Armello | Gamer.nl

Armello | Gamer.nl

Armello valt direct op door de gekozen stijl: schattige konijntjes, beren en andere dieren dragen pantsers en hanteren zwaarden. Achter deze furries zit een bordspel dat Kolonisten van Catan combineert met Game of Thrones.

Het gaat niet goed met de koning van Armello, want een kwade kracht heeft de royale leeuw volledig in zijn greep. Het koninkrijk is in gevaar en voor de verschillende clans van Armello ligt de kroon dus voor het grijpen. Via machtspelletjes, brute kracht en gemene streken strijden de helden van de clans om de nieuwe heerser van Armello te worden.

Media has no description

Konijnen van Catan

Het speelveld in dit digitale bordspel is opgedeeld in vlakjes zoals we kennen van Kolonisten van Catan. Elk vlakje heeft een eigenschap. Een bosvlakje maakt de held onzichtbaar, op een dungeonvlakje heeft de held kans op een bonus en op een bergvlakje is de held beter beschermd tegen vijandelijke aanvallen. Elke beurt kun je jouw held drie vlakjes bewegen. In het midden van het speelveld staat het kasteel met de koning. Dat is het uiteindelijk doel van elke speler, maar je kunt er niet regelrecht naar toe lopen om de koning weg te jagen.

Er zijn vier verschillende manieren om uiteindelijk de troon te bestijgen. Het kan bijvoorbeeld op politiek vlak, door roem te verzamelen en te wachten tot de koning dood is. Je kunt tevens zelf de kwade kracht oproepen en daardoor sterker dan de koning worden, maar je kunt ook magische stenen verzamelen om de koning te genezen en vervolgens te verbannen.

Media has no description

Questen en kwetsen

Om deze doelen te bereiken kan elke speler quests kiezen. Deze quests bestaan altijd uit het bereiken van een specifiek vlak in het speelveld. Het verschil tu en de opdrachten zit in de beloning die je krijgt. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een magische steen als beloning, maar ook voor een wapen of een nieuwe metgezel. Alle voorwerpen, metgezellen en spreuken die je verzamelt bestaan uit kaarten die je kunt uitspelen of aan je held kunt hangen. Een diefkaart geeft je bijvoorbeeld elke beurt extra goud, terwijl je met een schildkaart meer klappen kunt inca eren tijdens een gevecht.

Alle vier de spelers zijn bezig met hun eigen ding. Iedereen heeft een eigen doel en eigen quests om te volbrengen, maar omdat het speelveld redelijk klein is val je elkaar hoe dan ook lastig. Of je iemand nou expres wil dwarsbomen, of de ander gewoon in de weg staat, het komt al snel op vechten aan. Dobbelstenen en de statistieken van de helden bepalen de uitkomst van deze gevechten. Ben je dood, dan word je teruggezet op je startlocatie.

Media has no description

Guus Geluk

Elk verslavend spel heeft een bepaald gelukselement in zich, maar bij Armello slaat dit wat door. Bijna elke actie heeft een flink gelukselement in zich waardoor het spel te willekeurig aanvoelt. Voornamelijk de willekeurig getrokken kaarten kunnen een te grote bonus geven. Een goede game gebruikt kans om je telkens een nieuw potje te laten starten, terwijl het bij Armello juist frustrerend kan werken omdat niets lukt als het tegen zit.

Bij het starten van een potje kun je kiezen uit single- of multiplayer, maar deze modi komen op hetzelfde neer. Omdat er online niet heel veel spelers zijn en potjes lang kunnen duren, is het soms lastig om drie tegenspelers te vinden. Zit je in een game, dan zijn er geen middelen ingebouwd waardoor je terug kunt komen na een kleine storing in je internetverbinding. Ook is er geen straf voor een speler die vroegtijdig vertrekt. Hierdoor is het een kunst om een potje uit te spelen met alle drie de menselijke tegenstanders nog tegenover je.

Meer schildpad dan haas

Computergestuurde tegenstanders spelen in ieder geval wel sneller door. Armello is namelijk een extreem trage game waarin de spelers achter elkaar hun beurt doen. Zo’n beurt bestaat al snel uit meerdere acties, zoals een quest kiezen, vechten en kaarten spelen, waardoor je meerdere minuten tu en je eigen beurten moet wachten. Tijdens deze minuten gebeurt er weinig. De gevechten en keuzes van je tegenstanders kun je niet zien en zelfs communiceren met de andere spelers is niet mogelijk afgezien van het klikken op een emotie als “lachen” of “sorry”. Dan duurt een potje van een uur wel heel erg lang.

Het is jammer dat deze extreme traagheid en de willekeur het spel (onnodig) tegenhouden, want Armello heeft een aantal leuke ideeën. Bijvoorbeeld hoe de speler met de meeste roem elke nieuwe dag een wet mag uitschrijven die effect heeft op alle spelers. Of hoe je moet kiezen tu en het bewaren van je kaarten of ze verbranden tijdens een gevecht zodat je meer kans hebt om te winnen. Ook ziet de game er als een plaatje uit, met de vormgeving van de helden als hoogtepunt.

Armello is voor €19,99 verkrijgbaar voor PlayStation 4 en via Steam voor pc, Mac en Linux.