Angry Birds Epic! - Meer kindermatinee dan strategiespel | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Geheel in de stijl van de populaire reeks begint Angry Birds Epic met een korte introductie waarin een nest wordt geplunderd door groene varkens. Meteen is duidelijk waar het verhaal naar toe gaat; ook in Angry Birds Epic jaag je level op level achter varkens die er met je eieren vandoor gaan. Het decor is dit keer een tropisch eiland, het genre turn-based strategy.

Leven in de brouwerij

De eerste vijftien levels in Angry Birds Epic fungeren als tutorial, waarin je leert met twee vogels (de gele en de rode) te vechten tegen varkens. Bij het vechten heb je de keuze uit aanvallen of het toepa en van een verdedigende actie, die vaak een aantal beurten duurt. Bij elke zet vult onderin het scherm een pepervormig metertje waarmee je een speciale power move activeert. Deze verschilt per vogel en brengt enorme schade toe, wat handig is als laatste redmiddel of als doorslaggevende genadeslag.

Angry Birds Epic!

Elk gewonnen gevecht levert sterren op en dat aantal (tot drie) bepaalt hoeveel objecten je wint in een soort rad van fortuin dat de ronde afsluit. Objecten vormen de ingrediënten voor drankjes en nieuwe wapens, die je naar mate je vordert, aantreft op de kaart. Naast objecten verdien je per level ervaringspunten en zilveren muntjes, waarmee je upgrades koopt. Hoewel er niet veel gebeurt in de eerste levels, is het op de kaart – het overzicht van levels – altijd een kabaal en drukte van jewelste. Dat is voor kinderen wellicht leuk, voor volwa en spelers iets minder. Overal schieten vlaggetjes uit de grond en soms zie je echt niet meer waar je naar toe moet voor nieuwe levels. De kaart is een goede indicator van Rovio’s doelgroep, want centraal vinden we een minicinema met kanalen als National Geographic Kids en de Fraggles. Uit nostalgische redenen zijn wij even blijven hangen bij het laatst genoemde kanaal, waarbij opviel dat Angry Birds Epic erg gemakkelijk naar de achtergrond verdween.

Nieuwe veren

Het is leuk om vrijwel alle bekende vogels terug te zien in Angry Birds Epic. De vogels hebben allemaal een eigen aanval en verdediging, waardoor diverse speelstijlen mogelijk zijn. Zo verdedigt de rode vogel, valt de gele vogel meerdere tegenstanders tegelijk aan en beschermt de witte vogel de rest van het team. Heb je de andere Angry Birds-spellen gespeeld dan kun je je een voorstelling maken van de zwarte vogel die in latere levels verschijnt (hint: grote kans op explosies). Er is een fijne balans tu en het inzetten van verdedigingsacties en aanvallen, wat het spel tot op zekere hoogte best vermakelijk maakt.

Want speel je een level of 20 in Angry Birds Epic, dan stijgt de noodzaak voor drankjes en het inzetten van jokers. Drankjes zijn hard nodig als steun bij eindbazengevechten en ook betere wapens zijn onontbeerlijk in de latere levels. Bij het maken van een drankje of wapen verschijnt ineens een dobbelsteen die bepaalt of je een kwaliteit van 1-, 2- of 3-sterren bereikt tijdens het maken van wapens of hulpmiddelen. Afhankelijk van je geluk krijg je dus betere of meer voorwerpen, wat oneerlijk voelt. Bovendien krijg je snel de neiging om een voorwerp opnieuw te creëren, wat mogelijk is met roze diamantjes. Uiteraard heb je hier maar een beperkt aantal van en kost het aanvullen ervan geld. Heb je pech tijdens het maken van voorwerpen dan kan Angry Birds Epic een episch zware – en vooral oneerlijke – klus worden.

Angry Birds Epic!

Rovio’s kekke kinderclub

Rovio zet met Angry Birds Epic een entertainmentproduct neer dat meer lijkt op een kindermatinee dan een strategiespel. Vooral de ingebouwde tekenfilmzender en bijna manische muziek doen denken aan een peuterblok op een televisiezender, wat de app natuurlijk uitermate geschikt maakt om peuters bezig te houden.

Het maakt van Angry Birds Epic een vreemde eend in de bijt. Want enerzijds is dit een kleurrijk instapmodel voor turn-based strategie, aan de andere kant stoot een kind al vrij snel tegen de grenzen van z’n kunnen wanneer de moeilijkheid toeneemt. Op dat moment bestaat de keuze om te betalen óf alle levels opnieuw te spelen, de wapens te verbeteren en te hopen op het beste. Met zo’n grote afhankelijkheid van kans bij upgrades is het beter om te stoppen met Angry Birds Epic en eieren voor je geld te kiezen. Battleheart, een rpg die overduidelijk inspiratie leverde voor dit spel, is het betere (en vooral leukere) alternatief.

Angry Birds Epic is nu beschikbaar voor Android en iOS.