Armies of Exigo | Gamer.nl

Black Hole Entertainment is een nieuwkomer in de gamesindustrie. Met hun eerste spel, Armies of Exigo, willen ze dan ook een daverende entree maken. Ze wisten niemand minder dan Electronic Arts te strikken om hun eerste game uit te geven. Er wordt dan ook veel verwacht van het strategiespel. Of het Black Hole gelukt is, om met een knaller de gamescène te betreden, lees je in onze review.

Armies of Exigo vertelt het verhaal van de wereld Exigo, een fantasiewereld waarin allerlei dingen mis zijn. In de westelijke streken worden steden geplunderd door beesten, monsters en ander gespuis. Jij moet als leider van de Empire ervoor zorgen dat de wereld niet in duisternis gedompeld wordt door deze boze krachten. Hiervoor heb je de beschikking over allerlei units, van ridders tot 'gnomes', van elven tot dwergen, ze zijn allemaal vertegenwoordigd. Naast de Empire zijn er nog twee andere facties waarmee je kunt vechten. Dit zijn de zogenaamde Beasts, met trollen, 'ogres' en andere stinkende units, en The Fallen, met duistere elven, 'fallen knights' en ander tuig uit de diepste diepten van Exigo. Dit houdt in dat je ook drie campagnes kunt spelen, wat de levensduur van het spel verlengt. Verwacht echter geen enorm spannend verhaal, waarbij je op het puntje van je stoel zit. Je ziet de wendingen in het verhaal namelijk al van kilometers ver aankomen.

Armies of Exigo is een spel dat veel van zijn elementen ontleent aan andere spellen, iets dat natuurlijk niet slecht hoeft te zijn. Maar aangezien je tegenwoordig niet meer aan kunt komen met een spel waarin alleen maar dingen 'geleend' zijn van andere spellen, heeft Armies of Exigo een aantal nieuwe features die in andere games niet of nauwelijks gezien zijn. Het belangrijkste punt is dat je op meerdere fronten tegelijk kan vechten. Meerdere fronten in Armies of Exigo houdt in dat je zowel boven als onder de grond gevechten aan kan gaan. Er zijn bepaalde tunnels in de omgevingen die je toegang bieden tot een soort van mijnencomplex, waar je extra resources kan vinden. Natuurlijk zul je hier ook vijanden aantreffen, die je boven de grond niet zult kunnen waarnemen. Ga je dus onder de grond, dan kan je dat een behoorlijke bonus opleveren, die je mi chien zwaar hebt betaald.

Natuurlijk zul je niet de mogelijkheid hebben om een kijkje te nemen onder de grond, zonder een fatsoenlijke basis van waaruit je troepen opereren. De gebouwen die je tot je beschikking hebt, zijn allemaal vrij standaard. Zo is er de 'Blacksmith' om je wapens en uitrusting te verbeteren, tempels waarin je priesters worden opgeleid om gewonde units te helen, en 'Barracks' waar je soldaten getraind worden. Om ervoor te zorgen dat je kan blijven bouwen, moet je natuurlijk grondstoffen delven. In de game zijn er drie verschillende grondstoffen die je zult moeten zoeken. Dit zijn goud, hout en zogenaamde 'gems', een soort edelstenen. Voor het zoeken hiervan zijn er de peasants, oftewel de boeren, die de zware arbeid voor je verrichten. Het is duidelijk dat Black Hole goed heeft gekeken bij de andere RTS-games, waarbij vooral de Warcraft serie van Blizzard een belangrijke inspiratiebron heeft gevormd.

Elk leger waarmee je speelt heeft rond de vijftien units beschikbaar. Verwacht echter niet dat je in de eerste paar mi ies al meteen de sterkste en gevaarlijkste units kunt bouwen. De 'tech-tree' wordt, naarmate de mi ies vorderen, langzaam en subtiel uitgebreid. Elke unit heeft ook zijn eigen aartsvijand. Zo zal een speersoldaat goed tegen een enorme trol kunnen vechten, maar zal dezelfde soldaat het hoogstwaarschijnlijk afleggen tegen boogschutters. Zo heeft elke unit dus zijn sterke en zwakke punten, wat inhoudt dat je van elke unit een aantal in je leger moet hebben, voordat je die allesbesli ende aanval kunt starten.

Leuk is dat je soldaten zich automatisch rangschikken wanneer je ze ergens heen stuurt. De speersoldaten zullen voorop lopen, om zo de eerste aanval tegen te houden. Daarachter zullen de ridders en zwaardvechters lopen, die het gewone man tot man gevecht aangaan. Helemaal achteraan lopen dan de boogschutters, tovenaars en andere units die van afstand de tegenstanders kunnen raken. Dit kleine detail is zeer handig, want je zult zien dat het echt wat uitmaakt waar je eenheden staan.