Another Code: Two Memories | Gamer.nl

De Nintendo DS is een gameplatform wat, dankzij het touchscreen, voor veel verschillende genres geschikt is. Eén daarvan is de kla ieke adventure. Another Code: Two Memories is de eerste game binnen dit genre welke voor de nieuwe handheld van Nintendo uitgebracht werd. Nou weten we allemaal dat kla ieke adventures op sterven na dood liggen, mede door de enigszins achterhaalde gameplay. Weet Another Code hier verandering in te brengen zodat we ons mogelijk kunnen verheugen op een wederopstanding van adventuregames op de NDS?

Het verhaal van Another Code gaat over het dertienjarige meisje Ashley wie, net voor haar veertiende verjaardag, een pakketje en brief ontvangt van haar vader. Het opvallende hieraan is het feit dat Ashley altijd in de veronderstelling was dat haar vader overleed toen ze nog maar drie jaar oud was. Dat waren de verhalen die haar verteld werden door haar tante, waar ze bij opgegroeid is. Niets blijkt minder waar en schijnbaar had Ashley's vader op dit moment gewacht om haar uit te nodigen naar een verlaten eiland waar hij haar verjaardag met haar wil vieren. Aangekomen op dit eiland, blijkt echter al snel dat er dingen niet helemaal kloppen en dat er meer achter de uitnodiging lijkt te zitten dan op voorhand gedacht. Een intere ant uitgangspunt voor een meeslepende adventure dus.

Another Code: Two Memories is een echte detective thriller, maar dan wel gericht op een breder publiek. Schokerende beelden en situaties zoals in de film Se7en of Saw hoef je dan ook niet te verwachten en in plaats van een cynische, kettingrokende detective, heb je hier met een spontaan en nieuwsgierig meisje te maken. Dit doet verder weinig af aan de verhaallijn welke, ondanks deze luchtigere setting, toch boeiend en mysterieus blijft. Het enige nadeel is dat de wat oudere gamer met meer adventuregame ervaring, vaak al eerder de geheimen en mysteries weet te ontrafelen dan de hoofdrolspelers. Dit doet af aan de spanning, maar gelukkig blijft de uiteindelijke conclusie tot het einde toe redelijk verhuld.

Qua gameplay maakt Another Code integraal gebruik van het touchscreen. Niet alleen gebruik je de stylus om puzzels op te lo en, maar ook om Ashley te besturen. Het speelveld wordt van bovenaf gefilmd met Ashley altijd in het midden. Door de stylus ergens op het speelveld te plaatsen, zal Ashley die richting uit lopen. Doordat ze constant in het midden van het beeld gepositioneerd is, kan ze de positie van de stylus nooit bereiken waardoor ze constant in die richting blijft lopen, totdat je de stylus over het scherm verschuift. Aanvankelijk is deze vorm van besturen even wennen, maar daarna werkt het prima. Via het touchscreen kun je ook alle andere functies eenvoudig bedienen. Zo heb je een zogenaamde DAS tot je beschikking. Dit is een apparaatje wat speciale geheugenkaartjes kan lezen, foto's kan maken en allerlei andere zaken bijhoudt. Leuk hieraan is dat de DAS hetzelfde uiterlijk heeft als de NDS, waardoor je meer het gevoel krijgt als Ashley te spelen.

Foto's maken is een belangrijk onderdeel in de game. Regelmatig heb je deze nodig om puzzels op te lo en. Op het bovenste scherm zie je altijd een pre-rendered shot van de locatie waar je op dat moment bent. Deze kun je ten alle tijden fotograferen en vervolgens op terug grijpen wanneer dat nodig mocht zijn. Ook moet je soms foto's over elkaar leggen om een verborgen code te ontrafelen. Andere puzzels bestaan uit leg- en schuifpuzzels, het combineren van items, het ondervragen van mensen voor aanwijzingen en een aantal typische DS elementen waarbij het touchscreen en de microfoon belangrijk zijn. Het spel is letterlijk gevuld met deze zaken en het is eigenlijk de enige echte gameplay die je tijdens de game tegen zult komen. Het rondlopen door de omgeving dient alleen maar ter oprekking van de spellengte en om de weg van de ene naar de andere puzzel te overbruggen. Daarmee is Another Code nog steeds een vrij standaard adventuregame die qua vooruitgang in gameplay, weinig potten weet te breken.

Grafisch is de game best goed. De omgevingen zien er redelijk sfeervol uit en komen realistisch over. Ook de pre-rendered achtergronden steken goed in elkaar, hoewel ze lijden onder een lage resolutie. Alle karakters zijn goed ontworpen en stralen echt persoonlijkheid uit. Ook zitten er een paar mooie driedimensionale stukjes in de game en ook de tu enfilmpjes zijn goed verzorgd, waarbij beide schermen gebruikt worden. Het geluid is hooguit redelijk. Lang niet alle deuntjes zijn even goed gecomponeerd en een aantal ervan kunnen op je zenuwen gaan werken. Bovendien valt de muziek vrij vaak in herhaling.

Het is twijfelachtig of Another Code: Two Memories ervoor weet te zorgen dat we in de toekomst weer meer kla ieke adventuregames zullen zien met vooruitstrevende gameplay. Daarvoor biedt deze titel te weinig opzienbarende vernieuwing en vertoont de spelstructuur nog teveel gelijkeni en met vroeger. De game maakt wel duidelijk dat de Nintendo DS erg geschikt is voor dit soort games en we mogen er in de toekomst ongetwijfeld meer verwachten. Voor een grote vernieuwing en hopelijke opleving binnen het genre, zullen we nog even moeten wachten op Fahrenheit, welke binnen afzienbare tijd voor PC en current-gen consoles zal verschijnen. Tot die tijd kun je de tijd prima doden met deze Another Code, mits je in het bezit bent van een Nintendo DS.

Gameplay: 7.5Graphics: 8.0Geluid: 6.5Totaal: 7.8