In de game speel je als Nikolai Orelev, een wat oudere familieman die klaar is met de assassins en het onstuimige Rusland van 1918. Voordat hij met zijn gezin kan emigreren, moet hij eerst nog een laatste missie uitvoeren. Tijdens de zoektocht naar een artefact loopt uiteraard alles uit de hand en volgt een overlevingsstrijd tot het eind.
Nikolai speelt iets anders dan de hoofdpersonages uit Assassin’s Creed Chronicles: China en India. Dit pakt zowel goed als slecht uit. Allereerst is het gebruik van zijn geweer een welkome toevoeging. Het wapen neemt niet direct de overhand, omdat Nikolai in totaal maar drie kogels kan afvuren voordat hij weer nieuwe munitie moet zoeken. Daarnaast kan hij in veel gebieden niet schieten door de aanwezigheid van gas of omdat hij anders snel ontdekt wordt. Ook Nikolais gadget voor elektrische schokjes werkt prima. Hiermee kun je lichten uitschakelen, stopcontacten onder stroom zetten en soms een vijand in een plas water de schok van zijn leven bezorgen.
Sluipen, niet vechten
Voor een sterke assassin is het alleen heel vreemd dat Nikolai niet kan vechten. Van een afstandje iemand neerschieten gaat prima. Iemand stilletjes van het leven beroven is ook geen probleem. Maar als Nikolai gespot wordt en het op vechten aankomt, is hij niets waard. Jammer, want hierdoor zit je nu vast aan één speelstijl. Daarnaast is het raar om een vijand tientallen keren neer te steken zonder dat hij dood gaat, terwijl Nikolai niet eens één klap met een stok kan overleven.
Dat de makers niet volledig op deze nieuwe assassin vertrouwen, blijkt wel uit het feit dat er snel een tweede personage geïntroduceerd wordt, die exact hetzelfde speelt als de hoofdpersonages in de vorige twee games. In de review van ACC: India lieten we al weten dat de game wel heel erg als ACC: China voelt en dat is in ACC: Russia dus nauwelijks anders. Wel leuk zijn de korte stukjes waarin de twee assassins samenwerken. Nikolai die met een sniperrifle vanaf een afstandje vijanden neerschiet, terwijl de ander rondrent, klimt en sluipt. Je bestuurt ze beurtelings, waardoor een soort symbiose ontstaat tussen deze twee personages en speelstijlen.
Elektrisch
Om daarnaast wat extra spanning aan de formule toe te voegen is de game moeilijker gemaakt. Zo worden er regelmatig zoeklichten en timers gebruikt. Word je gespot, dan ben je af. Ben je te laat, dan ben je af. Zeker in de parkourstukjes, die ook dit keer weer van de partij zijn, is dit op een hinderlijke manier aanwezig. Het resultaat is een enorm frustrerende game waarin je telkens opnieuw moet beginnen als je een sprong net een microseconde verkeerd timet. De extra moeilijkheid in India werkte al niet helemaal lekker en in Assassin’s Creed Chronicles: Russia wordt nog meer duidelijk dat deze serie niet gemaakt is voor deze precisie.
Wel is het leuk dat deze Assassin’s Creed redelijk modern is. Er rijden trucks rond en je gebruikt telefoons om vijanden af te leiden. Het zwart/wit/rood-kleurenpalet is daarnaast ook mooi om te zien. Toch is het vooral effectieve aankleding zonder dat het iets substantieels toevoegt.
Assassin’s Creed Chronicles: Russia is voor 9,99 euro te downloaden voor pc, PlayStation 4, Xbox One en PlayStation Vita.
Reacties op: Assassin’s Creed Chronicles: Russia
coola
armilo-theus
Ik heb er van gehouden maar sinds Unity moet ik er gewoon van kotsen hoe slecht de sfeer nu gewoon is in de AC games.
coola
Meningen.
De ACC delen zijn een spinoff en ja unity was een minder deel maar met syndicate hebben ze de sfeer van Brotherhood weer te pakken.
Gelukkig komt er in 2017 wel weer een nieuw main deel. De serie is nog spring levend.
Overigens ben ik wel van mening dat ACC nu klaar is en er geen nieuw deel van moet verschijnen.
ShadowX
Duidelijk ….. dat je Syndicate niet gespeeld heb.
btbam
ShadowX
Sfeer was goed in Syndicate en ben ik zeker met je eens, de gameplay ik denk dat iedereen dat op ze eigen manier ervaart.
Ik vind het nog steeds geweldig rond te rennen, met een zwaard vechten en gebouwen te beklimmen, wel vind ik Black Flag nog steeds het beste en mooiste die er is, het verveeld nog steeds niet om vanuit een uitkijk punt je boot in de baai te zien liggen.
btbam
En black flag zal nooit vervelen nee, daar gingen ze echt een andere kant op , maar in vorige delen had je ook leuke extra's, zoals de tombe's waar je af en toe even (redelijk makkelijke) puzzels moest oplossen. Dit mag van mij weer terug komen.
ShadowX
De tombes uit Ezio`s tijd die waren geweldig en mogen inderdaad van mij terug komen.
Maar goed Ezio was een heerlijke trilogie en ik vond het vet dat ze bij Revalations zowel Ezio hadden als Altair.
Ik blijf erbij dat we dit jaar een remaster krijgen van deel 1 tot deel 3 althans dat hoop ik, maar die kans zit er in gezien ze laatst nog AssassinsCreedCollection.com geregistreerd hebben.
armilo-theus
ShadowX
Tja de 1 vind het geweldig de ander niet, moet zeggen dat ze de sfeer naar mij mening wel goed hebben neer gezet, zeker als je info opzoekt wat betreft dat tijdperk.
De hele stad leefde en was enorm goed gedaan maar goed iedereen ervaart het op ze eigen manier, je hebt het in ieder geval geprobeerd
Wat Unity betreft ik was begonnen met Rogue toen ik ze beide kocht maar toen ik Rogue uit had begon ik aan wat anders vanwege de bugs die Unity had.
armilo-theus
Waltaro91
coola
Ah daar hebben opper zeikerd Waltaro91 ook weer. Ook wij members mogen een cijfer aan een game geven. En ik maak gewoon gebruik van die mogelijkheid.
Waltaro91
coola
Ik ga ook zeer niet stoppen met dit omdat jij er er aan irriteert.
Waltaro91
Grohe
Ik geef deze reactie een 7,3.
armilo-theus
Bertus B.
btbam