Anno 2070 | Gamer.nl

Anno 2070 | Gamer.nl

Noem ons ouderwets. Noem ons een stel oude knarren. Maar zelfs tu en al dat shooter-geweld en over the top actiegames met blockbuster-budgetten en dito marketingcampagnes zijn we nog altijd heimelijk verliefd op die gouwe ouwe citybuilders en sim-games. De Ceasars, Settlers, Simcities en natuurlijk de Anno’s van deze wereld weten ons nog altijd dieper in onze beeldschermen te sleuren dan menig andere game. En geheel terecht overigens! Want nu we weer ondergedompeld zijn in de wereld van Anno 2070 maken we ons alleen nog maar zorgen over hoe we toch al die monden moeten voeden in Verena, onze immer uitdijende hoofdstad.

Dat we zoveel plezier beleven aan deze game is geen verra ing. De basis van de Anno-reeks staat namelijk nog altijd als een huis. Het was voor de makers dan ook zeker geen optie om daar iets aan te veranderen. Het grootste verschil met de nieuwste telg is het tijdvak waarin Anno 2070 zich afspeelt. Dit keer geen houten huisjes en statige kathedralen, maar hightech gebouwen, zwevende voertuigen en een heuse onderwaterwereld. Op dat nieuwe, futuristische uiterlijk en enkele nieuwe gameplay-elementen na, is alles identiek gebleven aan zijn voorganger Anno 1404.

Anno 2070

Overigens past de nieuwe look uitstekend bij Anno. De nieuwe gebouwen, de nieuwe burgers en de nieuwe grondstoffen; het voelt allemaal zeer bekend aan. Daar draagt de hoge graad van detail en de schitterende grafische weergave ongetwijfeld aan bij. Hoewel de toekomst soms wat donker en grijs kan zijn, bulkt alles in Anno 2070 uit van levendigheid. De oceanen worden bevolkt met voldoende flora en fauna en ook op het land is er genoeg opvulling. Daarnaast is het een genot om te zien hoe je burgers door het leven gaan en zwevende trucks en ronkende machines je stad laten ademen. En hoewel we al wat gamers hoorden zeggen dat ze liever in een ‘oudere’ omgeving spelen, zijn wij ervan overtuigd dat ook zij overstag zullen gaan met Ubisofts blik op de toekomst.

Voor iedereen

Heb je geen voorkennis van de reeks, dan nog blijft Anno 2070 nog steeds een van de betere citybuilders om mee te beginnen. Het opbouwen van je stad verloopt erg vloeiend en natuurlijk. En dankzij een goed uitgedachte singleplayer-campagne neemt de game je bij de hand tot je op eigen benen kunt staan en gigantische metropolen bouwt en bestuurt.

Wil je een florerende stad creëren, dan begin je uiteraard bij de basis. Zo dien je een aantal inwoners te voorzien in hun primaire basisbehoeftes. Bij lager opgeleide inwoners zijn dat simpele maaltijden zoals bier en vis, maar wil je een stad die zich steeds verder ontwikkelt, dan zul je gaandeweg het spel bewoners moeten voorzien van steeds luxere goederen zoals bijvoorbeeld sushi, PDA’s en entertainment. Eigenlijk is ieder potje in Anno 2070 een (soms ingewikkelde) kwestie van de juiste goederen produceren (dan wel verhandelen) zodat de welvaart in je stad kan toenemen.

Dat je daarbij constant moet afwegen welke goederen je als eerst gaat produceren en op welke zaken (zoals het ontwikkelen van de juiste technologieën) je de nadruk legt, maken deze game zo briljant. Je probeert constant de goederenstroom in balans te houden, gezien die ieder moment kan omslaan wanneer je even een verkeerde besli ing maakt. Daarnaast is het een genot om te zien hoe je kleine nederzetting op een bijna organische manier uit kan groeien tot een bloeiende miljoenenstad met een strak uitgekiende economie. En dat allemaal dankzij jou!

Anno 2070

Groen en grijs

Wat het bouwen van een groot rijk dit keer extra uitdagend maakt, is de mogelijkheid om te kiezen hoe je dat precies doet. Aangezien we in het jaar 2070 leven, is er het een en ander veranderd. Het klimaat ligt op zijn gat en door de opwarming van de aarde is de waterspiegel gestegen. Veel steden zijn gezonken en de mensheid vecht voor de laatste stukjes grond en bijbehorende grondstoffen. Twee groeperingen maken daarbij de dienst uit: de Tycoons en de Eco’s, wat meteen ook de twee direct speelbare facties zijn. Het zal je niet verbazen dat de Tycoons zich vooral druk maken over de financiële kant tijdens de wederopbouw, terwijl de Eco’s zich bekommeren over de fragiele balans in de natuur. Dat gegeven vertaalt zich naar verschillende bouwwerken voor iedere factie, waarbij de gebouwen vo de ene groepering efficiënt en belastend voor het klimaat zijn en voor de andere wat minder krachtig maar wel erg ‘groen’ zijn.

Eco’s voelen zich veel eerder ongelukkig onder een dikke deken van smog en zullen pas echt met plezier in jouw stad gaan wonen wanneer ze bol staat van bloeiend struikgewas en van een strakke, blauwe lucht is voorzien. De Tycoons daarentegen zijn al blij met een paar roestige huizen en hun natje en hun droogje. Wat dat betreft is het dus eenvoudiger om met de Tycoons te spelen, al kunnen ook zij gaan klagen als ze vervuilde vis voorgeschoteld krijgen. En ongeacht welke zijde je kiest, een vervuild ecosysteem zal altijd zijn weerslag hebben op de productie van je gebouwen die voorzien in je voedsel.

Anno 2070

Heb je eenmaal een goed lopende stad, dan krijg je de mogelijkheid om nog een derde factie als bondgenoot te verkrijgen: namelijk de Techs. Zij houden zich vooral bezig met het ontwikkelen van nieuwe technologieën en het zoeken naar de meest optimale (alsof die zou bestaan) beschavingsvorm. Heb je de Techs toegevoegd aan je kiesbare gebouwen en technologieën, dan verandert de game heel even in een onoverzichtelijke wirwar aan opties. Je moet dan vanuit het niets in feite twee op zichzelf staande steden runnen, gezien de Techs vragen om nieuwe, specifieke basisbehoeftes. ’Slimme’ mensen kunnen in de toekomst nu eenmaal geen bier en hamburgers eten, maar nuttigen gezonde algen en rare sportdrankjes. Ergens is het jammer dat je de Techs niet mag kiezen als speelbare factie en je verplicht bent om ze samen met de Eco’s of de Tycoons te laten evolueren. Het maakt de game, vooral voor beginners, net wat ingewikkelder, terwijl de Techs uitgebreid genoeg zijn om als zelfstandige factie door het leven te gaan.

Daar staat tegenover dat iedere factie dankzij de Techs onder de zeespiegel kan bouwen, iets wat de game natuurlijk een geheel nieuwe dimensie moet geven. En niet in de laatste plaats omdat de onderwaterwereld er bijzonder mooi uit ziet. We zeggen echter met nadruk ‘moet geven’, want het gehele onderwatergedeelte is eigenlijk niets anders dan het leven boven water, zij het met iets andere grondstoffen en een ander uiterlijk van de gebouwen. Omdat wij denken dat de meeste van jullie zich tot zullen focu en op het leven boven water, lijkt deze alternatieve spelwereld een loze. En kom je benodigde grondstoffen uit de oceaan te kort, dan kun je die nog altijd kopen bij een van de andere facties.

Anno 2070

Altijd wat te doen in Anno 2070

En nu we toch over andere facties bezig zijn, in Anno 2070 kun je dit keer iedere sandbox- of single mi ion-game spelen met maximaal zeven andere menselijke spelers in coöp. Het is niet eenvoudig om een paar mensen te vinden die samen met jouw uren spenderen aan het perfectioneren van een georganiseerde stad, maar heb je ze eenmaal gevonden, dan zul je merken dat het handelen met een menselijke speler een stuk uitdagender is dan met een computergestuurde tegenstander. Bovendien zijn menselijke tegenstanders eerder geneigd om uiteindelijk een dolk in je rug te planten wanneer blijkt dat het gras bij jou toch echt groener is dan bij hen.

Het is fijn dat Ubisoft de mogelijkheid tot coöp heeft toegevoegd en we juichen het ook zeker toe. Maar ergens weten we ook bijna zeker dat de meeste Anno-spelers nog altijd de voorkeur geven aan lekker in hun eentje sleutelen. Toch zullen zelfs die einzelgängers de nieuwe online functies in de vorm van een online raad zeker waarderen. In je Anno 2070-hub kun je namelijk om de zoveel tijd stemmen op een van de leden (bestaande uit Eco’s, Tycoons en Techs) uit een soort van Wereldraad. Ieder lid heeft voordelige invloeden op specifieke onderdelen in de singleplayergame of kan nieuwe stemmingen houden over verordeningen die betrekking hebben op zijn eigen factie. Daarnaast levert de hub ook iedere dag een nieuwe mi ie die je direct kan volbrengen in een van je lopende games (campagne, lo e mi ies of een sandbox-game). De raad is een aardige toevoeging die je een klein beetje het gevoel geeft deel uit te maken van een groter geheel.

Anno 2070

Er zijn maar weinig games die zo verslavend kunnen zijn als een goede citybuilder. Anno 2070 is daar geen uitzondering op. Hoewel alle opties soms overweldigend kunnen zijn, gaat het bouwen en onderhouden van je stad bijna als vanzelf. Natuurlijk moet je constant opletten wat je doet en welke grondstoffen je produceert of verhandelt, maar uiteindelijk voelt alles geheel intuïtief aan. Mocht je nog niks van citybuilders afweten, dan helpt de campagne je op perfecte wijze vooruit en krijg je tot aan het einde toe een geniaal uitgebalanceerde game voorhanden. En als je eenmaal alles in de campagne onder de knie hebt, dan kun je helemaal los in de sandbox-modus of een van de acht uitdagende lo e mi ies. De kick die je krijgt als je stad is uitgegroeid tot een welvarende metropool weegt ruimschoots op tegen de ontelbare uren slaap die je ongetwijfeld gaat mi en na de aanschaf van deze game.