Hoewel in Europa vooral Jak & Daxter en Ratchet & Clank tot de populairdere platformgames voor de Playstation 2 behoren, geniet in Japan de Ape Escape-reeks grote populariteit. In Nederland heeft Ape Escape eigenlijk maar één echte aanhanger, namelijk de veelvuldige verbannen Gamer.nl bezoeker worms_master. Om erachter te komen waar zijn obsessie vandaan komt, voelden we Ape Escape 3 uitgebreid aan de tand. De opzet van Ape Escape 3 is eenvoudig. Specter heeft de televisie overgenomen en alle tv-programma’s worden bevolkt door de gevaarlijke, hypnotiserende aapjes. Om te voorkomen dat Specter een gigantisch leger bijeen kan krijgen bestaande uit alle tv-kijkers, moet je als speler afreizen naar deze tv-programma’s om daar alle aapjes te vangen. Dit doe je, net als in voorgaande delen, met je schepnetjes. Dit netje bestuur je, net als alle andere wapens, met de rechter analoge stick. Deze kun je in elke gewenste richting duwen waarna je personage direct aan zal vallen. Je kunt hierdoor ook een aap die achter je zit direct vangen. Natuurlijk laten niet alle apen zich even gemakkelijk vangen. Elke aap in het spel is uniek en heeft een eigen naam en aanvalstechnieken. Sommige apen proberen je uit de weg te houden door bananenschillen achter zich neer te gooien, anderen bewegen zich supersnel voort en proberen je met ninja-aanvallen onderuit te schoppen. Weer andere apen hebben zich goed verstopt op schier onbereikbare locaties. Gelukkig heb je een uitgebreid arsenaal Gotcha Gadgets tot je beschikking waarmee je de aapjes op kunt sporen en in kunt rekenen. Haast alle gadgets zijn rechtstreeks overgenomen uit Ape Escape 2. Verwacht naast je schepnetjes onder andere een hoelahoep, waarmee je over tegenstanders heen kunt stormen, een op afstand bestuurbare raceauto, waarmee je door kleine gaatjes kunt rijen om knoppen in te drukken of aapjes uit hun schuilplaats te lokken, en een katapult, waarmee je bijvoorbeeld een aap uit de klauwen van een gigantische adelaar kunt schieten. Naast de Gotcha Gadgets kun je in Ape Escape 3 nu ook beschikken over een groot aantal verschillende Personas. Dit zijn speciale personages waarin je tijdelijk kunt transformeren. Je kunt dan beschikken over extra krachtige aanvallen of speciale manoeuvres. Zo is er een Ninja-personage waarmee je tegen muren op kunt lopen en kunt koorddansen. De eindbazen, die je elke pakweg vijf levels tegen komt, vereisen vaak een specifiek personage om neergehaald te kunnen worden. Naarmate het spel vordert krijg je steeds meer nieuwe personages tot je beschikking. Het de vele gadgets en personas zie je helaas soms door de bomen het bos niet meer. Ondanks alle leuke dingen die je tot je beschikking hebt, zul je voornamelijk gebruik blijven maken van de meest conventionele voorwerpen en technieken, simpelweg omdat deze in elke situatie toepasbaar zijn. Het spel dwingt je ook niet genoeg om alle mogelijkheden optimaal te benutten, want de moeilijkheidsgraad ligt niet bijzonder hoog. Zoals we dat van Ape Escape gewend zijn is ook Ape Escape 3 overgoten met een flinke lading humor. Deze humor varieert van slapstick in de vorm van de grappige animaties van de aapjes, tot scherpe parodieën in de vorm van de tv-programma’s waarop de verschillende levels gebaseerd zijn. Her en der staan zelfs tv-camera’s opgesteld die je een kort filmpje laten opnemen, die je later vanuit de centrale locatie in het spel kunt bezichtigen.