloriedagen van de game moet laten herleven.

Voor jong en oud

Het label enhanced edition is voor de gamepuristen een vies woord. De game niet in zijn oorspronkelijke staat spelen? Hoe durf je! Datzelfde geldt ook voor Baldur’s Gate: Enhanced Edition. De game is een opgepoetste en uitgebreide versie van het originele spel, dat aspecten uit Baldur’s Gate II haalt, nieuwe personages toevoegt, veel bugfixes brengt en een geheel nieuw doch kort avontuur toegankelijk maakt. Toch blijft Baldur’s Gate: Enhanced Edition voor deze tijd - opgepoetst of niet - nog steeds oerlelijk ogen. Het is één groot pixelfeest. En hoewel je ook de mogelijkheid hebt om tijdens het gamen in te zoomen (dat kon bij de originele Baldur’s Gate niet, tot grote ergernis van spelers), kan het uiterlijk nieuwe en vooral jongere gamers afschrikken.

Het is deze groep waar Baldurs Gate: Enhanced Edition zich voornamelijk op richt, want veel liefhebbers van de originele Baldur’s Gate hebben door het gebruik van verschillende mods het spel al helemaal naar hun eigen wens aangepast. Daarnaast brengt Overhaul Games de game ook voor iOS en Android uit: een leuke en laagdrempelige manier voor een nieuwe groep gamers om met de game in aanraking te komen. De mobiele versies van Baldur’s Gate: Enhanced Edition zijn ook ruim de helft goedkoper en doen qua graphics eigenlijk niet onder voor de desktopversie.

Het verhaal is één van de game-elementen waar Overhaul Games weinig aan heeft veranderd. In Baldur’s Gate: Enhanced Edition speel je een wees die door de tovenaar Gorion in het kasteelstadje Candlekeep wordt opgevoed. Als je plotseling door huurmoordenaars wordt aangevallen en ternauwernood ontsnapt, vindt Gorion het tijd dat je de stad verlaat. Hij weet waar het gevaar vandaan komt, maar wil of kan dit nog niet zeggen. Samen verlaat je de stad en reis je naar een schuilplaats. Tijdens die tocht word je door een groep bandieten onder leiding van een groot monster aangevallen, en Gorion neemt het heldhaftig voor je op. Jij vlucht de wildernis in, Gorion overlijdt gedurende de strijd met de bandieten en het mysterieuze monster. En daar begint het avontuur pas.

Hoge resolutie

De gameplay van Baldur’s Gate: Enhanced Edition is net als de originele game weer moeilijk onder de knie te krijgen. Je bestuurt de personages met je muis door te klikken, van een gebied waar je heen wilt lopen tot een object dat je wilt bekijken. Het vechten is een combinatie van real-time en turn-based strategy. Enerzijds kun je klikken om personages te laten aanvallen, anderzijds heb je de mogelijkheid om de game te pauzeren. Dit geeft je wat tijd om over je aanvallen na te denken, je personages tactisch neer te zetten en ze één voor één commando’s te geven. Zo kun je tijdens het pauzeren je sterkste en meest bepantserende personages vooraan zetten en de tovenaars van een afstand hun magische aanvallen laten uitvoeren. Dit werkt allemaal zeer goed en stabiel en wie Dragon Age: Origins heeft gespeeld, zal de spelbesturing – en het gevaar hiervan - snel begrijpen.

Het spelen van Baldur’s Gate: Enhanced Edition op een hogere resolutie brengt ook twee voordelen met zich mee: de nieuwe en uitgebreidere inventaris- en personagemenu en betere en grotere weergaven van de spelwereld. De menu’s zijn overzichtelijker gemaakt en geven duidelijker aan waarom een wapen of uitrusting juist wel of niet bij een personage past. De grotere weergave van de spelwereld spreekt voor zich, maar voor Baldur’s Gate: Enhanced Edition is dat een enorm voordeel: er wordt meer van de spelwereld binnen je schermresolutie weergegeven. Dit maakt van het verkennen van de spelwereld een nog leuker klusje en het komt de overzichtelijkheid van de map ten goede. Daarnaast is de multiplayermodus ook op de schop genomen: het is (bijna) mogelijk om een multiplayerse ie te starten waar verschillende gameplatformen aan kunnen deelnemen. Een hele fijne toevoeging.

Tabletversie? Ja!

Eigenlijk is Baldur’s Gate: Enhanced Edition geen remake van de originele game. Daar zijn de grote veranderingen gewoon echt te schaars voor. Het spel is meer een leuk opgefriste versie die mogelijk een groter publiek kan aanspreken dan enkel de fanatieke groep Baldur’s Gate-fans. Geen man overboord, maar voor een prijs van 20 dollar (15 euro) – wat overigens nog steeds niet veel is voor deze kwaliteitsgame – zou je als Baldur’s Gate-liefhebber mi chien toch wat meer verwachten. Want afgezien van de vermindering van pixels en de verbeterde multiplayeroptie, is er weinig nieuws te ontdekken in Baldur’s Gate: Enhanced Edition.

Toch is het knap dat een game van veertien jaar oud nog steeds zo enorm kan boeien. Het verhaal van Baldur’s Gate blijft pakkend en meeslepend en om de complete spelwereld en al zijn geheime plekjes te ontdekken, kun je gemakkelijk meer dan honderd uur kwijt zijn. Dan is de prijs van 15 euro zeer aantrekkelijk, en met name voor gamers die nog nooit de wereld van de originele Baldur’s Gate hebben ontdekt. En als je één van de beste RPG’s ooit in deze vorm ook nog eens via je tablet – dus in de trein, op de bank of aan het strand – kunt spelen, hoeft je daar als gamer niet lang over na te denken.

Getest op PC.