Baba is You speelt met de regels

Baba is You speelt met de regels

Hersens die na de zoveelste lootshooter, openwereldgame of free-to-play gatcha apps zijn afgestompt, worden in Baba is You eindelijk weer aan het werk gezet. Dit is namelijk zo’n zeldzame puzzelgame die op het eerste gezicht begrijpelijk genoeg oogt, maar meedogenloos uit de hoek kan komen. In Baba is You draait het namelijk allemaal om het veranderen van de regels van het spel.

Die regels staan in deze game als blokken opgesteld in de levels. Zinnen zoals ‘Baba is You’, ‘Key is Open’, ‘Door is Shut’, ‘Wall is Stop’ en ‘Water is Sink’ geven aan wat er allemaal wel en niet mogelijk is in de spelwereld. Je bestuurt het cavia achtige beestje Baba, sleutels openen gesloten deuren, je kan niet door muren heen lopen en als je op een plas water staat verdrink je. Het doel van het spel is vervolgens om deze regels zo aan te passen dat je het level kan uitspelen.

Baba is You

Rules is Broken

In de meeste puzzels geldt de regel ‘Flag is Win’. Dat betekent dat als je tegen de vlag aanloopt je het level hebt uitgespeeld. De blokken die samen de regels vormen kunnen echter naar hartenlust in andere woordcombinaties geduwd worden. Ligt er toevallig een rots naast de ogenschijnlijk onbereikbare vlag, dan schuif je het Baba-blok aan de kant voor het Rock-blok. Vervolgens bestuur je niet meer de koddige Baba, maar een levenloze steen die je naar de vlag toe schuift voor de overwinning.

In de eerste wereld laat Baba is You beetje bij beetje zien wat er allemaal mogelijk is met dit spelprincipe. Wall is Push zorgt er voor dat je complete muren aan de kant kan duwen. Breek de regel Water is Sink op en je loopt zonder problemen over het water heen. Het is niets minder dan geniaal om te zien wat er allemaal mogelijk is en dat is nog maar in de oefenlevels.

Reken er maar op dat je soms uren naar hetzelfde scherm zit te staren om uit te vogelen wat in hemelsnaam de bedoeling is

-

No more mister nice Baba

Na een tiental puzzels gaan de oefenwieltjes eraf en is Baba is You klaar met lief zijn. De moeilijkheidsgraad vliegt in de latere werelden behoorlijk omhoog, omdat er steeds nieuwe elementen worden geïntroduceerd. Compleet nieuwe objecten zijn nog te overzien, maar sommige nieuwe woorden en regels vragen de nodige aanpassingen van je denkwijze. Het wordt bijvoorbeeld behoorlijk ingewikkeld wanneer sommige regels niet veranderd kunnen worden en je zelf langere regels moet maken. Crate has Key and Move zorgt bijvoorbeeld voor een uit zichzelf bewegend krat dat - eenmaal gesloopt - een sleutel bevat.

Baba is You is een puzzelgame die op twee verschillende manieren veel van je grijze massa vraagt. Je moet de juiste regel samenstellen om verder te komen, maar de blokken waar je die regels mee opbouwt verplaatsen vraagt ook het nodige denkwerk. Ze zijn in de meeste gevallen alleen te duwen, waardoor woorden die in de hoek het van het scherm liggen niet meer verplaatst kunnen worden. Op die manier kun je met een paar verkeerde zetten een puzzel onmogelijk oplosbaar maken.

Baba is You

Gruwelijk moeilijk

Aan hints of tips doet Baba is You niet, maar het spel is wel vriendelijk genoeg om je een level snel opnieuw te laten opstarten. Een terugspoelknop zorgt er bovendien voor dat je uitgebreid met alle puzzelstukjes kunt experimenteren. Een foutje is snel gemaakt, maar op die manier ook weer snel opgelost.

Dat is ook wel nodig, want Baba is You is soms gruwelijk moeilijk. Reken er maar op dat je soms uren naar hetzelfde scherm zit te staren om uit te vogelen wat in hemelsnaam de bedoeling is. Baba is You vereist een bepaalde logische denkwijze waar mogelijk niet iedere speler over beschikt. Het spel is soms behoorlijk frustrerend en ook best onduidelijk. De regels mogen dan wel op het scherm te zien zijn, maar soms mis je net dat ene beetje belangrijke informatie waarmee je er uitkomt.

Weet dus waar je aan begint met deze game. Baba is You heeft veel verrassende wendingen, maar lang niet iedere speler krijgt al die latere waanzinnige puzzels te zien. Ergens is dat jammer, maar aan de andere kant voelt het oplossen van een puzzel die uren of soms zelfs dagen door je hoofd heeft gespookt als een gigantische overwinning. Het oplossen van een level opent niet alleen nieuwe wegen op de kaart, maar ook in je hoofd. Een geniale vondst of onverwachte mogelijkheid laat je ineens inzien dat je met die techniek ook andere puzzels kunt oplossen.

Baba is You is voor 14,99 euro verkrijgbaar op de pc en op de Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed

Baba is You weet de ene na de andere hersenkraker voor te schotelen. De regels ombuigen of compleet omgooien vereist het nodige denkwerk, waardoor dit spel absoluut niet voor iedereen weggelegd is. Uren naar een level staren hoort erbij en als je eenmaal de blokken op de juiste plaats hebt gelegd geeft dat een enorme kick. Een hintsysteem was een welkome aanvulling geweest, want Baba is You nu een pure, maar tegelijkertijd ook ietwat frustrerende puzzelgame.

Origineel concept

puzzels zijn echte hersenkrakers

Sommige regels zijn onduidelijk