Singleplayercampagnes van amper zes uur en upgrades die je binnen luttele minuten vrijspeelt; het is allemaal kinderspel. Wij Anno-spelers lachen soms hartelijk om die ‘lullige’ actiegames en hun fans. De meesten zouden in huilen uitbarsten als ze eens wisten hoeveel moeite wij in slechts één missie stoppen. Sommigen zouden er zelfs compleet aan onderdoor gaan.

De nieuwe uitbreiding Deep Sea voor Anno 2070 doet weinig om daar verandering in te brengen. Integendeel, de nieuwe content richt zich voornamelijk op de gameplay naar het midden en het einde van een missie toe en komt pas tot zijn recht als je al wat uurtjes in het spel hebt zitten. De grootste verandering zit namelijk in de toevoeging van een extra niveau bij de Techs-factie en een aantal nieuwe gebouwen en voertuigen die bij de Techs horen. Want naast Researchers en Technicians kun je nu ook doorgroeien naar Geniuses. Maar, zoals de meeste veteranen al weten, was het behalen van die eerste twee niveaus al geen haastklus.

Voor de doorzetter

Het is jammer dat Blue Byte andermaal heeft gekozen voor een extra niveau bij de bestaande Techs, want we zouden met deze bollebozen zo graag als een zelfstandige factie spelen. Net zoals in de originele Anno 2070 kunnen ze nu alleen bestaan als extra factie naast de Eco’s of de Tycoons en dat hadden we toch graag anders gezien. En zijn de Techs echt zo’n heilig huisje, dan hadden we ook genoegen genomen met een andere, nieuwe speelbare factie. Toch begrijpen we de keuze van de makers wel, want Deep Ocean is nu duidelijk gemaakt voor de echte liefhebber/doorzetter.

Het is indrukwekkend om te zien hoe een ogenschijnlijk kleine toevoeging zo’n impact heeft op de complexiteit van game. Meer dan ooit zul je transportstormen, het oogsten van goederen en de balans in je nederzetting moeten afstemmen op elkaar. Om een Genius te creëren en te optimaliseren heb je niet minder dan vier (nieuwe) productielijnen nodig. Uiteraard bovenop de al bestaande productielijnen die je nodig hebt voor je eco-workers, -engineers, technicians en de rest van je bevolking. Voordat je überhaupt al kunt gaan denken aan het produceren van bijvoorbeeld de bionische pakken of de neurologische implantaten voor je genieën, zit je al uren en uren te werken aan een gezonde nederzetting waarin iedereen wordt voorzien in zijn behoeftes. De beloning in de vorm van hoge belastinginkomsten is er dan wel naar, maar eventjes een paar knappe koppen maken is er echt niet bij.

Zoals bekend leven de Techs het liefst onder water waardoor de meeste nieuwe gebouwen en items zich ook richten op het leven onder (of op) de zeespiegel. Zo is het nu mogelijk om veel van de Tech-goederen nu ook onderwater te produceren zoals microchips en broodnodige enzymen. We gaven in de originele review al aan dat we de onderwaterwereld wat marginaal vonden uitgewerkt en daar is verandering in gekomen met Deep Ocean (goh). De onderwaterplateau’s zijn dit keer een stuk groter om ook plaats te bieden aan alle gebouwen waardoor er als snel een levendige maatschappij onder het wateroppervlakte ontstaat. Bovendien is het nu ook mogelijk om uitgebreide (en soms ingewikkelde) transportroutes te maken tussen je onderwatersteden en je eilanden. Met behulp van nieuwe vrachtonderzeeboten kan dit zelfs ongezien, mochten er kapers op de kust zijn voor jouw waardevolle grondstoffen.

 

Minder wordt meer

Een Anno-uitbreiding zou echter geen goede uitbreiding zijn zonder een paar extra missies toe te voegen. Dus krijgen we in Deep Sea een minicampagne en drie losse missies. En om maar meteen met de deur in huis te vallen, dat is gezien het verleden van de Anno-reeks een beetje weinig. Daar staat tegenover dat de drie solomissies zo groot en uitdagend zijn, dat je misschien wel een uurtje of twintig nodig zal hebben om het einde te halen. Zo moet je tijdens een missie maar liefst 2.500 Geniuses opleiden en dat is absoluut geen sinecure.

De minicampagne laat je kiezen uit minimaal drie van de vijf missies om het einde te halen waarbij de hoofdrol in ieder wordt vertolkt door de nieuwe natuurramp die Deep Sea rijk is: de tsunami. Het bekende euvel dat de campagnemissies je soms teveel aan de hand meenemen, steekt ook hier de kop op, maar doet verder niet af aan de diversiteit van de campagne. Het ene moment probeer je een stad te bouwen die groot genoeg is voor de overlevenden van de eerste tsunami, terwijl je het andere moment probeert om met de nieuwe krachtcentrale genoeg energie te produceren voor alle eilandjes.

Daar tussenin mag je zelfs proberen om door middel van aandelen een eiland over te nemen van je concurrenten. Zo’n vriendschappelijke overname begint met de aankoop van een vijfde deel om vervolgens na de koop van een meerderheid van de aandelen het hele eiland over te nemen. Kies je ervoor om het slechts bij een enkel aandeel te houden, dan krijg je altijd nog een gedeelte van de winst uitgekeerd.

Kortom, met Deep Ocean is er weer voldoende te doen en te controleren. Blue Byte heeft zich duidelijk gericht op de spelers die al een tijdje meedraaien in de Anno-wereld en biedt vooral meer diepgang en complexiteit. Even een uurtje Deep Ocean spelen is niet genoeg om de volledige potentie van de uitbreiding te benutten, maar voor wie voldoende tijd voor handen heeft, wordt het weer een paar heerlijke nachtjes doorhalen achter de PC.