Art Academy | Gamer.nl

Art Academy | Gamer.nl

Nintendo heeft zich de nobele taak toegeëigend om haar gamers niet alleen amusement, maar ook verschillende vormen van educatie te bieden. Er zijn al meerdere spellen op de markt voor de Nintendo DS die de taal- en rekenvaardigheden van kinderen moeten stimuleren. Met Art Academy komt er een spel bij dat kinderen, en mi chien ook wel volwa enen, leert hun creatieve talenten te ontplooien. Het spel doet dit op een zeer goede manier, waardoor de game ook zeker het spelen waard is voor mensen die regelmatig recreatief tekenen of schilderen.

Ontdek je eigen stijl

Art Academy bevat tien le en die je met de basisbeginselen van het tekenen en schilderen introduceren. Er komt meer kijken bij het maken van een mooie tekening of schilderij dan je in eerste instantie zou verwachten. De basis is altijd een grove schets met potlood van de uitlijning, maar daarna leer je laag voor laag meer detail en kleur toe te voegen om het geheel structuur en diepte te geven. De le en zijn uitgebreid en duidelijk waardoor je echt het gevoel hebt dat je iets leert. Het lesmateriaal is echter wel alleen in het Engels te volgen, dus wellicht is Art Academy minder geschikt voor de jongere kinderen. Een fundamentele kennis van de Engelse taal is toch wel een vereiste om de uitleg te kunnen begrijpen.

In tegenstelling tot wat je meestal gewend bent op school of met andere educatieve spellen, wordt je kunstwerk aan het einde van een les van Art Academy niet beoordeeld met een cijfer of iets dergelijks. Er is namelijk geen goed of fout, alleen maar je eigen interpretatie van het lesmateriaal. Het spel biedt je zo de ruimte om je eigen stijl te ontdekken en te ontwikkelen. De één vaart beter bij een lo e interpretatie van een subject, terwijl de ander graag tot in de kleinste details het getoonde beeld wil namaken.

Het gereedschap dat je tot je beschikking hebt, is vrij uitgebreid. Er zijn drie soorten potloden, die je vlak kunt houden voor zachtere lijnen en schaduwen of rechtop voor krachtige lijnen. Met de gum kun je het getekende licht bewerken of grotere gebieden uitvlakken. Voor het schilderen heb je de keuze uit zes penselen. drie ronde en drie vlakke. Daarnaast kun je de hoeveelheid verf op je kwast selecteren en de hoeveelheid water die je toe wilt voegen. De verschillende verftubes geven je de mogelijkheid om naast de basiskleuren zelf kleuren te mengen. Voor extra details in je kunstwerk kun je gebruikmaken van het vergrootglas en je kunt een raster over het canvas leggen om de grootte en positie van objecten beter te kunnen bepalen.

Vrij schilderen

In het begin kan alles nogal overweldigend en verwarrend aanvoelen. Zeker als je in je leven nog amper een potlood of penseel vastgehouden hebt, is de keuze aan materiaal mi chien iets teveel van het goede. Daarom is het zeker aan te raden om eerst een paar le en te volgen. Wanneer je denkt dat je het belangrijkste wel geleerd hebt, of gewoon liever je eigen onderwerp voor je kunstwerk kiest, kun je in de Free Paint-modus zelf aan de slag op een leeg canvas. Art Academy komt meegeleverd met een galerij vol foto’s van allerlei onderwerpen, van prachtige landschappen tot schattige dieren, die als inspiratie dienen of je kunt gebruiken om na te tekenen of schilderen.

Met de Nintendo DSi kun je deze galerij nog eens aanvullen met zelfgemaakte foto’s van bijvoorbeeld familieleden, huisdieren of leuke dingen die je onderweg tegengekomen bent. Hierdoor krijgt het spel meteen een persoonlijk tintje en dat maakt het een stuk leuker om het spel regelmatig op te pakken om verder te schilderen. Wanneer je nog de oude Nintendo DS hebt, loop je dus eigenlijk een hoop mis. Echter is het wel deze groep voor wie Art Academy aan te raden is. Het spel is namelijk al sinds vorig jaar in twee delen als DSiWare te downloaden voor 800 punten per stuk als Art Academy: First Semester en Second Semester. Het enige dat deze nieuwe versie meer biedt dan die op DSiWare zijn een paar extra minile en en de eerdergenoemde galerij met foto’s en dat maakt dat Art Academy als lo e release voor de Nintendo DSi niet gerechtvaardigd wordt.

Het is dus afhankelijk van welke Nintendo DS je hebt of Art Academy het aanschaffen waard is. Met dit spel haal je een stuk software in huis dat jou of je kind zeker stimuleert om artistiek bezig te zijn. Het lesmateriaal is veelomvattend en je merkt duidelijk een verbetering in je vermogen om de opbouw van een schilderij of tekening te begrijpen en zelf toe te pa en. Verwacht naderhand niet meteen een Rembrandt of Pica o te kunnen schilderen, maar je zult er wel een betere amateurkunstenaar van worden.