Anno 1404 Venice | Gamer.nl

Anno 1404 Venice | Gamer.nl

Als uitbreiding brengt Anno 1404: Venice een relatief grote vernieuwing met zich mee. Het ontbreken van een online multiplayer noemden wij tijdens de beoordeling van Anno 1404 vorig jaar al hét gebrek van de game, die verder fantastisch in elkaar zat.  Het lag daarom meer in de lijn der verwachtingen dat de multiplayermodus pas in een geheel nieuw deel in de serie toegevoegd zou worden. Niets in minder waar en eindelijk kunnen we nu ook daadwerkelijk met menselijke spelers handel voeren in de wereld van Anno.

Multiplayer

Voordat je een multiplayerpotje begint, kun je van alles aan- en uitzetten. Niet alleen de grootte van de eilanden en het aantal goudstukken waar je mee begint, maar ook zaken als natuurrampen en handelscondities kunnen aangepast worden. Het is aan te raden goed over dit soort zaken na te denken, want ‘eventjes een potje spelen’ is er in Anno 1404: Venice niet bij. Net zoals in de singleplayer-modus duurt het uren voordat je een kleine nederzetting tot metropool uitgebouwd hebt. De multiplayer is daarin niet anders, en dit is zowel een sterk als zwak punt. Het sterke aan de opzet is dat je de pure Anno-belevenis nu ook online kunt spelen en dit zoals verwacht echt heel erg tof is. Het geeft echt een kick om samen met andere spelers een web aan handelsroutes op te zetten en vervolgens je economie als een zonnetje te zien lopen.

De negatieve zijde van de opzet is dat je goed moet organiseren wanneer en met wie je speelt. Het is mogelijk om het spel op te slaan en later door te spelen, maar dit wordt verdomd lastig als je met een willekeurig persoon gaat spelen. Het beste is echt je tijd te plannen en een soort speelschema te maken. Alleen dan kun je ook nog eens samen spelen in de verdere stadia van het spel.

Ondanks het langetermijnaspect, zit de multiplayermodus verder wel goed in elkaar. Zo kun je ook met een andere speler tegen de computergestuurde tegenstanders spelen door feitelijk een tweede muisaanwijzer te creëren. Beide spelers sturen dezelfde factie aan en daardoor kun je nog sneller reageren op alle gebeurteni en. Nadeel is wel dat je een ijzersterke onderlinge communicatie nodig hebt, want zo'n potje ontaardt anders al snel in een grote chaos, omdat beide spelers zich met hetzelfde doel bezig houden.

Venetiaanse invloed

De singleplayermodus is uitgerust met vijftien lo e mi ies waarin je voor de Venetiaanse handelaar Giacomo Garibaldi opdrachten uitvoert. De mi ies zitten aardig in elkaar en tonen je ook direct de nieuwigheden van Anno 1404: Venice. Een hele stad in Venetiaanse-stijl bouwen zit er jammer genoeg niet in, je zult het nog steeds met de Oxident en Orient moeten doen. De Venetiaanse invloed uit zich in een nieuw handelshuis en een paar nieuwe gebouwen, zoals een opleidingscentrum voor spionnen.

Dit is gelijk ook een nieuwe strategische toevoeging aan de game. Spionnen infiltreren in de steden van de tegenstander en kunnen hier bijvoorbeeld voor een opstand van de bewoners, brand, of verspreiding van ziektes zorgen. Samen met toevoeging van een stadsraad, waarin de meerderheid van de 'wethouders' bepaalt wie de stad in handen heeft, is dit de manier waarop ontwikkelaar Related Designs het offensieve element meer in de game wil verweven. De Anno-serie is er nooit één geweest van oorlogsvoering en ook in Anno 1404 was dit systeem niet helemaal naar tevredenheid uitgewerkt. Spionnen en het veroveren van zetels in de stadsraad pa en daarom beter bij de aard van de game, al leidt het niet tot een spectaculaire ommekeer voor de gameplay.

Anno 1404: Venice is nergens echt spectaculair en staat vooral z'n mannetje door de toevoeging van de langverwachte multiplayermodus. Inhoudelijk is de game bijna identiek aan het origineel en niet in Venetiaanse stijl een derde beschaving kunnen bouwen, voelt toch een beetje als een gemiste kans. Voor het zachte prijsje waarvoor de game in de winkel ligt hoef je het in ieder geval niet te laten, want de multiplayermodus alleen al biedt meer dan waar voor je geld.