Axiom Verge 2 is een vreemd vervolg in een vreemde wereld

Axiom Verge 2 heeft het lef om niet hetzelfde trucje te herhalen. Dit is een ronduit gedurfd vervolg dat veel anders doet, maar daar helaas niet altijd in slaagt. Zo maakt deze tweede Axiom Verge - dat zich overigens nog voor het eerste deel afspeelt - vooral in het eerste uur een slechte indruk.

Deze keer is de geheimzinnige miljardair Indra de hoofdrolspeelster. Deze machtige CEO ontdekt een verloren wetenschappelijke basis en wordt daar naar een vreemde andere dimensie vervoerd. Die dimensie is natuurlijk - soort van - dezelfde wereld als in het eerste deel, maar er is een groot verschil. Daarover later meer.

De transformerende vuurwapens zijn ingeruild voor een ietwat primitieve ijsbijl en een boemerang. De nieuwe wapens zorgen ervoor dat Indra altijd dicht in de buurt van haar vijanden moet komen. Vechten met bijlen, zwaarden en speren werkt eigenlijk nooit helemaal lekker. Vijanden weten Indra altijd wel een paar keer te grijpen voordat ze verslagen worden. Omdat ze constant heen en weer springen, zijn ze bovendien lastig te raken.

Slechte start

Omdat Indra de eerste paar uur van het spel behoorlijk zwak is, is het een ramp om het tegen de vijanden op te nemen. Ook de (volledig optionele) eindbazen komen niet sterk uit de verf. Imposante monsters bevolken delen van de wereld, maar ze zijn stuk voor stuk gemakkelijk te verslaan door snel en vaak op de aanvalsknop te rammen. Er komt geen enkele tactiek bij kijken en dat voelt als een bizarre keuze. Toch loont het om na deze slechte start door te zetten. Axiom Verge 2 wordt met iedere nieuwe upgrade een beetje beter.

Metroid is ook hier weer de grote inspiratiebron en dus steekt de wereld zo in elkaar dat iedere nieuwe vaardigheid weer een weg opent naar een nieuw gebied. Vechten tegen de vijanden die deze buitenaardse wereld bevolken wordt ondertussen steeds minder van belang. Zo is het mogelijk om monsters te hacken, waardoor ze vertragen, niet meer kunnen aanvallen, of zich tegen hun soortgenoten keren. Nieuwe wapens en enkele essentiële upgrades uit de skilltree doen de rest van het werk. Tijdens de enige twee verplichte eindbazen is het zelfs niet eens mogelijk om dood te gaan.

Verkenningsmissie

Dat klinkt misschien als een gekke keuze, maar Axiom Verge 2 legt daarmee nog meer de nadruk op het verkennen van de spelwereld. Dit onderdeel steekt gelukkig uitstekend in elkaar. Dat heeft onder andere te maken met de aanwezige drone. Deze kleine robotvorm van Indra kan openingen naar een tweede dimensie betreden. Deze extra wereld ligt bovenop de ‘gewone’ spelwereld, maar steekt net even anders in elkaar. Met iedere nieuwe upgrade wordt de samenwerking tussen deze twee plekken steeds beter en complexer.

Het spel zit bomvol met dergelijke ‘aha-momenten’, dankzij nieuwe vaardigheden die op meerdere manieren toegepast kunnen worden.

-

In Axiom Verge 2 draait het dus om het beetje bij beetje uitpluizen van de vreemde wereld. Op cruciale plekken liggen er belangrijke upgrades, maar er zijn ook tal van kleine uitbreidingen. Punten om te investeren in de eerdergenoemde skilltree zijn overal te vinden, maar ook nieuwe aanvallen en wapens. Zoals een goede metroidvania betaamt, is dwalen door de spelwereld totdat je een nieuwe belangrijke doorgang vindt een belangrijk onderdeel van de ervaring. Hoewel de kaart zo gedetailleerd is dat hij niet altijd even goed leesbaar is, bevat het ook handige coördinaten die altijd de volgende belangrijke plek aangeven. Hoe die precies bereikt moet worden is een ander verhaal, maar Axiom Verge 2 geeft de speler wel altijd hints.

Gebruiksvriendelijk en flets

Al speurend naar de volgende upgrade komen oude gebieden vaak genoeg opnieuw voorbij. Axiom Verge 2 maakt het terugkeren naar eerder bezochte delen gemakkelijk door al vrij vroeg in het spel fast travel te introduceren. Plekken om de voortgang op te slaan en om naartoe te teleporteren zijn er genoeg, zodat bijna iedere plek razendsnel opnieuw te bezoeken is. Verkennen is daardoor vrij pijnloos.

Minder geslaagd is de presentatie. Het verhaal bestaat uit hier en daar wat dialogen en vooral veel notities die overal in de wereld liggen. Het is daardoor nauwelijks te volgen. De hoeveelheid sci-fi jargon en namen die op elkaar lijken buitelen over elkaar heen. Grafisch komt ook de spelwereld niet helemaal uit de verf. De nieuwe grafische stijl is wat flets vergeleken met het eerste deel. Alleen in de dimensie die met de drone te bereiken is, komen de kleuren en koddige pixelgraphics beter uit de verf. De soundtrack is ook een stuk minder memorabel dan de vorige game, maar tegelijkertijd past het wel beter bij de wat meer ontspannen verkennende stijl van dit vervolg.

Toch de beste in zijn soort

Er valt dus genoeg op Axiom Verge 2 aan te merken en in vergelijking met het eerste deel komt het vervolg er niet altijd even goed vanaf. Toch kan dit spel geen mislukking genoemd worden. De opzet van de spelwereld is namelijk fenomenaal, wat vooral richting het einde van het spel blijkt. Uitgerust met vrijwel alle upgrades is opnieuw de wereld doorlopen een waar feestje. Werkelijk overal zijn er geheimen en afsnijdingen te vinden. Het spel zit bomvol met dergelijke ‘aha-momenten’, dankzij nieuwe vaardigheden die op meerdere manieren toegepast kunnen worden. Axiom Verge 2 snapt ondanks zijn tekortkomingen als geen ander wat een goede metroidvania maakt.

Axiom Verge 2 is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Nintendo Switch en pc.

Goed

Axiom Verge 2 is een even gedurfd als eigenaardig vervolg. Door de nadruk op het verkennen van de labyrintachtige wereld, komt naar voren hoe knap de spelwereld in elkaar steekt, maar de gevechten lijden er onder. Vechten stelt in Axiom Verge 2 namelijk weinig voor, maar het wordt met iedere nieuwe vaardigheid ook minder belangrijk. Deze metroidvania weet zo’n interessante (dubbele!) spelwereld voor te schotelen, dat dit unieke tweede deel ondanks de slechte start niet als een misser voelt.

Wereld steekt uitstekend in elkaar

geweldige upgrades

Nadruk op mêleegevechten komt niet uit de verf