Angry Birds VR: Isle of Pigs knalt lekker weg

Angry Birds: het tijdloze verhaal van vogels die boos zijn op varkens. Zoals Shakespeare het al zei: blaas die eikels van een zwijnen op. Ja, het voelt inmiddels als een hele oude reeks die het levenslicht zag in 2009. Het simpele gegeven (schiet met een katapult vogels op steeds complexere bouwwerken om zo alle daarin aanwezige varkens uit te schakelen) bleek onweerstaanbaar.

Hoe vertaal je zo’n spel nu eigenlijk naar virtual reality? En vooral: waarom zou je dat doen? De eerste vraag is makkelijk te beantwoorden, omdat ontwikkelaar Valve dit eigenlijk stiekem al had gedaan in 2016. Want tegelijk met het verschijnen van SteamVR en de HTC Vive bracht Valve een indrukwekkende virtual reality-demo op de markt, genaamd The Lab. Deze gratis minigamecollectie bevat behalve een heel verslavende boogschuttersgame en een best aardige bullet-hell shooter ook de ‘Slingshot’. Hierin moet je een aantal kogels (elk met een eigen uitgesproken persoonlijkheid) op grote stapels kratten afschieten (met speciale explosieven voor extra chaos) om zoveel mogelijk schade aan te richten. Het was Angry Birds, maar zonder de vogels. Oh, en zonder varkens.

Angry Birds VR

Hoe?

Angry Birds VR heeft uiteraard wel vogels en varkens. Net zoals Slingshot in The Lab is het speelterrein nu driedimensionaal. Je staat in een typische, tekenfilmachtige Angry Birds-locatie - per reeks puzzels is er een nieuwe omgeving - met een katapult in de hand. Naast je zie je een houten stellage waar de Angry Birds netjes in de rij wachten tot ze aan de beurt zijn om te worden afgevuurd. Meteen valt de leuke animatie op (buig voorover en de vogels reageren) en de beroemde Rovio-tekenstijl. Met je andere hand pak je de vogel die al in je katapult zit en trek je deze naar achteren. Een stippellijn voorspelt het traject van de vlucht.

Het fort wordt uiteraard ook in 3D weergegeven, wat een extra dimensie toevoegt aan het puzzelelement. Je kunt namelijk verschillende posities in het level innemen door er naar te wijzen en er naartoe te flitsen. Zo kun je het fort van verschillende hoeken bekijken en zo de zwakke plek in de constructie zien. Ook is vaak nodig om het fort van verschillende kanten te bestuderen om alle varkens te ontdekken. Soms zitten ze slim verstopt.

Net zoals in alle andere Angry Birds-spellen, zijn er verschillende soorten vogels met speciale effecten. Zoals de gele vogels die je na lancering nog een extra snelheidsboost geven, of de bomvogels die op commando exploderen. Je hebt deze speciale krachten ook zeker nodig in latere levels, waar verschillende materialen en andere obstakels om steeds een nieuwe aanpak vragen.

Dit alles wordt ondersteund door de typische muziek die we gewend zijn van de franchise. En dat… is iets waar je van moet houden. Voor de mobiele games doet dat getetter er niet zoveel toe. Wie heeft überhaupt het geluid van Angry Birds op zijn telefoon aan staan in de trein? Als je nu je hand opsteekt, zie dit dan als een laatste waarschuwing. Kappen, echt. Ook als het geen stiltecoupé is. In Angry Birds VR is het geen fijne melodie en gelukkig kan het uit. De geluidseffecten (waaronder het gemene lachen van varkens die je nog niet hebt opgeblazen) zijn gelukkig weer wel prima op zijn plek.

Angry Birds VR
Angry Birds VR
Angry Birds VR

Waarom?

Waarom zou je Angry Birds in vredesnaam naar vr brengen? Het antwoord is dat het spel echt perfect op zijn plek is in virtual reality. Het voelt onmiddellijk vanzelfsprekend om de katapult zelf te richten en de vogels af te vuren. De physics-puzzels zijn eigenlijk nog leuker, omdat de bouwwerken zo solide en realistisch overkomen. Het vraagt een net even andere manier van kijken om de drie sterren per level te behalen, vaak door met één schot de juiste steunbalk weg te blazen. En voor je het weet speel je hetzelfde level keer op keer, omdat twee sterren gewoon niet genoeg is. Het werkt dus: het is leuk, en tevens een schoolvoorbeeld van hoe een geliefd puzzelspel naar vr vertaald kan worden.

Het is jammer genoeg ook een erg korte game. Twee tot drie uur moet je uittrekken voor het doorspelen van alle puzzels, waarschijnlijk nog een uur meer om op alle levels 3 sterren te scoren. Rovio heeft al beloofd dat er meer content komt, maar het is niet duidelijk of het over gratis updates of betaalde dlc gaat.

Het voelt een beetje als overkill om een dikke game-pc en vr-bril te gebruiken voor Angry Birds. Maar ja, is dat echt zoveel anders dan Angry Birds spelen op een iPhone van duizend euro? Angry Birds VR: Isle of Pigs is hoe dan ook heel erg leuk. Het is een aangename verrassing die laat zien dat juist een eenvoudig idee met goed gebruik van het medium een lekkere vr-game oplevert.

Angry Birds is nu verkrijgbaar in Oculus Home en op Steam. Voor deze recensie is de game op pc met Oculus Rift en Touch gespeeld.

Laatste reviews:

Uitstekend

Vogels afvuren met een katapult werkt geweldig. De eenvoudige maar aantrekkelijke grafische stijl komt mooi tot leven in vr en de puzzels zijn als vanouds prima ontworpen. Nee dit is niet het spel van het jaar. Maar dat hoeft ook niet. Dit is Angry Birds. In vr. En dat is leuk.

Angry Birds in vr is leuk

besturing voelt heel natuurlijk

Aan de korte kant