Armikrog

Klei aan de knikker

Geschreven door Erik Nusselder op

• <p>Armikrog is een game waar je ontzettend graag van wilt houden. De sfeer en claymation-tussenfilmpjes zijn fantastisch. Het is mede om die reden jammer dat het spel zelf totaal niet interessant en soms zelfs kapot is.</p>
    Score: 40 Slecht
    • Claymation-animatie, humor hier en daar
    • Saaie en onduidelijke puzzels, weinig interactie, geen verhaal, serieuze bugs
Stop ons als je dit verhaal al kent. De wereld loopt gevaar om de een of andere reden en de enige oplossing is een bepaalde stof die alleen ergens ver weg is te vinden. Jij bent de enige die de wereld kan redden, maar onderweg gaat er iets mis. Nu moet je eerst een obstakel overwinnen voordat je het wondermiddel kunt vinden om je wereld van de ondergang te behoeden. Armikrog past helaas precies in dit weinig originele stramien. Het obstakel om te overwinnen is in dit geval de Armikrog, een vreemd fort vol met puzzels waar jij per ongeluk in zit opgesloten.

Het is de eerste hint dat deze game niet in de buurt komt van de spirituele voorganger, The Neverhood, een klassieke adventure uit de jaren '90. Toen de makers van die game naar Kickstarter trokken, kwam er al gauw bijna een miljoen dollar binnen voor dit vervolg. Maar waar in die game de kleien wereld een belangrijk onderdeel van het verhaal vormt, is het in Armikrog alleen iets leuks om naar te kijken.

Met zorg gekleid

Elke omgeving is met zorg in elkaar gekleid en is heerlijk om te verkennen. Je ziet de duimafdrukken in de muren waar de makers de klei hebben aangeduwd en de achtergronden die van eierdozen zijn gemaakt. Het draagt allemaal bij aan de fantastische sfeer uit claymation-tekenfilms als Wallace & Gromit en Pingu. De cutscenes zijn het absolute hoogtepunt, vooral de eerste in het spel. Held Tommynaut crasht met zijn hondenvriendje Beak Beak op de kleien planeet en is direct de prooi voor een enorm monster. Zijn tong is zo lang dat hij een lier in zijn bek heeft om hem op te rollen. Het is enorm creatief, de personages zijn perfect ontworpen en de stop-motion-animatie is adembenemend.

Maar als we de eerste cutscene als hoogtepunt van de game noemen, voel je de bui waarschijnlijk al hangen. Na dit filmpje word je gedropt in een point and click-adventure die zelfs in de jaren '90 al verouderd en saai genoemd zou worden. De game laat je totaal aan je lot over en doet geen moeite om je doelen uit te leggen. Je klikt maar wat rond op het scherm totdat je per ongeluk op de goede verzameling pixels uitkomt die kennelijk een stok voorstellen die je op kunt pakken. De stok verdwijnt in de zak van Tommynaut, zonder dat hij uitlegt wat je ermee kunt doen en zonder een inventory-screen waarop je kunt zien welke andere voorwerpen je tot je beschikking hebt. De cursor licht niet op als je over interactieve voorwerpen glijdt en dus wordt elk scherm een frustrerend zoekplaatje.

Weinig te zeggen

De hoofdpersonen helpen ook al niet mee, want het grootste deel van de game houden ze gewoon hun mond. Dat is extra jammer omdat ze in de spaarzame tussenfilmpjes wel laten horen hoe humorvol ze kunnen zijn. Erger nog is dat je op deze manier totaal geen feedback krijgt op de puzzels. Een grote rode knop doet bijvoorbeeld helemaal niks als je er op klikt. Na veel proberen blijkt dat om onduidelijke redenen alleen Beak Beak er op kan drukken - en alleen als je de elektriciteit aan hebt gezet. Maar niemand die even zegt “sorry, deze doet het nog niet”, of “alleen Beak Beak kan deze knop gebruiken”.

Onduidelijke doelen en willekeurige oplossingen zijn twee van de grootste zondes die een puzzelgame kan begaan. Een goed voorbeeld hiervan is een reusachtige plant met een gezichtje. Als je er op klikt maakt hij een gek geluidje, en verder niks, maar hij blijkt een voorwerp te hebben dat belangrijk is om verder te komen. De enige manier waarop je het voorwerp krijgt is door met het juiste personage op de juiste plek in het scherm te staan en dan op die plant klikt die de honderd keer daarvoor helemaal niks deed en ook geen indicatie gaf dat hij belangrijk was. Wij zijn niet vies van een moeilijke puzzel, maar we willen mentaal uitgedaagd worden om een doel te bereiken en niet doelloos klikken zonder te weten wat er van ons wordt verwacht.

Huilende baby of doodse stilte

De puzzels die je wel begrijpt variëren van simpel tot saai. Het zijn variaties op standaard opdrachten als een schuifpuzzel waar je blokjes in het juiste patroon moet zien te krijgen. Ook is er een babymobile waarvan je de figuurtjes in de juiste volgorde moet hangen, zodat ze een muziekje afspelen. Het zijn saaie opgaves waar helaas wel wat tijd in gaat zitten. En in die tijd moet je dat muziekje dus drie keer horen, terwijl er ook nog eens een baby aan het krijsen is.

Dat is nog altijd beter dan de doodse stilte die je treft als je geraakt wordt door een van de vele bugs. De alleraardigste muziek stopt en start namelijk op willekeurige momenten. Ook de ondertiteling verdwijnt soms zomaar uit beeld, nogal vervelend tijdens een lang tussenfilmpje waarin het verhaal uit de doeken wordt gedaan in een verzonnen taal. Ook hebben we het meegemaakt dat we werden opgesloten in een puzzelkamer zónder de oplossing, waardoor we de game opnieuw moesten opstarten. Vaak je progressie opslaan is dus essentieel.

Na een uur of vijf ploeteren is het hele avontuur voorbij en ben je nog niet veel wijzer over het verhaal of zijn helden. We kunnen je dit spel alleen aanraden als je écht benieuwd bent wat je allemaal met klei kunt doen. De rest kan beter het fantastische intro-filmpje opzoeken op YouTube en het daarbij laten.

Armikrog is gerecenseerd op pc en is verkrijgbaar op Steam voor 24,99 euro. De PS4- en Wii U-versies verschijnen op een latere datum, wanneer precies is nog niet bekend.

'80 procent PS4-spelers heeft nog nooit Uncharted gespeeld' Star Wars: Battlefront-bèta vanavond beschikbaar voor iedereen
7