Arkanoid DS | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Het oorspronkelijkeArkanoid stamt alweer uit 1986 en was destijds een kloon van Breakout, een speldat Atari in 1976 al ontwikkelde als opvolger op het legendarische Pong. Hetconcept is simpel: balletje hooghouden en blokjes vernietigen. Alweer tweeëntwintigjaar na het originele vond Taito het tijd om Arkanoid nieuw leven in te blazenop de Nintendo DS. Inmiddels zijn er honderden, zo niet duizenden Arkanoid-klonenverschenen. Sommigen daarvan zijn zelfs gratis te downloaden of te spelen in jebrowser en weten het Arkanoid-concept op talloze wijzen te verfijnen enverdiepen. Taito mag dan ook aardig wat in huis hebben wil het de vraagprijsvan bijna 40 euro voor Arkanoid DS rechtvaardigen.Arkanoid DS kent zowaar een verhaaltje met ruimteschepen, aliensen planeten, maar buiten een paar regeltjes tekst aan het begin en eind van hetspel, stelt dit niets voor. Het komt erop neer dat het plankje waarmee je hetballetje tegen houdt een Vaus heet eneigenlijk een ruimteschip is, terwijl je balletje een Energy Ball genoemd wordt. Je reist met je Vaus van planeet naarplaneet om een of ander kwaad te verslaan. Je moet immers een excuus hebben omoveral blokjes kapot te maken met een balletje, zinloos vandalisme valt niet tetolereren. Arkanoid DS maakt gebruik van de twee meest prominenteneigenschappen van de DS: de stylus en de twee schermen. De stylus wordtgebruikt om je Vaus te besturen en werkt prettiger dan de alternatieveknoppenbesturing. Waar je tikt verschijnt je Vaus direct, waardoor dit veruitde snelste besturing is. De vraag is alleen of deze snelheid wenselijk is: hetwordt hierdoor namelijk wel erg makkelijk. Wanneer je Vaus met een maximalesnelheid naar de positie van je stylus zou bewegen, wordt er wat meervooruitdenken vereist, iets wat ooit nog e entieel was voor deArkanoid-gameplay maar nu zomaar overboord wordt gegooid.De tweeschermigheid had ook niet zo nodig benut hoevenworden. Het speelveld is nu over twee schermen verdeeld, met in het bovenstescherm de blokken en in het onderste scherm je Vaus. Ertu en zit een grote,lege ruimte. Ook in het onzichtbare stuk tu en de schermen zit virtueleruimte, het duurt dus even voordat je balletje van het ene scherm in het anderescherm is. Inschatten waar je bal precies uit zal komen is lastig, waardoor jepas echt kunt anticiperen wanneer je bal weer in het onderste scherm te zienis. Ook het mikken van je bal is lastiger door detweeschermigheid. Je kunt wel enigszins voorspellen in welk deel van het schermde bal uit zal komen, maar hem precies tu en twee blokken in krijgen is enormlastig en voelt eerder arbitrair. Dit wordt mede bemoeilijkt door de smallespeelvelden. De richting van je bal wordt bepaald door de positie waarop de balop je Vaus komt. Komt hij aan de rechter kant, dan zal de bal naar recht tuiteren. Aan de randen van het scherm kun je de bal niet meer in allerichtingen sturen, omdat je simpelweg niet verder naar links of naar rechtskunt. Doordat het speelveld zo smal is, zit je heel vaak aan de rand van descherm, waardoor de sturing die je hebt op het spelverloop te beperkt wordt.Zeker als het spel echt snel gaat, is het sturen van je bal vrijwel onmogelijken is het een kwestie van tegenhouden tot je een ons weegt en hopen dat de balooit alle blokjes geraakt heeft. Echt leuk wordt Arkanoid DS hierdoor nooit. Je houdt de baltegen en hoopt op den duur dat alle blokjes weg zijn. Ook de bonu en, die zonu en dan omlaag komen vallen, weten niet de benodigde diepgang in de gameplayte voegen. Sowieso zijn ze erg standaard: een grotere of kleinere Vaus, drieballen tegelijk, de mogelijkheid blokjes weg te schieten en een speciale baldie niet stuitert, maar dwars door blokken heengaat, ze zaten er in 1986 ook alin. Daarnaast is er maximaal één bonus tegelijk actief. Of je hebt een groteVaus, of je kunt schieten, of je hebt drie ballen, maar nooit meerderetegelijk. Dat is jammer, want juist het combineren van bonu en kan voor leukediepgang zorgen. Ik herinner me Arkanoid-klonen waarin je soms met twintigballen tegelijk speelde, terwijl je ook nog kon schieten met je gigantischeplankje. Enorm hectisch en enorm leuk. Met grote speelvelden kan het spel danalsnog best lastig zijn en het geeft je het gevoel progre ie te maken. Nulijkt het spel nooit echt los te komen en blijf je altijd op hetzelfde niveausteken, drie barriers verwijderd vaneen gewi e dood. De hoofdmoot van Arkanoid DS heet de Clear Mode, waarin je invijfendertig levels alle blokken moet vernietigen om verder te komen. Na elkevijf levels kun je kiezen uit een van de twee volgende werelden, die via eenboomachtige vertakking zijn ingedeeld. Dit betekent dat je dus altijd bijdezelfde wereld begint, terwijl er op het laatste niveau maar liefst zevenverschillende werelden hebt. Wil je alle werelden een keer zien, dan zul je hethele spel dus minstens zeven keer moeten doorspelen. De boomstructuur rekthierdoor de lengte van het spel kunstmatig op: hoe vaker je het speelt, hoevaker je dezelfde wereld opnieuw doet om die paar nieuwe werelden te ontdekken.Niet dat de werelden überhaupt zoveel van elkaar verschillen, zoveel diverselevels zijn er namelijk niet te bedenken met gekleurde blokjes met als enigevariatie blokken die niet kapot kunnen of blokken die bewegen. Eenmaal je klaar bent met de Clear Mode kun je met de QuestMode nog een aantal lo e uitdagingen doen, vaak het wegspelen van een bepaaldaantal of een bepaalde kleur blokken, binnen een bepaalde tijd of een beperktaantal keer stuiteren. Door doelen te behalen verdien je punten, die je weerkunt besteden om nieuwe achtergronden en blokjes vrij te spelen. Klinkt kleur,maar het is meer een sleur. De vrij te spelen achtergrondjes en muziekjes moetje namelijk handmatig toekennen aan verschillende werelden via zeer omslachtigemenu's. Heb je daar geen zin in, dan kijk je het gehele spel tegen dezelfdesaaie blokken en amateuristische achtergrond aan die zelfs in een freewareversievan Arkanoid nog ondermaats was geweest. Verder is er uiteraard nog een (single-card, hoera!) multiplayermode ende mogelijkheid tegen de AI te spelen, maar deze veranderen niets aan het feitdat Arkanoid DS een slechte kloon van zichzelf is.
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou