Review

Avencast: Rise of the Mage
subtitle
Avencast: Rise of the Mage is een perfect voorbeeld van de ultieme middelmaat. Naast een tot op zekere hoogte dynamisch vechtsysteem heeft het spel helemaal niets vernieuwends te bieden. Het ziet er gewoontjes uit en je hebt voortdurend het gevoel dat je alles wel eens eerder in andere games gezien en gedaan hebt. Gelukkig heeft Clockstone besloten om het spel tegen een zachtere prijs in de winkelrekken te leggen (39€), wat de aankoop van Avencast: Rise of the Mage enigszins kan verantwoorden als tussendoortje.
- Pluspunten
- Geen bakbeest van een PC nodig. Vechtsysteem is lichtjes dynamisch. Door zachte prijs leuk als tussendoortje
- Minpunten
- Grafisch verouderd. Vijanden zijn saai vormgegeven. Het spel is bijna nergens vernieuwend
intro text
Al sinds jaar en dag is het zo dat de PC het
platform bij uitstek is voor de actie-RPG. De meest recente voorbeelden daarvan
zijn Hellgate: London, Neverwinter Nights 2: Mask of the Betrayer en The
Witcher. Al deze relatief bekende titels liggen op dit moment in de
winkelrekken te pronken en eisen de aandacht van menig consument op. Het is dan
ook heel dapper van ontwikkelaar Clockstone om hun nieuwste actie-RPG Avencast:
Rise of the Mage net nu in de winkelrekken te leggen.
In de
preview (link toevoegen) van Avencast: Rise of the Mage lieten we jullie al
weten dat het spel qua stijl te vergelijken valt met Harry Potter. Als speler
neem je namelijk de rol aan van een jonge tovenaar die zijn dagen slijt op een
school voor magiërs. Al snel blijkt dat gewoon lessen volgen niet voor jou
weggelegd is en dus vertrek je op avontuur om onder andere de wat minder
bekende kantjes van je school te ontdekken, waaronder geheime grotten en
verborgen grafkelders.
De
omgevingen in Avencast: Rise of the Mage vallen nog te pruimen. Het rondlopen
op school wordt al snel saai, maar eens je buiten de muren van het gebouw mag
gaan, krijg je leukere dingen te zien. Toch betrapte ik me er tijdens het
spelen op dat ik stiekem hoopte op wat meer originaliteit en vindingrijkheid.
De ontwikkelaar heeft zijn best gedaan om plaatsen waar je terecht komt leuk
aan te kleden, maar nooit krijg je het gevoel in een fantasierijk universum
rond te lopen. Hetgeen tot op zekere hoogte helpt zijn de occasionele puzzels die
opgelost moeten worden. Van breinbrekers is er helemaal geen sprake, maar het
oplossen van een simpel raadseltje is gewoon leuk om even je zinnen te
verzetten.
Grafisch
loopt het spel achter op de huidige standaard, zeker nadat de reeds genoemde
games uit de inleiding onlangs op de markt verschijnen zijn. Het resultaat is
wel dat je Avencast: Rise of the Mage op zowat elk systeem kunt spelen zonder
in het bezit te zijn van de nieuwste grafische kaart of een lading
RAM-geheugen. Een speciale vermelding is weggelegd voor de vijanden die je
tegenkomt. Deze zijn namelijk stuk voor stuk erg pover vormgegeven, met enkele
zeldzame uitzonderingen. Al te vaak kom je ongeïnspireerde monsters tegen,
zoals spinnen, skeletten en ander standaard gepeupel. Bovendien zijn deze
monsters niet in het bezit van een al te sterke intelligentie, waardoor als een
gek rammen op je linker- en rechtermuisknop soms al voldoende is om ze te laten
sterven.
Gelukkig
biedt Avencast: Rise of The Mage tijdens gevechten wel wat afwisseling. Zo is
het mogelijk om aanvallen van vijanden te ontwijken door koprollen, salto's en
zijwaartse sprongen te maken. Deze bewegingen zijn in te zetten door twee keer
snel op een toets te drukken, waarna de animatie in werking treedt. De vijanden
mogen dan niet al te slim zijn, sterk en agressief zijn ze wel. Het is daardoor
ook meermaals nodig om de ontwijkbewegingen uit te voeren, wat gevechten een
tikje dynamischer maakt. Ook het uitvoeren van knoppencombinaties om speciale
aanvallen in te zetten werkt lekker en zorgt ervoor dat je niet als een zombie
achter je klavier hangt. Het spijtige aan de zaak is dat je tijdens
confrontaties met het gros van de vijanden niet al teveel verschillende
aanvallen moet gebruiken, van ver wat magische spreuken op ze knallen is
meestal wel genoeg om de klus te klaren.
Toch slaagt
ontwikkelaar Clockstone er verder op geen enkel vlak in vernieuwend uit de hoek
te komen. Het spenderen van ervaringspunten verloopt net zoals in alle andere
games uit het genre door gebruik te maken van skill trees, waarvan er eentje voor magische en eentje voor fysieke
aanvallen bedoeld is. Het verwerven van ervaringspunten gaat erg vlot, waardoor
je al snel de twee takken met elkaar kunt gaan combineren. Daarnaast is het
natuurlijk ook mogelijk om de persoonlijke statistieken van je personage te
verhogen, zoals stamina en kracht. Niets wat we nog nooit eerder gezien hebben
dus.
Ook het
uitvoeren en aannemen van opdrachten bevat weinig originaliteit. Telkens weer
moet je voor iemand wat gaan doen, waarna je terugkeert om te zeggen dat het
gebeurd is, om vervolgens een beloning in ontvangst te nemen. Akkoord, dat is
de manier waarop zowat elke RPG verloopt, maar Avencast: Rise of the Mage biedt
zulke generieke opdrachten aan waardoor je interesse met de minuut wegebt.
Nogmaals, er is in principe niets aan te merken op al deze dingen, maar het
gevoel dat alles al tien keer eerder in andere games hebt moeten doen blijft
voortdurend in je achterhoofd zitten.
Reacties op: Avencast: Rise of the Mage
Lud0v1c
Duran
Ik ehb al geen tijd om al de andere klasse titels (Witcher/NWN2/HellGate etc) te spelen.
Misschien dat ik deze ooit uit de budgetbak opvis.
Lord Lurtz
msp21