Angry Birds Star Wars II | Gamer.nl

Angry Birds Star Wars II | Gamer.nl

Al die Angry Birds-games, je zou er knorrig van worden. Maar gelukkig weet Rovio, vaak tegen de verwachtingen, in de franchise te verbeteren. Star Wars II is daarop geen uitzondering, al zullen sommigen anders over denken. Onze grote vriend Jar Jar Binks doet namelijk mee, in tegenstelling tot in de eerste Angry Birds: Star Wars-game.

Het wordt zelfs nog erger, want Jar Jar behoort mi chien wel tot de meest aansprekende van de nieuwe personages in Angry Birds Star Wars II. Hoe dat komt? Dankzij Jar Jar’s lange tong die overal aan vast blijft plakken kan JarJar als een heuse Tarzan door het level slingeren, maar met diezelfde tong ook net zo eenvoudig lo e objecten zoals TNT lanceren. Een mogelijkheid die door de Angry Birds-fans ongetwijfeld benut gaat worden.

Maar voor iedereen die een ontzettende hekel aan onze uit de kluiten gegroeide kameleon heeft, zijn er genoeg andere (en nieuwe) personages. De game richt zicht op de eerste drie episodes van de films, waarbij je Naboo en Tatooine verkent. Daar ontmoeten we de gevederde versies van onder andere een jonge Anakin Skywalker, Qui-Gon Jin en Captain Panaka. Maar wie genoeg heeft van die veel te goedaardige rebellen kan deze keer overstappen naar de Pork Side (Dark Side) met wat meer gevaarlijke mannen zoals Darth Vader, General Grievous en Bounty Hunter Boba Fett.

Angry Birds Star Wars II review Angry Birds Star Wars review

Welcome to the Pork Side

Dit houdt niet in dat je nu zelf stellages mag bouwen en een spervuur aan vogels op je harses krijgt. Nee, Rovio heeft de rollen gewoon omgedraaid en laat je nu varkensachtige versies van Darth Maul en Darth Sidious op de weerloze vogeltjes afvuren. De elektrische aanval van Darth Sidious, die letterlijk door metaal heen gaat, is daarbij overigens best wel tof, maar we hadden voornamelijk gehoopt dat de Pork Side wat anders zou bieden.

Toch moeten we bekennen dat zelfs met een redelijk onveranderd concept, de nieuwe krachten van de personages voor voldoende diepgang en originaliteit zorgen om opnieuw de wereld van Angry Birds in te duiken. De levels zijn weer wat complexer en de balans tu en de meer dan dertig personages is nog verder uitgediept. Vooral de onderwaterlevels, waarbij je afgevuurde personages de neiging hebben om naar boven te drijven, en die met podracers, waarbij we een jonge Anakin door middel van zijn Podracer lanceren, vinden wij briljant bedacht.

Overigens zijn niet alle levels direct beschikbaar. Naar goede gewoontes zul je eerste voldoende sterren moeten verzamelen in Naboo om naar Tatooine te mogen, en gloren er aan de horizon de welbekende Coming Soon-woorden voor nog te verschijnen downloadbare content. Wat overigens prima is, want de DLC van Rovio-games is vaak gratis en verschijnt op regelmatige basis. Nieuw zijn bovendien de reward-levels die je vrijspeelt wanneer je voor bepaalde personages een vastgesteld aantal punten haalt. Naast dat het vaak plezierige levels zijn, geeft het je nog meer het gevoel dat er wat te halen valt.

Voor niks gaat de zon op

Wel hebben we een grote 'maar’ bij al dit Star Wars-geweld, en dat is de nieuwe manier waarop de game zijn geld probeert te verdienen. Met een aanschafprijs van 0,89 euro is de game relatief goedkoop, maar om alle personages vrij te spelen dien je toch relatief veel bij te betalen. Ja, de game is uit te spelen zonder een extra cent eraan uit te geven, maar dan zul je niet al je Star Wars-helden tot je beschikking hebben.

Het wordt zelfs nog erger, want desgewenst kun je op ieder moment elk personage (of ze nu met echt geld of de in-game variant zijn aangeschaft) gebruiken in alle levels. Je zou dus heel lastig kunnen puzzelen met de vooraf beschikbare personages óf gewoon een Darth Maul met zijn draaiende, dubbele lightsaber door het level heenpleuren. Zonder dat de game je ‘bestraft’ met bijvoorbeeld minder sterren. Wie geld genoeg spendeert kan de game dus eigenlijk compleet anders spelen dan de puzzels in principe vereisen. En dat kan toch niet de bedoeling zijn, aangezien het Angry Birds-principe hierom draait.

Angry Birds Star Wars II review Angry Birds Star Wars II review

Boeit het hele puzzelconcept je helemaal niets en wil je gewoon alle personages vrijspelen (lees: kopen), dan zijn daar in principe twee opties voor. De eerste optie ligt nogal voor de hand en bestaat gewoon uit nog meer geld betalen (ongeveer tu en de 10,- en 35,- euro voor oneindig gebruik van één personage). De tweede optie is echter een stuk leuker en bestaat uit het sparen van zogenaamde Telepods. Telepods zijn schattige, kleine echte plastic speelgoedpoppetjes met de gelijkeni en van je in-game personages.

Eenmaal aangeschaft kun je ze door middel van een handig standaardje bovenop de camera van je iPad of iPhone zetten. Hierbij wordt minuscuul kleine QR-code op de onderkant van het poppetje gescand. Het personage wordt vervolgens naar je digitale game gevlogen en je mag er vanaf dat moment oneindig gebruik van maken. Je krijgt er zelfs een paar unieke levels bij cadeau. Het werkt dus iets makkelijker dan de basisplateaus uit bijvoorbeeld Disney Infinity. Bovendien kun je een hoop geinige pakketten kopen, variërend van enkele poppetjes tot complete sets met Star Destroyers. Uiteraard met een pa end prijskaartje, maar je betaalt voor afzonderlijke personages nog altijd een stuk minder dan wanneer je ze in het spel zelf aanschaft. En voor de echte fans is het ook een stuk leuker om te verzamelen.

Deze game is getest op iPhone 5.