Assetto Corsa Competizione is de meest realistische consoleracer

Autosport bedrijven is vooral veel ellende doorstaan, met af en toe een heel groot hoogtepunt om van te genieten. Niet iedereen zal die gedachtegang delen, maar op de consoleversie van Assetto Corsa Competizione blijkt ‘ie van toepassing.

Bovenstaande ietwat cynische zienswijze werd me medegedeeld toen ik tien jaar geleden zelf in het écht leerde autoracen op Circuit Zandvoort. Dat was een geweldige en spannende ervaring, maar ook één die gekenmerkt werd door omgaan met tegenslagen, zoals technische pech, schades en financiële impact. Toch overheerst het gevoel van voldoening tijdens het pushen van raceauto’s, het afleggen van een strak rondje en strijden om posities.

Tal van racegames aan de meer waarheidsgetrouwe kant van het spectrum weten die sensatie aardig goed te vertalen naar een virtuele ervaring. Daarbij zijn het eigenlijk vooral de positieve kanten die naar voren treden, om je zonder al teveel gedoe te laten genieten van competities op snelheid. Bij Assetto Corsa Competizione ligt dat toch net iets anders.

assetto corsa competizione

Simracegrootheden

Deze simulatieracegame is sinds 2019 speelbaar op de pc, waar Assetto Corsa Competizione met dank aan tal van updates een mooi plekje heeft gevonden naast simracegrootheden rFactor 2 en iRacing. De relatief kleine ontwikkelaar Kunos Simulazioni heeft nu een extra stap gemaakt door de titel over te zetten naar PlayStation 4 en Xbox One, in navolging van de adequate port die het origineel in 2016 kreeg.

De overzetting maakt echter geen al te beste eerste indruk. Qua modellering en belichting weet deze versie de originele game zeker niet te overtreffen en de beeldverversing blijft - in het gunstigste geval, wanneer er niet teveel andere auto’s op de baan zijn - steken op pakweg dertig frames per seconde. Met de nadruk op pakweg, want technische metingen wijzen op nogal want inconsistentie boven en onder dat getal. Daarnaast maakt de game gebruik van dynamische resolutie, wat soms resulteert in wazige beelden.

Qua graphics en overzichtelijkheid is het in Assetto Corsa Competizione eigenlijk een zooitje

-

Erger nog is de zeer onoverzichtelijke interface, van de onduidelijke menustructuur tot de onmogelijkheid om alle vitale functies van een raceauto toe te wijzen aan alle knoppen op een controller of racestuurtje. We hebben hier duidelijk te maken met een pc-sim die technisch draait op de huidige spelcomputers (los van enkele crashes en glitches), maar qua spelersbeleving verre van geoptimaliseerd is.

Hier begint echter ook het góede nieuws: de diepgaande physics van de pc-versie zijn intact gebleven op PS4 en Xbox One, wat zich vertaalt in buitengewoon realistisch rijgedrag én mogelijkheden om je auto tot in detail af te stellen. Dit is bij uitstek een racegame waarvoor je goed moet gaan zitten, zowel om te trainen als om je auto af te stellen voor het ideale rondje, alvorens je serieus de strijd aan kunt gaan met anderen. Net als in de echte racerij zijn er tal van factoren om rekening mee te houden, zeker tijdens een langeafstandsrace op één van de meer iconische banen (waaronder het oude Circuit Zandvoort), waarbij de dynamische dag- en nachtcyclus niet alleen voor licht en duister zorgt, maar ook wisselende temperaturen.

assetto corsa competizione

GT-raceauto’s

Assetto Corsa Competizione beperkt zich tot de GT-raceauto’s en circuits die langskomen in de echt bestaande GT World Challenge. In de praktijk betekent dat een vrij beperkt aantal bolides, al zorgt de focus op deze raceklasses wel voor merkbaar verschillende rijeigenschappen en motorgeluiden. Dat is zonder meer een knappe prestatie. Je moet je daadwerkelijk toeleggen op het oefenen met een bepaalde auto op een bepaalde baan om het maximale eruit te halen - net zoals het echte werk. Wel jammer is dat de force feedback van deze game de effecten tijdens het rijden niet zo solide doorgeeft als menig andere (semi-)realistische racegame. Dit is wel mede afhankelijk van het gebruikte stuurtje - in mijn geval een Thrustmaster T300 RS.

Aan mogelijkheden ontbreekt het Assetto Corsa Competizione in elk geval niet. Er zijn kampioenschappen, een carrièrestand, losse races, trainingen en speciale uitdagingen om af te leggen. Online is er zelfs een heuse competitiestructuur, inclusief elitelobby’s waaraan alleen bewezen virtuele coureurs (met voldoende ervaringspunten) mogen deelnemen. Anderzijds ontbreekt het de consoleversie op het moment van schrijven nog aan zelf opgezette lobby’s, waardoor je gedwongen bent om het tegen andere spelers dan je eigen bekenden op te nemen.

assetto corsa competizione

Kunos heeft wederom een dappere poging gedaan om een gewaardeerde pc-sim over te zetten naar de spelcomputers. Daar zijn de Italianen maar voor een deel in geslaagd, want qua graphics en overzichtelijkheid is het in Assetto Corsa Competizione eigenlijk een zooitje. De belangrijkste redeeming quality is echter de instandhouding van de geavanceerde physics en dus ook het waarheidsgetrouwe rijgedrag. Dit kernelement maakt de game daarmee toch de meest realistische racegame die je kunt vinden op PlayStation 4 en Xbox One.

Het hopen is dan ook dat de onaantrekkelijke kant, met al z’n lelijke momenten en technische teleurstellingen, door middel van patches in elk geval ten dele wordt weggepoetst. Dat mogelijke voordeel heeft deze virtuele race-ervaring dan in elk geval wel ten opzichte van de échte autosport.

Assetto Corsa Competizione is getest op PlayStation 4 Pro en nu verkrijgbaar, ook voor Xbox One en pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed

Assetto Corsa Competizione heeft voor consolebegrippen onovertroffen physics en schotelt PS4- en Xbox One-spelers dan ook de meest realistische race-ervaring voor. Je moet daarvoor echter wel een hoop technische malheur doorstaan.

Zeer waarheidsgetrouwe physics

gefocuste en diepgaande gameplay

tal van speltypes