Astro Bot

Astro Bot Rescue Mission is een moderne klassieker

Speelt zo natuurlijk dat je vergeet dat je een vr-bril draagt

Geschreven door Lars Cornelis op

• Astro Bot Rescue Mission is origineel, uitgebreid en bijzonder speels. Met inventieve gameplay wordt het klassieke platformgenre opnieuw uitgevonden, zonder ook maar een moment aan te voelen als een veredelde vr-techdemo. Zo volwassen kan vr als medium dus zijn. Een betere game voor PlayStation VR ga je simpelweg niet vinden.
    Score: 95 Fantastisch
    • Uitbundig vrolijke stijl, inventieve gameplay, maakt bijzonder goed gebruik van vr, laat je vergeten dat je vr op je hoofd hebt
    • Hoofdschudden met een vr-bril is minder comfortabel
Toen PlayStation VR in 2016 uitkwam, zorgde Japan Studios er met The Playroom VR voor dat we direct kennis konden maken met de mogelijkheden van virtual reality. Eén minigame uit die collectie stak er echter met kop en schouders bovenuit en is nu verwerkt tot een zéér volwaardige game: Astro Bot Rescue Mission.

Het mag duidelijk zijn dat klassiekers als Mario, Donkey Kong en Crash Bandicoot de voornaamste inspiratiebronnen voor Astro Bot zijn geweest. Levels zijn weliswaar in 3D vormgegeven, maar nog steeds vrij rechtlijnig in hun opzet. Je kleine astro botje kan dan ook alleen maar springen en slaan en dat is genoeg om te overleven in vertrouwd aanvoelende platformwerelden.

Astro Bot

Bullet Bill in je gezicht

We verkennen junglelevels, tropische strandlevels, gaan een enkele keer met een karretje op hoge snelheid door een mijn en er is zelfs een onderwaterlevel met van die typische onderwatermuziek. De levels liggen vol gouden muntjes en iedere wereld wordt afgesloten met een baasgevecht. De weg wordt zelfs regelmatig versperd door het overduidelijke broer van Bullet Bill. Ook het verhaal is klassiek in opzet. Aliens vallen aan, kleine astro bots raken verspreid over tientallen werelden en jij moet ze allemaal terugvinden; dat niveau.

De twist? Astro Bot is een vr-game, en een hele goede zelfs. Ontwikkelaar Japan Studios heeft dondersgoed door dat vr meer is dan enkel een ander cameraperspectief en dat blijkt vanaf de allereerste seconde. Het verhaal mag dan weliswaar niet spannend zijn, de kwaliteit van de introductie is zeker noemenswaardig. Het doet denken aan de 3D-films uit de vergeten tijd dat die techniek nog nieuw was en in speciale bioscopen in pretparken films te zien waren die specifiek voor het medium geproduceerd werden, zoals Marvin the Martian in the Third Dimension of Honey, I Shrunk the Audience. De intro is cartoonesk, vrolijk en vooral heel erg ‘in your face’, waardoor je gelijk om je heen zit te kijken of zelfs instinctief achteruitdeinst.

Astro Bot

‘Hoofd’rol voor de speler

De intro blijkt een geweldige voorbode van wat gaat komen, want ook de daadwerkelijke platformactie voelt ontzettend instinctief. Je bedient weliswaar de kleine astro bot, maar ook voor jou als speler is een hoofdrol weggelegd bij het zoeken en redden van de andere robotjes. Levels zijn slim gebouwd vol hoogteverschillen en dode hoekjes, waardoor de robotjes lang niet allemaal logisch op je pad zitten. Je zult dus letterlijk je hoofd moeten gebruiken om ze te vinden.

Dankzij het 3D-geluid van PlayStation VR is het piepende geluid van een astro bot in nood meestal de eerste cue dat je eens goed rond moet kijken. Astro Bot Rescue Mission is wat dat betreft net een levensgrote kijkdoos. Je kijkt omhoog, leunt naar voren om juist de diepte in te turen, of steekt je nek net even om een hoek om alle robotjes te vinden. Nergens vraagt de game het fysieke uiterste van je, maar stilzitten is onmogelijk. Als de bevrijde robot vervolgens met een duikvlucht in jouw controller vliegt, krijgen we weer precies dat ‘in your face’-gevoel van de intro. Astro Bot Rescue Mission triggert alleen daarmee al kinderlijke verwondering en enthousiasme.

Astro Bot

Pas op voor je hoofd

In Astro Bot Rescue Mission wordt niet alleen slim gespeeld met perspectief, je bent ook daadwerkelijk aanwezig ín de spelwereld. Astro bots reageren op je door lief te zwaaien, maar ook vijanden richten zich soms op jou door bijvoorbeeld naar je te spugen. Klodders speeksel zijn te ontwijken, of van je af te schudden, al werkt dat laatste niet altijd even comfortabel met een vr-bril op je snufferd.

Met je hoofd een muur inslaan, een raket afvangen (en dan eventjes door een gebarsten scherm moeten kijken) of puzzels oplossen met bijvoorbeeld een waterpistool in je controller, werkt wél heel goed. Gadgets zoals het waterpistool bedien je door fysiek te richten met de controller. Omdat je de controller exact in de game ziet zoals je ‘m vasthoudt (zelfs ingedrukte knopjes worden goed gevisualiseerd, erg belangrijk om de illusie in stand te houden!) gaat ook dat heel natuurlijk. Zelfs de gimmicks voelen dus niet aan als een gimmick. De hele game voelt daardoor zo natuurlijk, zonder gekke fratsen die erin zijn geforceerd om maar iets te demonstreren, dat je simpelweg vergeet dat je een vr-helm op hebt. Dat is ons op PlayStation 4 nog niet vaak gebeurd.

Astro Bot

Platformen opnieuw uitgevonden

Bij de baasgevechten moet je doorgaans alles wat je in de levels ervoor hebt geleerd in de praktijk brengen. In de eerste wereld leer je bijvoorbeeld omgaan met het ontwijken van spuug en een grijphaak, die je vervolgens gebruikt om een gigantische aap te verslaan. Heel erg ingewikkeld zijn de baasgevechten niet, maar ze zijn visueel wel erg spectaculair. Wie meer uitdaging wil, kan in ieder level nog een kameleon zoeken. Het gecamoufleerde beest in de 3D-werelden vinden is al een uitdaging op zich, maar door ‘m te vinden ontgrendel je een extra uitdagend bonuslevel.

Astro Bot mag heus in hetzelfde rijtje genoemd worden als Mario, Donkey Kong en Crash Bandicoot. Want hoewel het veel afkijkt van die klassiekers, weet de game het klassieke platformgenre echt opnieuw uit te vinden met vr. Virtual reality staat niet alleen leuk op het doosje, maar is echt fundamenteel onderdeel van de game. Nog veelzeggender is dat Astro Bot niet alleen bijzonder is omdat het een vr-game is. Over de gehele linie is dit een puike game. De vrolijke soundtrack is van Loco Roco-niveau, de animaties zijn speels en vrolijk, het kleurgebruik is spetterend en de levels zijn gevarieerd. Je bent gek als je als PlayStation VR-bezitter deze game laat liggen.

Astro Bot Rescue Mission is nu verkrijgbaar voor PlayStation VR op PlayStation 4.

Red Dead Redemption 2 goedkoop verkrijgbaar bij MediaMarkt Tropico 4 en Lego Star Wars 2 nu backwards compatible op Xbox One
9

Reacties op: Astro Bot Rescue Mission is een moderne klassieker

• casualkiller

• 24 oktober 2018 10:35
    Deze game is zo vet, zit zo goed in elkaar, en is zo leuk om te spelen. Zit zo vol met miniscule kleine details (zo vind de eerste bossfight plaats niet op een flat maar de bovenkant van een playstation 1 bijvoorbeeld.. als je goed om je heen kijkt ;p ). 1 van de beste VR games van dit jaar, imho, na Firewall Zero Hour ;)

• bigds9fan

• 24 oktober 2018 12:43
    Heb de game ook gekocht toevallig omdat ik een kortingsbon van Bol.com had en deze stond tussen de aanbevelingen.

Heerlijke game en dik verdiend cijfer.

• Fordon_Greeman

• 24 oktober 2018 12:54
    Dit is op dit moment de game die me zou kunnen overhalen om PS VR te kopen. Overigens vind ik het jammer dat er nooit een Wipeout VR review is geweest. Ja, ik begrijp dat het een software update was, maar dan nog leek het me een topgame in een geheel nieuw jasje gestoken waarbij de VR bijzonder goed geintegreerd was

• clandestine666

• 24 oktober 2018 12:59
    @Fordon_Greeman Wipeout in VR is niets anders dan geweldig. Mag in één adem genoemd worden met Resident Evil 7, Firewall, Farpoint en Astro Bot als zijnde het beste wat de PSVR op het moment te bieden heeft.

• clandestine666

• 24 oktober 2018 12:59
    Geweldige VR-platformer inderdaad. Doet amper onder voor Mario en de zijne. Ik had er eerlijk gezegd geen review meer van verwacht, tof dat jullie m toch nog doen.

Ook Firewall: ZH verdient een review imo, die game is even baanbrekend voor VR, maar dan in het online-shooter segment. :)

• GoRightAhead

• 24 oktober 2018 14:40
    Ik ben erg benieuwd! Ik heb hem gister voor 10 euro bij gamemania gereserveerd (samen met firewall ook voor 10). Kan echt niet wachten om ermee aan de slag te kunnen.

• TripleDad

• 24 oktober 2018 19:16
    Blij dat de review er is. Ik was even bang dat Gamer.nl dit meesterwerk zou missen.

In podcast termen "wat een game!"

Goede review ook. Slaat de spijker op zn kop.

Dit is voor mij de absolute GOTY. Ik ben natuurlijk een grote VR liefhebber, maar speel ook nog platte games. Tot nog toe was GoW4 mijn GOTY, maar Astrobot sprint er langs, en steekt er voor mij met kop en schouders bovenuit. Fenomenaal gebruik van de nieuwe tech, en een mijlpaal in gaming.

• pfipf0

• 26 oktober 2018 14:20
    Aangeschafd. Ben benieuwd!