Arc: Twilight of the Spirits | Gamer.nl

Arc: Twilight of the Spirits is een nieuwe RPG voor de Playstation 2 welke halverwege vorig jaar in Amerika verscheen onder de naam Arc the Lad: Twilight of the Spirits. De Arc the Lad reeks gaat in Japan al een tijdje mee en Twilight of the Spirits is alweer het vierde deel. Gelukkig is het vierde deel zo ontwikkeld dat het zonder de voorgaande games gespeeld te hebben, goed te begrijpen en te spelen is. De verwijzingen naar voorgaande delen zijn minimaal en het verhaal staat bijna geheel op zichzelf.

Arc: Twilight of the Spirits vertelt het verhaal van twee broers, Darc en Kharg, welke bij de geboorte van elkaar gescheiden werden en niet van elkanders bestaan afweten. Kharg groeit op als een Prins in een klein stadje genaamd Yewbell, bevolkt door mensen, waar hij al snel de bevelhebber van het leger zal worden. Darc leeft in de wereld van de Deimos en wordt daar opgevoed door Geedo, een voogd met als enige doel Darc tot haar slaafje te maken. Ook Darc zal al snel in het verhaal de macht over het plaatselijke stadje nemen. Kharg en Darc streven elk naar hun eigen doel maar zullen in de loop van het verhaal hun wegen laten kruisen.

Centraal in het verhaal staan een aantal stenen, vernoemd naar de elementen water, wind, aarde en vuur. Zowel Darc als Kharg hebben beiden een halve Wind Stone. Met één enkele steen in je bezit kan je grote krachten oproepen, zo luidt de legende, met alle stenen in je bezit, kan je zelfs heerser van de wereld worden. En natuurlijk is er ook een derde partij, ene Darkham, welke alle stenen in zijn bezit wil hebben. Als speler zal je om en om Kharg en Darc spelen en zal je langzaamaan meer van het verhaal ontrafelen, erachter komen wie je zelf bent en waar de stenen nu precies voor dienen.

Kom je ook in mijn partijtje?

In Arc ga je meestal met een party op pad. De partyleden die met je mee zullen reizen worden door de loop van het verhaal bepaald en het zijn allemaal karakters met hun eigen wil en karakter. Het kan dus gebeuren dat ze zich ineens tegen je keren, iets wat altijd op hetzelfde moment in het verhaal zal gebeuren, of dat ze andere dingen aan hun hoofd hebben. Zolang ze zich bij je aangesloten hebben, kun je ze in de vele gevechten die het spel kent met je mee laten vechten en tevens ervaring op laten doen, iets wat natuurlijk minder leuk is wanneer ze ineens tegenover je staan.

De gevechten in Arc zijn turn-based. De karakters komen in een van tevoren bepaalde volgorde aan de beurt en mogen allereerst een positie kiezen in een blauw gemarkeerd gebied om vervolgens tot aanval over te gaan. In het blauwe gebied ben je volledig vrij om te gaan en staan waar je wilt en ben je dus niet gekoppeld aan een bepaald grid. Je hebt standaard aanvallen, special moves en magie. Voor magie dien je gebruik te maken van Spirit Stones, waarvan elk karakter er een beperkt aantal op zak kan hebben. Sommige aanvallen zijn gericht op één specifiek doel, andere brengen schade toe in een bepaald, gemarkeerd gebied. Zo kan je met bepaalde pijlen een aantal tegenstanders die op een rij staan tegelijk schade berokkenen. De gevechten zijn niet écht uitgebreid maar bieden genoeg mogelijkheden om het uitdagend en gevarieerd te houden.