Armored Core For Answer | Gamer.nl

Zoals FIFA en PES elk jaar een nieuwe voetbaltitel uitbrengen, zo vliegen ook de vervolgen in de Armored Core-serie ons om de oren. For Answer is alweer deel veertien in de reeks, die gemakshalve maar gestopt is met cijfertjes toekennen aan elk nieuw deel.Armored Core For Answer speelt zich af in een fictieve wereld waar verschillende naties vechten om de macht. Er is een hoofdrol weggelegd voor zeer grote robots, ook wel mechs genoemd. Deze mechs worden in oorlogstijd door verschillende facties ingezet om de strijd in hun voordeel te beslechten. Met hun vernietigende wapenarsenaal van raketwerpers, shotguns en miniguns maken ze een schroothoop van alles dat beweegt. Jij neemt als huurling ook plaats in zo'n robot en verhuurt je destructieve kunsten aan iedereen die daar een grote zak geld tegenover stelt.

Opdrachten variëren van het 'schoonvegen' van bunkers en havens tot één-op-één-gevechten met andere mechs. Een enkele keer kom je in een level ter afwi eling grote bepantserde Arms Forts tegen, die je gewoon met je hele arsenaal moet bestoken om ze te vernietigen. Daarnaast staat de reeks bekend om zijn uitgebreide mogelijkheden om de mechs aan te pa en. Met een beetje fantasie zou je het zelfs de Gran Turismo van de mech games kunnen noemen, ware het niet dat de Gran Turismo-serie kwalitatief stukken beter in elkaar zit dan het nieuwste Armored Core-deel.

Vernieuwing is namelijk ver te zoeken in de nieuwe Armored Core. De reeks is volstrekt ongeschikt voor de mainstream gamer, boekt al jaren erg weinig vooruitgang en doet helemaal niets om de gemiddelde gamer aan te spreken. Dit soort spellen trek je namelijk alleen als je houdt van uren en dagen lang sleutelen aan ieder schroefje en boutje van je torenhoge robot.

De tu enfilmpjes in Armored Core For Answer zijn om je vingers bij af te likken, maar helaas is het contrast met in-game beelden daardoor juist extra groot. Een gemiddeld level kenmerkt zich door kale omgevingen, grauwe kleuren, generieke gangen en hoekige decorstukken. Optisch gezien lijken de levels best groot, maar als je buiten een enkel op de mini-map zichtbare grens komt, moet je snel terugkeren naar het speelveld. Zo niet, dan eindigt de mi ie wel heel abrupt en begin je weer in het levelkeuzescherm.

De mech is tot in de kleinste details naar wens aan te pa en. Dit is niet alleen voor de lol, want na een paar mi ies wordt het strikt noodzakelijk. Ieder van de vierhonderd verschillende onderdelen heeft een prijs en in de onderdelenwinkel geven ze er de voorkeur aan om overal tig nullen achter te plakken, zodat je al snel met miljoenen en miljarden kostende onderdelen te maken krijgt. De benodigde centen verdien je door het succesvol volbrengen van mi ies met een toenemende moeilijkheidsgraad. Het is al snel nodig om eerdere mi ies te herspelen en daardoor je portemonnee te vullen. Dit geld geef je weer uit aan de op dat moment beste bepantsering, boostkracht, schouderplaatjes voor extra wapens, enzovoort. Het upgraden is verplicht, want de mi ies worden veel te moeilijk als je niet met de beste uitrusting rondloopt.

Vaak is het niet duidelijk welk nieuw wapen beter is dan je huidige wapen, waardoor je meestal maar afgaat op het hogere serienummer of gewoon wat koopt. Soms word je gedwongen keuzes te maken tu en verschillende onderdelen. Sommigen hebben naast bijvoorbeeld een verbetering aan je bepantsering ook nadelen, zoals een zwaarder gewicht, waardoor je onder andere minder ver kunt vliegen. Zo ben je al gauw eindeloos aan het pielen tu en verschillende onderdelen om te zien of de uiteindelijke balans van je robot niet in gevaar komt.

In het speelveld zelf merk je dat de robot zich ondanks je gepiel niet soepel laat besturen. Al bij het eerste één-op-één-gevecht tegen een andere mech slaat de frustratie toe. Je merkt al snel dat de draaicirkel van je robot te groot is en het draaien zelf te langzaam gaat, waardoor je nooit genoeg tijd hebt om je tegenstander snel vol lood te pompen. Je ziet jezelf onnodig veel kogels en raketten in de rug inca eren, omdat je tegenstander geen last heeft van de beperkte, slome draaicirkel.