Bad Piggies | Gamer.nl

Bad Piggies | Gamer.nl

We hadden het die groene varkentjes zeker gegund. Een paar lekkere omeletjes van die vervelende vogeleitjes met een dikke klodder zelfgemaakte mayonaise. Want nu, meer dan ooit, begrijpen we wat die kleine vetzakjes wilden doen. Ze wilden de wereld beschermen tegen een stortvloed aan vogelrugzakjes, vogellunchtrommels, vogelstickers, vogelknuffels en vogelrotzooi. Hadden ze maar gewonnen...

Gelukkig krijgen ze in Bad Piggies een tweede kans, want na het succesvolle Angry Birds en Angry Birds Space heeft Rovio nu eindelijk gekozen voor de kant van de varkentjes. Hallelujah! Mocht je echter denken dat de zwijntjes om deze reden een hoog cijfer verdienen, dan heb je het mis. Bad Piggies is een erg goede game geworden, mi chien nog wel beter dan Angry Birds zelf. Want wat Bad Piggies vooral heel goed doet, is jou de vrijheid geven de game te spelen zoals jij dat wilt. De game is namelijk een bouw-je-eigen-voertuig-en-haal-de-finish-game, een beetje zoals Banjo-Kazooie: Boutjes & Moertjes, maar dan in 2D en met vieze, vettige varkentjes.

DIY

Hoewel de game (uiteraard) heel veel van Angry Birds wegheeft qua look & feel, is het dankzij de amusante gameplay een totaal andere ervaring geworden. Waar je in Angry Birds eigenlijk nog teveel aan het handje wordt genomen en je het level eigenlijk alleen maar kan halen op de manier die Rovio voor je heeft bedacht, daar mag je in Bad Piggies helemaal los met je eigen creaties. In de eerste levels zijn de mogelijkheden vaak nog wel beperkt, omdat Bad Piggies je op een rustige manier de verschillende onderdelen van je voertuig introduceert. Naarmate de game vordert, nemen het aantal opties voor de juiste oplo ing verra end snel toe.

In het begin maak je eigenlijk vooral simpele voertuigen die alleen maar rollend over de grond (de Ground Hog Day-levels) of zwevend door de lucht (de Pigs Can Fly-levels) hun doel bereiken. Vaak gebouwd met een paar wielen of een ballonnetje of twee. Niet veel later worden het colafle en, ventilatoren, kleine motortjes en paraplu’s die je voertuig voortbewegen. Allemaal objecten die jij in perfecte harmonie met elkaar moeten laten bewegen om maar zo snel mogelijk je doel te halen. Overigens is het feit dat je karretje redelijk snel uit elkaar dondert niet eens zo heel erg. Het gaat namelijk om het varkentje dat de finish moet halen, niet de rest van je voertuig.

De meer dan zeventig levels laten het ook toe dat je creatief met je varkentje en zijn voertuig omgaat. Naast het halen van de finish zijn er namelijk nog twee sterren meer te verdienen en de manier waarop je dat doet verschilt keer op keer. Soms krijg je een extra ster door gewoon een moeilijk bereikbare plek aan te doen, maar evenzoveel keer verdien je ze door een bepaald object niet te gebruiken in je ontwerp of je varkentje met een onbeschadigd voertuig over de finish te krijgen. En dat is niet zo eenvoudig als het klinkt.

Heb je alle levels gehaald, dan wordt het eigenlijk nog leuker in de Sandbox-modus: de plek waar Bad Piggies helemaal tot zijn recht komt. Denk aan een uitgestrekt level, vol met sterren en de complete vrijheid om te bouwen wat je wilt. Gaandeweg de normale levels heb je namelijk een schat aan onderdelen verdiend die je hier mag gebruiken. Wil je een wagen bouwen die wordt voortgedreven door twintig borrelende colafle en of ga je voor de DeLorean-variant waarbij je varkentje door vier omgekeerde ventilatoren over de grond zweeft? Je zult je trouwens verbazen hoe leuk het is om je creatie al na vijf seconden weer in de grond te boren in een wolk van sterren, wolkjes en krakgeluiden, om vervolgens gewoon weer opnieuw te beginnen met een iets ander ontwerp.

Dankzij de meer dan uitstekende physics ziet iedere botsing er ook overtuigend uit en dat geldt absoluut ook voor de manier waarop je ontwerp soms krakend en piepend over de streep komt. Vandaar dat je ook bij iedere miskleun weet dat het aan jou ligt en niet aan de objecten die voorhanden zijn. Bad Piggies is daarom een uitstekende App geworden die voor zowel klein als groot uren en uren spelplezier beidt. Dat Rovio zowel een iPhone- als een iPad-versie heeft uitgebracht voor twee verschillende prijzen (respectievelijk 0,79 en 2,39 euro), zonder daarbij enige verschil in de twee aan te brengen, is mi chien een beetje flauw. Iets wat ook een beetje geldt voor de in-app aankopen van Mechanics die je tips geven om een level te halen. Maar buiten dat is Bad Piggies absoluut een aanrader voor iedere iPhone en iPad.

Deze game is getest op iPad 3.