Al sinds jaar en dag is het zo dat de PC het platform bij uitstek is voor de actie-RPG. De meest recente voorbeelden daarvan zijn Hellgate: London, Neverwinter Nights 2: Mask of the Betrayer en The Witcher. Al deze relatief bekende titels liggen op dit moment in de winkelrekken te pronken en eisen de aandacht van menig consument op. Het is dan ook heel dapper van ontwikkelaar Clockstone om hun nieuwste actie-RPG Avencast: Rise of the Mage net nu in de winkelrekken te leggen. In de preview (link toevoegen) van Avencast: Rise of the Mage lieten we jullie al weten dat het spel qua stijl te vergelijken valt met Harry Potter. Als speler neem je namelijk de rol aan van een jonge tovenaar die zijn dagen slijt op een school voor magiërs. Al snel blijkt dat gewoon lessen volgen niet voor jou weggelegd is en dus vertrek je op avontuur om onder andere de wat minder bekende kantjes van je school te ontdekken, waaronder geheime grotten en verborgen grafkelders.   De omgevingen in Avencast: Rise of the Mage vallen nog te pruimen. Het rondlopen op school wordt al snel saai, maar eens je buiten de muren van het gebouw mag gaan, krijg je leukere dingen te zien. Toch betrapte ik me er tijdens het spelen op dat ik stiekem hoopte op wat meer originaliteit en vindingrijkheid. De ontwikkelaar heeft zijn best gedaan om plaatsen waar je terecht komt leuk aan te kleden, maar nooit krijg je het gevoel in een fantasierijk universum rond te lopen. Hetgeen tot op zekere hoogte helpt zijn de occasionele puzzels die opgelost moeten worden. Van breinbrekers is er helemaal geen sprake, maar het oplossen van een simpel raadseltje is gewoon leuk om even je zinnen te verzetten. Grafisch loopt het spel achter op de huidige standaard, zeker nadat de reeds genoemde games uit de inleiding onlangs op de markt verschijnen zijn. Het resultaat is wel dat je Avencast: Rise of the Mage op zowat elk systeem kunt spelen zonder in het bezit te zijn van de nieuwste grafische kaart of een lading RAM-geheugen. Een speciale vermelding is weggelegd voor de vijanden die je tegenkomt. Deze zijn namelijk stuk voor stuk erg pover vormgegeven, met enkele zeldzame uitzonderingen. Al te vaak kom je ongeïnspireerde monsters tegen, zoals spinnen, skeletten en ander standaard gepeupel. Bovendien zijn deze monsters niet in het bezit van een al te sterke intelligentie, waardoor als een gek rammen op je linker- en rechtermuisknop soms al voldoende is om ze te laten sterven.   Gelukkig biedt Avencast: Rise of The Mage tijdens gevechten wel wat afwisseling. Zo is het mogelijk om aanvallen van vijanden te ontwijken door koprollen, salto's en zijwaartse sprongen te maken. Deze bewegingen zijn in te zetten door twee keer snel op een toets te drukken, waarna de animatie in werking treedt. De vijanden mogen dan niet al te slim zijn, sterk en agressief zijn ze wel. Het is daardoor ook meermaals nodig om de ontwijkbewegingen uit te voeren, wat gevechten een tikje dynamischer maakt. Ook het uitvoeren van knoppencombinaties om speciale aanvallen in te zetten werkt lekker en zorgt ervoor dat je niet als een zombie achter je klavier hangt. Het spijtige aan de zaak is dat je tijdens confrontaties met het gros van de vijanden niet al teveel verschillende aanvallen moet gebruiken, van ver wat magische spreuken op ze knallen is meestal wel genoeg om de klus te klaren. Toch slaagt ontwikkelaar Clockstone er verder op geen enkel vlak in vernieuwend uit de hoek te komen. Het spenderen van ervaringspunten verloopt net zoals in alle andere games uit het genre door gebruik te maken van skill trees, waarvan er eentje voor magische en eentje voor fysieke aanvallen bedoeld is. Het verwerven van ervaringspunten gaat erg vlot, waardoor je al snel de twee takken met elkaar kunt gaan combineren. Daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk om de persoonlijke statistieken van je personage te verhogen, zoals stamina en kracht. Niets wat we nog nooit eerder gezien hebben dus.   Ook het uitvoeren en aannemen van opdrachten bevat weinig originaliteit. Telkens weer moet je voor iemand wat gaan doen, waarna je terugkeert om te zeggen dat het gebeurd is, om vervolgens een beloning in ontvangst te nemen. Akkoord, dat is de manier waarop zowat elke RPG verloopt, maar Avencast: Rise of the Mage biedt zulke generieke opdrachten aan waardoor je interesse met de minuut wegebt. Nogmaals, er is in principe niets aan te merken op al deze dingen, maar het gevoel dat alles al tien keer eerder in andere games hebt moeten doen blijft voortdurend in je achterhoofd zitten.