Asherons Call 2 | Gamer.nl

Met het aantal ma ive multiplayer online roleplaying games dat pas geleden is verschenen en in begin 2003 gelanceerd zal worden, is het voor de leek moeilijk kiezen uit al die verschillende spellen. Niet alleen is het Duitse Reakktor zojuist op de proppen gekomen met de sci-fi game 'Neocron', maar werkt ontwikkelaar Funcom ook nog druk verder aan de uitbreiding van het al iets oudere 'Anarchy Online'. Om de twee meest succesvolle MMORPG ontwikkelaars 'Verant' (bekend van Everquest) en 'Turbine' (Asherons Call) maar niet te vergeten. Dit laatste software-huis heeft zojuist een opvolger van haar succes gelanceerd: Asherons Call 2: Fallen Kings.

Zoals elke MMORPG is het belangrijkste aspect van de game natuurlijk het socializen. Met duizenden andere spelers leef je in een enorme wereld waarin samen opdrachten worden uitgevoerd (de zogenaamde 'quests') en je een eigen virtueel leven op zal bouwen. Daarbij bepaal je niet alleen het ras en uiterlijk van je eigen personage, maar zal je deze ook een eigen specialisatie geven. Deze varieeren van het vermogen tot zwaarvechten, boogschieten tot het handelen in goederen, kaartlezen, etc. Het uiteindelijk doel van zo'n MMORPG is natuurlijk dat personages met verschillende specialisaties zich verenigen in zogenaamde clans.

Asheron's Call 2

Nadat Everquest en het orginele Asheron's Call jarenlang de markt van MMORPG's hebben gedomineerd, zijn de verwachtingen van de opvolgers (waaronder Everquest 2) natuurlijk hoog gespannen. Turbine haalde echter de finish een stuk eerder en laat ons genieten van de eerste game in een geheel nieuwe generatie. Je hoeft dan ook geen geheel nieuwe gameplay-principes verwachten, maar een volledige re-work van al die vervelende dingen die je in de vorige generatie vond. Daarnaast vormt deze opvolger de basis voor nieuwe gameplay-elementen die over de komende maanden worden geintroduceerd.

Een nadeel van nieuwe MMORPG's is dat deze nieuwe werelden in het begin niet veel bieden en vaak nog niet al te bevolkt zijn door spelers. Bij Asheron's Call 2 is het niet anders. De wereld waarin je als beginner terecht komt is verwoest en steden zijn onbewoonbaar. Naarmate het verhaal over de maanden zal vorderen, worden features geintroduceerd zoals het kopen van woningen. Dit gebeurt door een maandelijkse update in de vorm van episodes die tientallen MB's groot kunnen zijn.