Avencast: Rise of the Mage | Gamer.nl

Al sinds jaar en dag is het zo dat de PC hetplatform bij uitstek is voor de actie-RPG. De meest recente voorbeelden daarvanzijn Hellgate: London, Neverwinter Nights 2: Mask of the Betrayer en TheWitcher. Al deze relatief bekende titels liggen op dit moment in dewinkelrekken te pronken en eisen de aandacht van menig consument op. Het is danook heel dapper van ontwikkelaar Clockstone om hun nieuwste actie-RPG Avencast:Rise of the Mage net nu in de winkelrekken te leggen. In depreview (link toevoegen) van Avencast: Rise of the Mage lieten we jullie alweten dat het spel qua stijl te vergelijken valt met Harry Potter. Als spelerneem je namelijk de rol aan van een jonge tovenaar die zijn dagen slijt op eenschool voor magiërs. Al snel blijkt dat gewoon le en volgen niet voor jouweggelegd is en dus vertrek je op avontuur om onder andere de wat minderbekende kantjes van je school te ontdekken, waaronder geheime grotten enverborgen grafkelders. Deomgevingen in Avencast: Rise of the Mage vallen nog te pruimen. Het rondlopenop school wordt al snel saai, maar eens je buiten de muren van het gebouw maggaan, krijg je leukere dingen te zien. Toch betrapte ik me er tijdens hetspelen op dat ik stiekem hoopte op wat meer originaliteit en vindingrijkheid.De ontwikkelaar heeft zijn best gedaan om plaatsen waar je terecht komt leukaan te kleden, maar nooit krijg je het gevoel in een fantasierijk universumrond te lopen. Hetgeen tot op zekere hoogte helpt zijn de occasionele puzzels dieopgelost moeten worden. Van breinbrekers is er helemaal geen sprake, maar hetoplo en van een simpel raadseltje is gewoon leuk om even je zinnen teverzetten.Grafischloopt het spel achter op de huidige standaard, zeker nadat de reeds genoemdegames uit de inleiding onlangs op de markt verschijnen zijn. Het resultaat iswel dat je Avencast: Rise of the Mage op zowat elk systeem kunt spelen zonderin het bezit te zijn van de nieuwste grafische kaart of een ladingRAM-geheugen. Een speciale vermelding is weggelegd voor de vijanden die jetegenkomt. Deze zijn namelijk stuk voor stuk erg pover vormgegeven, met enkelezeldzame uitzonderingen. Al te vaak kom je ongeïnspireerde monsters tegen,zoals spinnen, skeletten en ander standaard gepeupel. Bovendien zijn dezemonsters niet in het bezit van een al te sterke intelligentie, waardoor als eengek rammen op je linker- en rechtermuisknop soms al voldoende is om ze te latensterven. Gelukkigbiedt Avencast: Rise of The Mage tijdens gevechten wel wat afwi eling. Zo ishet mogelijk om aanvallen van vijanden te ontwijken door koprollen, salto's enzijwaartse sprongen te maken. Deze bewegingen zijn in te zetten door twee keersnel op een toets te drukken, waarna de animatie in werking treedt. De vijandenmogen dan niet al te slim zijn, sterk en agre ief zijn ze wel. Het is daardoorook meermaals nodig om de ontwijkbewegingen uit te voeren, wat gevechten eentikje dynamischer maakt. Ook het uitvoeren van knoppencombinaties om specialeaanvallen in te zetten werkt lekker en zorgt ervoor dat je niet als een zombieachter je klavier hangt. Het spijtige aan de zaak is dat je tijdensconfrontaties met het gros van de vijanden niet al teveel verschillendeaanvallen moet gebruiken, van ver wat magische spreuken op ze knallen ismeestal wel genoeg om de klus te klaren.Toch slaagtontwikkelaar Clockstone er verder op geen enkel vlak in vernieuwend uit de hoekte komen. Het spenderen van ervaringspunten verloopt net zoals in alle anderegames uit het genre door gebruik te maken van skill trees, waarvan er eentje voor magische en eentje voor fysiekeaanvallen bedoeld is. Het verwerven van ervaringspunten gaat erg vlot, waardoorje al snel de twee takken met elkaar kunt gaan combineren. Daarnaast is hetnatuurlijk ook mogelijk om de persoonlijke statistieken van je personage teverhogen, zoals stamina en kracht. Niets wat we nog nooit eerder gezien hebbendus. Ook hetuitvoeren en aannemen van opdrachten bevat weinig originaliteit. Telkens weermoet je voor iemand wat gaan doen, waarna je terugkeert om te zeggen dat hetgebeurd is, om vervolgens een beloning in ontvangst te nemen. Akkoord, dat isde manier waarop zowat elke RPG verloopt, maar Avencast: Rise of the Mage biedtzulke generieke opdrachten aan waardoor je intere e met de minuut wegebt.Nogmaals, er is in principe niets aan te merken op al deze dingen, maar hetgevoel dat alles al tien keer eerder in andere games hebt moeten doen blijftvoortdurend in je achterhoofd zitten.