Aviary Attorney | Gamer.nl

Aviary Attorney | Gamer.nl

Het is iets meer dan een jaar geleden dat indie ontwikkelaar Sketchy Logic zijn unieke visual novel op crowdfundingplatform Kickstarter plaatste. De vraagprijs: slechts 7000 Britse pond (ongeveer 9300 euro) voor een game die beloofde elementen van zowel de Phoenix Wright- als Hatoful Boyfriend-games te combineren. Ondanks of juist dankzij dat behoorlijk specifieke genre lukte het de game ruimschoots via Kickstarter te worden gefund.

Aviary Attorney speelt zich af gedurende de 19e eeuw in Parijs. Op de straten gaan er geruchten van een revolutie, waarbij rebellen de monarchie omver willen gooien. Centraal in Aviary Attorney staan de advocaat Jayjay Falcon en zijn a istent Mr. Sparrowson. Zoals de namen doen vermoeden zijn de personages antropomorfische dieren. Tijdens de onzekere periode waarin de game zich afspeelt verdedigt het duo meerdere personages in diverse rechtszaken, zoals een van moordverdachte vos.

Die rechtszaken leiden uiteindelijk tot een omvangrijker avontuur vol met geheimen en bedrog. Aviary Attorney doet in alles denken aan de Phoenix Wright-games, maar maakt daar ook geen geheim van. Zoals het visual novel-genre betaamt bestaat een groot gedeelte van de game uit het lezen van het verhaal. De meer actieve gameplay bestaat uit het afzoeken van het scherm naar bewijsmateriaal.

Na beide gedaan te hebben vindt er een rechtszaak plaats waarin de cliënt verdedigd moet worden. Door verschillende getuigen te ondervragen, hun statement uit elkaar te trekken en te combineren met bewijsmateriaal zijn rechtszaken te winnen. Het kost echter zelden moeite om dat succesvol te doen, waardoor enige uitdaging ver te zoeken is. Ondanks het gemis aan complexiteit is het door zaken op verschillende manieren op te lo en toch mogelijk verschillende resultaten te boeken.

De vogel over het net laten vliegen

De kracht van Aviary Attorney ligt niet op gebied van gameplay. De echte aantrekkingskracht schuilt in de visuele stijl: het werk van de Franse illustrator J. J. Grandville dat door het team gebruikt en geanimeerd is. De unieke stijl tovert de titel om tot een tot leven gekomen illustratieboek. In combinatie met de pa ende soundtrack met werken van componist Camille Saint-Saëns schept dat een perfecte sfeer.

De setting biedt dan ook een uitstekend toneel voor de dialogen. De humor weet dankzij de combinatie van het tijdperk, antropomorfische personages en hedendaagse referenties precies de juiste snaar te raken. Ook met de humoristische ondertoon blijft het verhaal van Aviary Attorney echter serieus van aard. In vogelperspectief werpt de game een blik op alle verschillende lagen van de bevolking die op de vooravond staan van een revolutie.

Aviary Attorney

Deze personages zijn voornamelijk door de combinatie van hun dierlijke gedaantes en symbolische persoonlijkheden intere ant. Dat Aviary Attorney alsnog teleurstelt is met name te wijten aan zijn korte speelduur. De vier hoofdstukken zijn, mede vanwege het gebrek aan uitdaging, in drieënhalf uur uit te spelen. Dat we juist daarom hopen op een vervolg of extra hoofdstukken, geeft wel aan dat Aviary Attorney een unieke charme bevat die we niet vaak tegenkomen.

Aviary Attorney is voor 14,99 euro verkrijgbaar op Steam voor pc en Mac.