Azure Striker Gunvolt Striker Pack | Gamer.nl

Inmiddels is het meer dan zeven jaar geleden dat Capcom een nieuwe Mega Man-game uitbracht. De ooit iconische franchise van het Japanse gamebedrijf lijkt inmiddels ten dode te zijn opgeschreven en wordt alleen nog uit de kast gehaald voor ports en een enkele cameo op zijn tijd. Maar niet getreurd: wie bereid is om een beetje met de ogen te knijpen, vindt in Azure Striker Gunvolt een waardige opvolger voor de blauwe bombardier. Eentje waarvan de eerste twee games nu op de Switch zijn gebundeld in een HD-remaster.

In de Azure Striker Gunvolt Striker Pack vind je Gunvolt 1 en 2, twee games die eerst los voor de Nintendo 3DS zijn uitgebracht. Beide ports hebben een hogere resolutie en worden afgespeeld in 60 frames per seconde. Daarnaast zijn alle bonu en uit een eerdere pc-port meegenomen naar de Switch-versie, zoals de Japanse stemacteurs die het dialoog aan elkaar praten.

De basis van beide games zal Mega Man-fans bekend in de oren klinken: nadat je een intro-level hebt uitgespeeld, heb je de keuze uit meerdere levels met aan het einde een baas om te verslaan. Heb je alle bazen neergehaald, dan word je geteleporteerd naar een reeks laatste levels waarin je nog eens alle bazen achter elkaar moet verslaan, voordat je oog in oog komt met een ontzettend moeilijke eindschurk.

Azure

Inti Creates

Die gelijkenis met Mega Man is geen toeval. Ontwikkelaar Inti Creates is sinds het begin van de 21e eeuw al nauw verbonden met de mascotte van Capcom, toen het bedrijf de spin-off Mega Man Zero ontwikkelde. Deze pakte een zijpersonage uit de Mega Man X-reeks en bouwde daar een nieuwe gameserie omheen met dezelfde ankeiler die we van Mega Man gewend zijn: lastige levels, uitdagende baasgevechten en een ijzersterke besturing. Er zouden nog drie vervolgen en twee spin-offs hierop volgen.

Capcom is inmiddels min of meer klaar met Mega Man, maar Inti Creates is duidelijk nog niet zover. Je ziet de gelijkeni en niet alleen terug in de gameplay, maar ook het verhaal in de game. Waar het in Mega Man Zero ging over het conflict tu en mens en robot, gaat het in Gunvolt over het conflict tu en mens en ‘adept’. Deze mensen zijn in staat om speciale krachten te gebruiken, net zoals de robots uit Mega Man speciale vaardigheden hebben. Het moge duidelijk zijn: Gunvolt is een excuus voor Inti Creates om hetzelfde type games te blijven ontwikkelen, met een andere wereld om ruzie met Capcom te voorkomen.

Azure

Dat betekent echter niet dat de twee Gunvolt-games helemaal identiek aan Mega Man zijn. De krachten van de hoofdpersoon (ook genaamd Gunvolt) bewijzen dat als geen ander. Zijn pistool dient niet om vijanden schade toe te doen, maar om ze te markeren voor een speciale elektriciteitsaanval. Markeer met je pistool drie vijanden en houd de trekker ingedrukt, en je zult ze tegelijkertijd schade toedoen.

Het elektriciteitsveld dat Gunvolt kan activeren wordt op allerlei creatieve manieren ingezet. Je schiet niet alleen vijanden dood, maar gebruikt hem om te zweven, activeert liften en blokkeert projectielen die op je af komen. Is je stroommeter vol genoeg? Dan vliegen aanvallen van vijanden zelfs door je heen, ten koste van een stukje van de balk. Dat is in het begin allemaal een beetje wennen, maar Gunvolt speelt geweldig zodra je de systemen meester bent. Dit is een game die snel denkwerk en nog snellere reflexen vereist, maar je beloont met het gevoel dat je oppermachtig bent.

Azure

High-scores

De moeilijkheidsgraad van Azure Striker Gunvolt 1 en 2 ligt relatief hoog, maar is niet te vergelijken met eerdere Zero-games. Op de standaardmodus ga je niet in één keer dood als je in een stekelput belandt en heb je ook niet een beperkt aantal levens tot je game over bent. Je kunt altijd opnieuw beginnen vanaf een checkpoint. De game is pas echt lastig als je graag naar een highscore streeft, want dan mag je slechts drie keer tu en checkpoints in worden geraakt, als je een hoge score wil behouden.

We hadden daardoor soms wel het idee dat de game het ons iets te makkelijk wilde maken. Dat is vooral het geval op de spaarzame momenten waarop een engel je komt ‘redden’ op een moment dat je doodgaat, zodat je meteen met oneindig veel elektriciteitskracht mag doorspelen. Falen zit er in Gunvolt zelden in, tenzij je bereid bent om je slecht te voelen over een lage score.

Enkel tegen het einde van beide games gaat de moeilijkheidsgraad ineens fors omhoog. Wil je de échte eindes zien, dan moet je met een specifieke handicap de laatste baas verslaan. Een fikse klus die bij ons toch zeker een uur per eindbaas in beslag nam - maar wat wel voor gigantisch veel voldoening zorgde.

In de tweede game kun je naast Gunvolt ook spelen met Copen - een rivaal die met zijn wapen de krachten van vijanden kan kopiëren. Daarmee doet dit personage verdacht veel aan Mega Man denken, al houden de gelijkeni en daar gelukkig meteen op. Copen kenmerkt zich juist door een gevecht tijl waarbij je vooral door de lucht moet zweven en tegenstanders moet botsen, wat een andere speelstijl dan bij Gunvolt vereist. Zelf vonden we Copen net wat leuker en gevarieerder spelen. Ben je een beetje op gang met het personage, dan heb je het gevoel dat je nooit de grond hoeft te raken.

Azure Striker Gunvolt Striker Pack is nu verkrijgbaar voor Nintendo Switch.