90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Fantastische abstracte stijl, funky soundtrack
  • Minpunten
  • Beperkte interactie met omgevingen
Ape Out draait om ontsnappen en wraak. In de game speel je als een oranje gorilla die uit zijn kooi breekt en vervolgens niets overlaat van de mensen die hem gevangen hebben gezet. Als brute aap ben je in staat om (nietsvermoedende) bewakers met enorme kracht tegen muren, pilaren of collega’s aan te smijten met een bijbehorende explosie van bloed als gevolg. Extreem gewelddadig, maar Ape Out verheft het beestachtige moorden tot kunst.

Ape Out heeft een niets minder dan geniale bijpassende visuele stijl geïnspireerd door het werk van de legendarische grafisch ontwerper Saul Bass. Hoewel de camera recht boven de actie hangt is geeft Ape Out je het gevoel alsof je echt door de ogen van een doorgeslagen dier kijkt. De wereld is weergegeven in abstracte vormen en met een beperkt aantal kleuren. De gangen zijn eindeloos herhalende constructies vormgegeven door wezens die je zelf niet helemaal begrijpt. Het doet er ook helemaal niet toe waarvoor deze vreemde gebouwen dienen – als je er maar uit kan ontsnappen.

Dynamische jazzdrums

Gameplay en stijl komen samen op de soundtrack van Ape Out. Alle actie in het spel gaat onder begeleiding van een dynamische drumjazzsoundtrack. Bij het ritmische loopje van de gorilla hoort een zenuwachtig getik van de hi-hat terwijl bij een gewapende bewaker die tegen een muur verpletterd wordt het geluid van een slag op de cymbalen volstaat.

Woorden schieten tekort om te omschrijven hoe goed deze soundtrack bij de game past. De gejaagdheid waarmee je door de levels rent, de opzwepende muziek en de bijbehorende uithalen bij iedere aanval maken Ape Out een zeldzaam hypnotiserende game. Enigszins plannen waar je heengaat en hoe je precies weg wil komen is noodzakelijk, maar sta vooral niet te veel stil bij wat je moet doen. Ape Out is op zijn best wanneer je als een beest tekeergaat.

Iedere wereld heeft zo zijn eigen unieke ritme en thema, en hoewel het er maar vier zijn voelt dat precies goed

Als een blinde aap

Op verschillende manieren stuurt Ape Out je ook naar die speelstijl. Het doel is om altijd in beweging te blijven want op die manier ben je een minder makkelijk doelwit van de vele schutters in ieder level. Diezelfde schutters zijn te verbrijzelen op elkaar of de dichtstbijzijnde muur, maar ook uitstekend tegen elkaar te gebruiken. Grijp er als gorilla eentje vast en je hebt een tijdelijk levend schild en een manier om terug te vuren. In blinde paniek schieten deze voetvegen namelijk ook op elkaar.

Als ontsnapte aap ben je verre van onsterfelijk. Een paar schoten kunnen zomaar fataal zijn waardoor snel langs een groepje bewakers glippen of er maar eentje te grazen nemen soms effectiever is. Het loodje leggen hoort erbij in Ape Out. Na een paar laatste tikken op de drum als een aflopende hartslag word je direct weer in de actie gegooid. De gangen waar je je doorheen moet zien te vechten zijn anders ingedeeld en de vijanden staan op andere plekken en het liedje begint weer opnieuw.

Ape Out

Unieke ritmes

Wat gameplay betreft heeft Ape Out misschien niet bijzonder veel om het lijf, maar het spel weet op vakkundige wijze ieder level een unieke draai te geven. Dat kan de ene keer een compleet donker gedeelte zijn waarin je vijanden zelf niet kunt zien, maar wel het licht van hun zaklampen. Of een level waarin je een slagveld moet doorkruisen en bombardementen van bovenaf moet ontwijken. Iedere wereld heeft zo zijn eigen unieke ritme en thema, en hoewel het er maar vier zijn voelt dat precies goed. Ape Out haalt in de twee tot drie uur die je nodig hebt om het spel uit te spelen zo’n beetje alles wat er uit deze formule te halen valt.

De enige gemiste kans is de beperkte interactie met de omgevingen. Zo nu en dan breek je kluisdeuren open of spring je door ruiten heen, maar veel meer is er niet mogelijk met de objecten in de omgevingen. Vooral in het level dat zich afspeelt in een flatgebouw liggen de mogelijkheden met bureaustoelen en tafels voor de hand, maar helaas kun je hiervan niets oppakken.

Na de vierde ontsnapping en het zo goed als perfecte einde lijkt er een eind gekomen aan het apenkooien. De kans is alleen groot dat de jazzprimaat in je nog lang niet klaar is. Een extra hoge moeilijkheidsgraad, een arcademodus voor het behalen van highscores en een bonuslevel rekken de speelduur na het uitspelen gelukkig nog aardig op. Ape Out verder afrekenen op de speeltijd is flauw. Daarvoor is deze game namelijk veel te uniek en veel te cool.

Ape Out is verkrijgbaar voor 14,99 euro op de Nintendo Switch en pc.

Laatste reviews op Gamer.nl

Gerucht: Xbox Game Pass nog niet naar Switch Turn 10 Studios werkt mogelijk aan Forza Street voor pc, iOS en Android
8

Reacties op: Ape Out is de perfecte fusie van stijl en gameplay

• Battlestar28

• 5 maart 2019 15:09
    Geen minpunt voor geen Battleroyale modus?
    Doen jullie toch meestal?

• ThijsBarnhard

• 5 maart 2019 15:17
    @Battlestar28 Ik weet niet waar je het over hebt, maar bedankt voor het lezen!

• Jumpman

• 6 maart 2019 06:52
    @ThijsBarnhard ik denk dat er gerefereerd wordt naar reviews zoals Crackdown 3 op deze site. Daar houden zelfs lezers een discussie dat het niet iedere keer een opmerking moet zijn. Zie het als opbouwende kritiek, maar wees er niet blind voor door te zeggen dat je niet weet waar op gedoeld wordt, want dit is wel, en al een hele poos een issue hier.

Ot, ziet er wel vermakelijk uit. Ik zal er eens een filmpje van opzoeken.

• Devenace

• 6 maart 2019 08:44
    @Jumpman is toch geen opbouwende kritiek? Is toch gewoon kattengejank.
    Het is in een open world 3D game deze dagen en met de battle royale hype de normaalste zaak van de wereld om die modus in je game te stoppen.
    Om dan de opmerking te maken in een game als deze dat er geen BR mode in zit is gewoon kleinzerig butthurt gehaat.
    Dan begrijpt de lezer zelf niet waar de essentie en het punt zit als het gaat om BR games/modes.
    Dit soort cynische opmerkingen die misplaatst zijn brengen de intelligentie en de discussie over het raten in diskrediet.
    Kan je Crackdown 3 een minpunt geven voor het ontbreken van een bepaalde multiplayer mode? Ja dat kan.
    Zo ook dat Pubg door velen spelers minpunten krijgt vanwege het niet kunnen selecteren van maps in multiplayer.
    Kan je dan een opmerking maken dat deze game geen BR mode heeft? Nee dat kan je niet, om diverse redenen :)

• Jumpman

• 6 maart 2019 09:38
    @Devenace snap ik allemaal, ik probeerde alleen aan Thijs uit te legen waar die opmerking op sloeg aangezien hij er geen enkele link mee kon leggen. En als er bij iedere game een opmerking bij geplaatst zou worden dat het geen vr ondersteuning heeft, even daargelaten of de game er zich voor leent of dat het überhaupt ooit een uitgangspunt is geweest van de makers, dan begrijp ik best dat hier mensen zich aan gaan irriteren. Ontbreken van een bepaalde mode is niet in alle gevallen terecht om er een minpunt voor te geven. Je kan het hoogstens een pluspunt geven als het er in zit. Andes ga je spellen alleen nog beoordelen via een checklist ipv iedere game individueel goed te beoordelen.

Maar waar het vooral op neer komt is dat hier vaak onterechte kritiek punten aan games worden toegekend en dat begint menig lezer te storen. Gamernl zou hier eens serieus naar moeten gaan kijken welke richting zij ermee op willen gaan. Als het je klanten stoort kies je er dan bewust voor er mee door te gaan of pas je jezelf aan naar de wensen van je klanten. Daar zal het op neer gaan komen.

• Devenace

• 6 maart 2019 14:28
    @Jumpman Ok nooit echt op gelet, zal het eens in de gaten houden. Thanks voor de uitleg.