Ape Escape 3 | Gamer.nl

Hoewel in Europa vooral Jak & Daxter en Ratchet &Clank tot de populairdere platformgames voor de Playstation 2 behoren, genietin Japan de Ape Escape-reeks grote populariteit. In Nederland heeft Ape Escapeeigenlijk maar één echte aanhanger, namelijk de veelvuldige verbannen Gamer.nlbezoeker worms_master. Om erachter te komen waar zijn obse ie vandaan komt,voelden we Ape Escape 3 uitgebreid aan de tand.De opzet van Ape Escape 3 is eenvoudig. Specter heeft detelevisie overgenomen en alle tv-programma’s worden bevolkt door degevaarlijke, hypnotiserende aapjes. Om te voorkomen dat Specter een gigantischleger bijeen kan krijgen bestaande uit alle tv-kijkers, moet je als spelerafreizen naar deze tv-programma’s om daar alle aapjes te vangen. Dit doe je, netals in voorgaande delen, met je schepnetjes. Dit netje bestuur je, net als alleandere wapens, met de rechter analoge stick. Deze kun je in elke gewensterichting duwen waarna je personage direct aan zal vallen. Je kunt hierdoor ookeen aap die achter je zit direct vangen. Natuurlijk laten niet alle apen zich even gemakkelijkvangen. Elke aap in het spel is uniek en heeft een eigen naam enaanvalstechnieken. Sommige apen proberen je uit de weg te houden doorbananenschillen achter zich neer te gooien, anderen bewegen zich supersnelvoort en proberen je met ninja-aanvallen onderuit te schoppen. Weer andere apenhebben zich goed verstopt op schier onbereikbare locaties. Gelukkig heb je een uitgebreid arsenaal Gotcha Gadgets totje beschikking waarmee je de aapjes op kunt sporen en in kunt rekenen. Haastalle gadgets zijn rechtstreeks overgenomen uit Ape Escape 2. Verwacht naast jeschepnetjes onder andere een hoelahoep, waarmee je over tegenstanders heen kuntstormen, een op afstand bestuurbare raceauto, waarmee je door kleine gaatjeskunt rijen om knoppen in te drukken of aapjes uit hun schuilplaats te lokken,en een katapult, waarmee je bijvoorbeeld een aap uit de klauwen van eengigantische adelaar kunt schieten. Naast de Gotcha Gadgets kun je in Ape Escape 3 nu ookbeschikken over een groot aantal verschillende Personas. Dit zijn specialepersonages waarin je tijdelijk kunt transformeren. Je kunt dan beschikken overextra krachtige aanvallen of speciale manoeuvres. Zo is er een Ninja-personagewaarmee je tegen muren op kunt lopen en kunt koorddansen. De eindbazen, die jeelke pakweg vijf levels tegen komt, vereisen vaak een specifiek personage omneergehaald te kunnen worden. Naarmate het spel vordert krijg je steeds meernieuwe personages tot je beschikking.Het de vele gadgets en personas zie je helaas soms door debomen het bos niet meer. Ondanks alle leuke dingen die je tot je beschikkinghebt, zul je voornamelijk gebruik blijven maken van de meest conventionelevoorwerpen en technieken, simpelweg omdat deze in elke situatie toepasbaarzijn. Het spel dwingt je ook niet genoeg om alle mogelijkheden optimaal tebenutten, want de moeilijkheidsgraad ligt niet bijzonder hoog. Zoals we dat van Ape Escape gewend zijn is ook Ape Escape 3overgoten met een flinke lading humor. Deze humor varieert van slapstick in devorm van de grappige animaties van de aapjes, tot scherpe parodieën in de vormvan de tv-programma’s waarop de verschillende levels gebaseerd zijn. Her en derstaan zelfs tv-camera’s opgesteld die je een kort filmpje laten opnemen, die jelater vanuit de centrale locatie in het spel kunt bezichtigen.