Assassin's Creed Odyssey

Assassin’s Creed Odyssey is een smörgåsbord aan bezigheden

Een enkeltje Griekenland, alstublieft

Geschreven door Michel Musters op

• Assassin’s Creed Odyssey is de meest uitgebreide game in de franchise ooit. Het had het spel goed gedaan om de wat minder interessante content weg te snijden, zoals een aantal locaties die te veel op elkaar lijken en de meest basale optionele missies en icoontjes. Des te meer omdat de goede eigenschappen van Odyssey – de hoofdmissies, de bijbehorende oorlog en de jacht op de sekte, maar ook de sterke melee- en stealth-gameplay – talloze uren spelplezier bieden. Bepaal gewoon je eigen bezigheden in Odyssey, dan vermaak je je meer dan prima.
    Score: 85 Uitstekend
    • Gigantische en prachtig vormgegeven spelwereld, beste combat ooit in een AC-game, invloed van speler op het verhaal en de spelwereld is indrukwekkend
    • Redelijk wat generieke content, eerste gedeelte van de game overweldigt door de vele opties, tegen het einde van de game moet je grinden om het hoofdverhaal uit te spelen
Assassin’s Creed Odyssey heeft zoveel content dat het in het begin overweldigt. Na verloop van tijd valt echter op hoe alles in elkaar past, hoe alle systemen samenwerken om een levende, ademende spelwereld voor te schotelen waarin je je nooit hoeft te vervelen. Ook al moet je soms zelf de krenten uit de pap vissen.

De eerste pakweg acht uur liep ik als een kip zonder kop rond in het oude Griekenland. Ik probeerde het verhaal te volgen, dat gaat over het hoofdpersonage dat zijn of haar Spartaanse familie probeert terug te vinden. Ik vocht mee in oorlogen; in elk gebied op de kaart vechten de Athenen tegen de Spartanen en jij beslist wie er wint. Ik ontmaskerde en vermoordde leden van een geheimzinnige, lugubere sekte. Ik werkte mij omhoog in een ranglijst van huurmoordenaars; er lopen er tientallen rond in de spelwereld en door ze te verslaan ontgrendel je diverse handige bonussen in de spelwereld. En natuurlijk ging ik de diverse typische AC-icoontjes op de map af, van de hoge punten op de map van waaruit je synchroniseert, tot de vele kampen, forten en gebieden waar talloze vijandelijke soldaten, bandieten en dieren op je wachten.

Assassin's Creed Odyssey

Ik raakte een beetje gestrest van bovenstaande lijst aan bezigheden. De verschillende elementen worden kort na elkaar geïntroduceerd en het was alsof ik geen orde kon scheppen in de chaos. En toen, na een uurtje of acht ploeteren, voelde ik een klik. Ik begon de meest basale optionele content te negeren en zag hoe de diverse hoofdelementen (de zoektocht naar de familie, de oorlog tussen Athene en Sparta en de mysterieuze sekte) met elkaar in verbinding staan, zowel qua verhaal als qua gameplay.

Soms nam ik een zijmissie aan die vanzelf uitmondde in een hoofdmissie. Een andere keer doodde ik een vooraanstaand persoon van Athene of Sparta om de oorlog voor een van de kampen te beslechten, maar had ik tegelijk een sektelid te pakken. Op die manier staat zoveel in de game met elkaar in verbinding en overtuigt Odyssey je van zijn spelwereld. Je voelt je een onderdeel van deze oude Griekse samenleving en belangrijker nog: je drukt er je stempel op.

Assassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed Odyssey

Kleur de wereld

En wát voor een spelwereld. Origins is een technisch meesterwerk: een gigantische open wereld waar geen einde aan lijkt te komen. Maar het is ook nogal eentonig qua kleurgebruik, een woestijn is immers vooral vijftig tinten bruin. Odyssey barst daarentegen van de kleuren. Er is een overvloed aan weelderige fauna te vinden, er zijn grote, open zeeën om te verkennen en zeker de verschillende eilanden die daarin liggen hebben vaak een eigen uiterlijk en sfeer. De map is met gemak dubbel zo groot als die van Origins. Je bent vele tientallen uren verder voordat je elk gedeelte van de kaart hebt ingekleurd door er voet aan wal te zetten.

Vooral de bovengenoemde eilanden stelen de show. De diverse regio’s op het vasteland lopen qua setting een beetje in elkaar over – met hier en daar een indrukwekkende stad die de sleur van de vele bossen en groene vlaktes en heuvels doorbreekt – maar wanneer je een flinke tocht over zee hebt gehouden en een eiland bezoekt heb je werkelijk geen idee wat je te wachten staat. Het kan een tropisch pirateneiland zijn met een pittoresk stranddorpje, een dor stuk grond waar een slapende vulkaan is gesitueerd, of het welbekende Kreta, waar Griekse mythologieën hoogtij vieren en je de verrassendste architectuur én wezens tegenkomt. Daarbij biedt elk eiland vaak een eigen ecosysteem en missies die daarbij horen, waardoor het overzichtelijk blijft. Eigenlijk is bijna elk eiland in Odyssey een kleine open wereld op zich.

Assassin's Creed Odyssey

Maar ook op zee, terwijl je op je zelf samengestelde schip met nauwkeurig uitgekozen bemanning vaart naar waar het verhaal je ook maar heen stuurt, voel je de wind haast door je haren wapperen en voeren de zeemansliederen je mee naar een andere wereld waarin alles mogelijk is. Het varen, inclusief gevechten tussen schepen, keert terug uit Black Flag en is nóg een extra kers op de toch al rijkelijk aangeklede taart die Assassin’s Creed Odyssey heet.

Rpg je mee?

Om terug te komen op die eigen stempel: dat is het resultaat van de westerse rpg-invloeden die steeds meer overhand krijgen in de franchise. Nog meer dan in Origins voer je hier allerlei dialogen, maar krijg je nu ook regelmatig de mogelijkheid om de wending van een gesprek te beïnvloeden. Beledig een persoon en de manier waarop een missie verloopt en de beloning die aan het einde op je wacht kan zomaar veranderen. De manier waarop je hoofd- en zijmissies uitvoert heeft al net zoveel invloed op het einde van het spel; er zijn verschillende eindes die bepaald worden door jouw keuzes.

Assassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed Odyssey

Het lijken in het begin vooral nuances, maar sommige van die keuzes hebben grote gevolgen. Je bepaalt of Athene of Sparta de overhand in een gebied krijgt door specifieke forten aan te vallen, goederen te verbranden of een vooraanstaand persoon te vermoorden. Een zijmissie op een bepaalde manier uitspelen kan de dood van de missiegever veroorzaken, waardoor hele toekomstige missies niet meer beschikbaar komen of een andere wending krijgen. Je kunt aan het begin zelfs kiezen tussen twee speelbare personages, Alexios en Kassandra, maar afgezien van het betere acteerwerk van de actrice achter Kassandra maakt dat voor het verhaal nauwelijks verschil.

In een poging nog meer avontuur in het spel te injecteren heeft Ubisoft de Exploration-modus toegevoegd. Waar de Guided-modus Assassin’s Creed is zoals je het gewend bent, daar krijg je in de Exploration-modus vaak geen icoontje om aan te geven waar je heen moet voor het klaren van een klus. Een gebied wordt grofweg beschreven en vervolgens moet je het zelf op de kaart vinden. Dit is echter binnen een half minuutje gevonden door even op de kaart te kijken en te zoeken met je adelaar wanneer je in de buurt komt, dus echt veel verschil levert dit niet op. Het is een aardige poging, maar hier had meer uit gehaald kunnen worden.

Assassin's Creed Odyssey

Aangezien Odyssey een rpg-light is, komt er ook wat grinden aan te pas. Het grootste gedeelte van de game richtte ik mij op het belangrijkste verhaallijnen: de zoektocht naar mijn familie en het uitschakelen van de sekteleden. Voor het slotstuk van dat verhaal moet je echter een behoorlijk hoog level hebben. Elk gebied heeft zoals in Origins een eigen niveau qua vijanden, en als je daar een aantal niveaus onder zit, maken ze gehakt van je. Het resultaat was dat ik met gemak tien uur bezig was met het doen van allerlei randzaken voordat ik het verhaal door kon zetten. Daardoor ontneemt Ubisoft je een beetje de keuze in hoeverre je je op het verhaal wilt richten. Tegelijkertijd ging ik daardoor nog meer van de spelwereld en de diverse zijmissies verkennen, content die ik anders had gemist. Dat was zonde geweest, want er zitten enkele zeer originele situaties in, van een aantal gevechten tegen indrukwekkende wezens tot een leuke persiflage op het battle royale-genre.

This is Sparta!

Ondanks de rpg-invloeden komt er ook genoeg actie te pas aan Odyssey. Sluipen werkt zoals je gewend bent – al gaan niet langer alle vijanden met één steek neer, met alle hectische gevolgen in een willekeurig vijandig fort van dien – maar de combat is behoorlijk uitgebreid. Het systeem uit Origins, waarbij je de schouderknoppen gebruikt om lichte en zware aanvallen in te zetten, blijft intact, maar met de skill-tree speel je allerlei speciale acties vrij die je kunt inzetten met behulp van een adrenalinemeter die zich vult tijdens gevechten.

Assassin's Creed Odyssey

Deze speciale acties zijn een geweldige toevoeging. Er zijn er meer dan een dozijn te ontgrendelen en er zijn er altijd wel een paar die bij jouw specifieke speelstijl passen. Je kunt een ‘This is Sparta!’-achtige schop uitdelen, schilden van vijanden afpakken en ze ermee op hun hoofd slaan, je zwaard met gif insmeren, in brand zetten of juist je vijanden tijdelijk verblinden om zo stilletjes weg te sluipen middenin een gevecht. Deze moves maken de combat een stuk gevarieerder dan eerdere Assassin’s Creeds. Ook leuk is dat vijanden sommige van deze moves ook tot hun beschikking hebben. Tegelijkertijd zijn er dit keer minder verdedigende opties. Je draagt immers geen schild, dus ben je aangewezen op een goed getimed pareren of tijdig wegduiken.

Waar heb ik mijn paspoort ook alweer gelaten…

Dankzij dat en meer weet Assassin’s Creed Odyssey je langdurig te vermaken. Laat de allerkleinste missies die je op vele prikborden verspreid in de spelwereld kunt vinden vooral voor wat ze zijn. De game loopt over van dat soort automatisch gegenereerde missies, een slimme manier van Ubisoft om het spel in principe oneindig speelbaar te maken, maar het voegt niets toe aan je avontuur. Laat je ook niet uit het veld slaan door het overweldigende eerste gedeelte van de game, waarin alle bovengenoemde elementen in een moordend tempo worden geïntroduceerd en je hoofd begint te tollen.

Assassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed Odyssey

Na verloop van tijd vind je je eigen flow in de game en zijn er vele tientallen uren aan avonturen te beleven die worden ondersteund door sterk uitgewerkte gameplay, de mogelijkheid om je eigen keuzes te maken en vooral een weergaloos vormgegeven spelwereld waar je in zou willen wonen. Ik overweeg op moment van schrijven serieus een vliegticket naar Griekenland te boeken. Knappe game die dat voor elkaar krijgt.

Assassin’s Creed Odyssey is vanaf 5 oktober verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Voor deze recensie is gespeeld op een PlayStation 4 Pro. Bekijk ook alle screenshots die we maakten tijdens het spelen.

Voorspel: Vrije seks in Assassin's Creed Odyssey The Architect: Paris is een nieuwe citybuilder op microniveau
46

Reacties op: Assassin’s Creed Odyssey is een smörgåsbord aan bezigheden

• MichelMusters

• 1 oktober 2018 13:02
    Hallo! Ik heb deze recensie geschreven. Mocht je vragen hebben, stel ze dan in de reacties, dan probeer ik ze te beantwoorden.

• Floks

• 1 oktober 2018 16:47
    @MichelMusters Is het mogelijk de game in het engels te spelen? Anders wacht ik wel op de pc versie.

• coola

• 1 oktober 2018 17:04
    @Floks

Als het net zo is als bij Origins dan kan menu's en teksten ook gewoon in het Engels zetten.

Ik zelf speel nog steeds liever met nl menu's en subs, weet niet waarom want mijn Engels is superior waarbij mijn Nederlands een stuk minder (al is dat nog steeds mijn moedertaal)

• DunkieXL

• 1 oktober 2018 17:12
    @MichelMusters Hoi

• MichelMusters

• 2 oktober 2018 10:35
    @DunkieXL Hoi!

• DunkieXL

• 4 oktober 2018 20:58
    @MichelMusters Bedankt voor de review! Het lijkt me een leuke game.

• coola

• 1 oktober 2018 13:28
    Dus wederom gewoon weg weer een goeie game afgeleverd door Ubisoft. Ik heb er zin in

• btbam

• 1 oktober 2018 13:35
    Ontzettend blij met de mooie reviews, Had al een vermoeden dat deze game zou gaan verassen , maar dat het ongeveer even hoog als een Spiderman zou scoren, had ik niet verwacht. Ben benieuwd hoe ze verder gaan met de franchise en of ze deze rpg route blijven volgen. Zal ook wel na een paar deeltjes saai worden. maar goed, dat is voor een ander moment, de game verdiend voor nu alle complimenten.

Vraagje, in Origins kon je na de level cap nog steeds XP vergaren en daarmee skill points unlocken. Ik had al begrepen dat dit in Odyssey niet het geval is. Hoe is de balans tussen het levelen en de gameplay? Ben je al snel level 50 of is er na het uitspelen nog genoeg te unlocken? Het lijkt me jammer als ik na 30 uur al level 50 ben, terwijl ik nog de halve map moet unlocken.

goede review btw!

• MichelMusters

• 1 oktober 2018 13:41
    @btbam Thanks voor het compliment!

Ik heb de level cap zelf nog niet bereikt (ben level 44 ofzo), maar ik vond het levelen zelf niet erg om te doen omdat de zijmissies erg leuk zijn, misschien op sommige momenten nog wel leuker dan de hoofdmissies. Je moet er wel echt zelf naar zoeken op allerlei eilanden enzo.

Je komt wel regelmatig een 'muur' tegen in het verhaal - dan moet je naar een gebied waar je een hoger level voor nodig hebt. In Origins waren er behoorlijk wat gebieden met hoge levels die niet voor het verhaal belangrijk waren - die waren dus optioneel. Hier zijn veel van de gebieden later in de game al voor een behoorlijk hoog level, dus je bent na een aantal verhaalmissies weer aan het grinden om een hoger level te bereiken.

Het is een beetje een dubbel gevoel. Soms is het irritant omdat je net even lekker in het hoofdverhaal zat, maar dan kom je tijdens het grinden weer een toffe zijmissie tegen en is het niet erg. Of zoals ik in de review al zeg: als ik niet moest grinden af en toe had ik een hoop toffe content gemist.

• btbam

• 1 oktober 2018 13:47
    @MichelMusters

Bedankt voor de snelle reactie. Ah oke, ongeveer wat ik verwacht had. Ik had hetzelfde tijdens een tweede play trough van Origins. Ik kwam ontzettend toffe side quests tegen die ik de eerste keer had overgeslagen, omdat ik al OP was, dus ben blij dat de game je aanmoedigt om de wereld te verkennen.

• theGrimm

• 1 oktober 2018 13:40
    Ik kijk uit naar deze game, veel zin in

• Fordon_Greeman

• 1 oktober 2018 13:45
    Dit is toch wel knap, een jaartje na Origins, je zou dan een soort van 'expansion op..' verwachten maar het is gewoon weer een topper. Heb al lang geen AC meer gespeeld, misschien deze.

• MichelMusters

• 1 oktober 2018 13:47
    @Fordon_Greeman Het is duidelijk dat Origins de voorganger is, maar Odyssey bevat veel quality of life verbeteringen en vooral een sterker verhaal en interessantere wereld. En de verbeterde combat natuurlijk.

• Linus117

• 1 oktober 2018 13:47
    Mooie review, Michel! Ik heb al tijden geen Assassin's Creed game meer gespeeld, maar de Griekse setting is voor mij wel heel aantrekkelijk. Het enige dat mij tegenstaat in veel AC games zijn de side missions die vaak vrij saai zijn. Zo moet je vaak een guy volgen of een gesprek afluisteren.

Is dit in Oddysey nog steeds een punt of heb je het gevoel dat de side missies wel leuker zijn om te doen dan in voorgaande delen van de franchise?

• MichelMusters

• 1 oktober 2018 13:50
    @Linus117 Ik rush normaal ook door het hoofdverhaal in AC omdat de zijmissies gewoon saai zijn. Hier juist niet. Je hebt wel random generated zijmissies (wordt netjes aangegeven wanneer dat het geval is) maar die kun je compleet links laten liggen en heb je ook niet nodig om levels omhoog te gaan. Richt je puur op het hoofdverhaal en de 'echte' zijmissies en je gaat het gegarandeerd naar je zin hebben. Erg veel leuke zijcontent met sterke personages, verhalen en… dingen die ik niet wil spoilen, haha.

• Quorumz

• 5 oktober 2018 12:53
    @MichelMusters Dat was in origins ook al heel goed gedaan ipv pak dit of red iemand en dan weer terug, werd vaak een aaneenschakeling van missies om die side missie te halen. Dat geeft gelukkig dan ook niet het gevoel van grinden

• casualkiller

• 1 oktober 2018 13:53
    ik heb sinds gister een xbox one erbij. is er enige manier om de UI fatsoenlijk in te delen of te laten werken ?

• Fappert

• 1 oktober 2018 14:01
    Klinkt interessant… Maar ac games standaard budgetbak games. Ze houden me geboeid voor even.

• garciagarcia

• 1 oktober 2018 14:06
    Ha Michel,

Mooi cijfer krijgt de game! Ik was sowieso al van plan deze op te pakken, maar nu kan ik echt bijna niet meer wachten. Ik heb wel een korte vraag: zit er echt geen schild in deze game?

Want spelen als een Spartan zonder schild is wel apart. Ik zag het al helemaal voor me, schild en speer als in 300. Dan nu maar twee zwaarden als een Spartacus blijkbaar :).

Hoeveel uur heb je nu in de game zitten? Binnen hoeveel uur kan je de hoofdlijn uitspelen? Ondanks dat ik heel erg uit kijk naar deze game moet ik er wel klaar mee zijn voor RDR 2 uit komt xD. Verwacht wel dat dat gaat lukken.

• MichelMusters

• 1 oktober 2018 14:11
    @garciagarcia