Angry Birds Space | Gamer.nl

Angry Birds Space | Gamer.nl

Toen ontwikkelaar Rovio aankondigde zich alleen nog te gaan richten op de Angry Birds-franchise, maakten we ons een beetje zorgen. Hoe lang kun je één spelconcept blijven melken? Dan kun je nog zoveel Angry Birds-knuffels, Angry Birds-kleding, Angry Birds-bordspellen, Angry Birds-pennen en Angry Birds-ku ens uitbrengen, op gamegebied gebeurde er de laatste tijd maar weinig spannends. Tot nu dus.

Angry Birds Space voelt aan als de eerste volwaardige Angry Birds-sequel doordat het spel één van de belangrijkste variabelen in zijn gameplay helemaal overhoop gooit: zwaartekracht. In alle eerdere games weet je wat je van de zwaartekracht moet verwachten, deze zorgt ervoor dat je precies kunt inschatten waar je vogel gaat neerstorten. In Angry Birds Space is dat niet zo simpel, want nu zit je in de ruimte.

Varkentje wa en

Dat betekent dat een afgeschoten vogel in principe alleen maar in een rechte lijn vooruit gaat, totdat hij door een ander object wordt gestopt, of in de buurt komt van een komeet met zijn eigen zwaartekracht. Dat je nu echt met zwaartekracht kunt spelen, maakt van Angry Birds Space een andere en afwi elendere game dan zijn voorgangers.

Je zult je vogels in veel gevallen in de atmosfeer van een komeet moeten schieten. De beruchte varkens zitten natuurlijk op die kometen verschanst. Alleen al het feit dat de kometen rond zijn en er dus ook varkens aan de onderkant kunnen zitten, maakt een groot verschil. Dat betekent ook dat je nu regelmatig de mogelijkheid hebt om je vogel onder de komeet langs te schieten.

Met het juiste schot, schiet je je vogel in een baan om de komeet om uit eindelijk precies dat ene cruciale blokje te raken. Uiteindelijk is het dat puzzeltje dat Angry Birds zo leuk maakt: hoe moet ik mijn vogel schieten om zoveel mogelijk blokken te slopen en varkens af te maken? Dat puzzeltje is in Angry Birds Space alleen maar leuker, wederom dankzij die zwaartekracht.

André Kuipers

In andere levels heb je meerdere kometen en slinger je je vogels van het ene naar het andere zwaartekrachtveld zoals André Kuipers ongetwijfeld ook doet met de International Space Station (toch?). Ook leuk: met de bekende ontploffende bomvogels kun je kleine ruimtestenen in een aantal stukken schieten en door goed te mikken raakt elk van die brokstukken weer een varken. Een paar voorbeeldjes van hoe Angry Birds Space afwi elende levels biedt.

De bonuslevels doen daar nog een schepje bovenop, die zijn gebaseerd op verschillende retrogames. Zo is er eentje geïnspireerd door het eerste level van Mario en komt ook het Space Invaders-thema terug. Er is zelfs een Arkanoid-level, waarin je vogels tu en blokjes heen en weer stuiteren.

De bonuslevels niet meegeteld zijn er momenteel eenenzestig levels te vinden in Angry Birds Space op iOS, voor de Danger Zone-levels moet op de eerste na betaald worden. Het aantal levels wordt in de toekomst nog uitgebreid. Android-gebruikers die geen Samsung Galaxy-apparaat hebben, krijgen er sowieso maar zestig. Zij moeten drie maanden wachten tot de exclusiviteitsdeal tu en Samsung en Rovio is verstreken. Toch jammer.

Is het een vliegtuig? Is het superman?

Natuurlijk zijn er ook een paar nieuwe hoofdpersonen te vinden in Angry Birds Space. Echt nieuw is het ijsblokjesvogeltje. Alles wat hij aanraakt, verandert in ijs. Deze vogel is bijvoorbeeld handig om op stenen objecten af te schieten: met het bekende clustervogeltje (die met een druk op de knop/het scherm van één vogeltje verandert in drie) begin je niet veel tegen een stenen muur, maar door ijs rammen ze prima heen. Een leuke tactische toevoeging dus.

De gele driehoekige vogel is in dit deel vervangen door een paars driehoekig exemplaar. Waar de gele een stuk sneller gaat met een tik op het scherm, daar gaat de paarse rechtstreeks af op de plek waar je je vinger op het scherm neerzet, een soort geleide raketvogel dus. De Mighty Eagle uit Angry Birds en Angry Birds Rio heeft op zijn beurt plaatsgemaakt voor een Space Eagle. Deze vormt een zwart gat op de plek waar je hem neersmijt en slokt alle objecten in zijn directe omgeving op. Dit is min of meer een cheat voor als je er echt niet meer uitkomt. Spelers krijgen standaard een aantal van die Space Eagles, daarna kun je ze kopen; voor twintig stuks betaal je 99 cent.

Een beetje doorzetter hoeft die Space Eagle helemaal niet te gebruiken. Angry Birds Space wi elt moeilijke met makkelijkere levels goed af en zorgt ervoor dat een opdracht nooit als een onmogelijke opgave voelt. Dit onderstreept dat Angry Birds Space een af product is, een echte sequel van Angry Birds. En eerlijk gezegd hadden we dat eigenlijk niet meer verwacht.

Angry Birds Space is gerecenseerd op iPad.