Review
Amplitude

Amplitude

Comeback met muzikale kwaaltjes

Geschreven door Thijs Barnhard op

Conclusie

  • Amplitude speelt met zijn ritmische en snelle gameplay nog net zo fijn als op de PlayStation 2, maar de zwakke en bovenal eentonige soundtrack doet de game weinig goeds. Door de afwisselende ritmes, flitsende stijl en constante drang naar de hoogste score stelt deze door Kickstarter teruggebrachte game niet geheel teleur, maar Amplitude had dankzij online, downloadable content en meer diverse muziek een stuk langer mee kunnen gaan.
    Score: 70 Goed
    • Speelt heerlijk weg, ziet er flitsend uit, prima lokale multiplayer
    • Teleurstellende en enkel op elektronica gerichte soundtrack, geen online, geen dlc

Muziekgames met plastic instrumenten ondergingen in 2015 een kleine heropleving met Guitar Hero Live en Rock Band 4, maar vergeet vooral niet waar het allemaal begonnen is. Met games als Frequency en Amplitude produceerde het in muzikale games gespecialiseerde Harmonix op de PlayStation 2 een aantal obscure klassiekers te die meer dan tien jaar later nog steeds geliefd zijn dankzij de flitsende beelden en vingervlugge gameplay. 

Hoewel Amplitude bij veel gamers hoog aangeschreven staat, was de Kickstarter voor een nieuw deel geen gigantisch succes. De deadline voor de financiering van de game werd op het nippertje gehaald. Het verklaart enigszins waarom deze nieuwe Amplitude niet helemaal voelt als het overtreffende vervolg dat het had moeten zijn. 

One-man band

Dat wil niet zeggen dat deze nieuwe Amplitude geen leuke game is. De kern is onveranderd gebleven, maar nog steeds uitdagend genoeg om in 2016 stand te houden. In de game bestuur je een futuristisch schip dat zich afwisselend tussen verschillende banen door beweegt om alle elementen van een nummer zo goed mogelijk te laten klinken.

Iedere baan representeert een specifiek onderdeel van een muziekstuk. Groen stelt bijvoorbeeld de vocalen voor, paars de drums, geel de synthesizer en blauw de gitaar. Door constant alle noten te raken in de banen, op de juiste momenten te wisselen en door steeds een nieuwe baan te bespelen blijft je schip vliegen en wordt je score hoger.

Amplitude
Amplitude

Zo lang mogelijk achter elkaar foutloos spelen en steeds op het juiste moment wisselen van baan wordt een stukje makkelijker gemaakt met behulp van power-ups. Met één druk op de knop vertragen die de tijd zodat elkaar rap opvolgende noten beter te raken zijn, vegen ze complete banen in één keer schoon of verdubbelen ze tijdelijk alle punten. Die laatste power-up komt vooral goed van pas in de campaign, waarin hoge scores ingeruild kunnen worden voor extra nummers.

Teleurstellende soundtrack

De uit vijftien nummers bestaande hoofdmodus legt helaas wel de grootste tekortkoming van Amplitude bloot. De soundtrack van deze muziekgame is met vrijwel alleen maar matige elektronische nummers nauwelijks memorabel. De enkele uitschieters zijn te vinden in Quick Play en bestaan vrijwel allemaal uit liedjes die al in eerdere games van Harmonix zaten of afkomstig zijn uit de bekendere indies zoals Skullgirls en Crypt of the Necrodancer.

Die laatste categorie nummers valt in positieve zin op, gezien die lichting niet alleen EDM-nummers betreft waarin het aan prettige en consistente ritmes ontbreekt. De veelzijdigheid van Amplitude’s gameplay komt veel beter tot zijn recht wanneer je van banen wisselt en ineens het gedeelte van de trompet bespeelt of een heel koor aan het zingen krijgt.

Dat de soundtrack niet zo ijzersterk is als-ie had kunnen zijn is jammer. Dat er ook geen verdere plannen zijn om de game verder met downloadable content te ondersteunen is veelzeggend. Beter dan dit gaat de soundtrack van Amplitude in alle waarschijnlijkheid dus niet worden.

Leuk alleen en samen

De teleurstellende soundtrack is zonder twijfel jammer, want Amplitude speelt heerlijk weg. De balans tussen de verschillende standen, van makkelijk naar moeilijk, wordt prima opgebouwd, waardoor je het idee hebt dat je na ieder liedje net wat beter bent geworden. Ook de soms overdonderende visuele effecten wanneer je goed bezig bent zijn tof, al heeft de game in de hoofdmodus de neiging om zoveel waas en kleuren over het scherm heen te toveren dat de actie lastig te volgen is.

Amplitude

Tot slot is er nog de uitstekende multiplayermodus waarin vier spelers het lokaal tegen elkaar opnemen. Het spreekt voor zich dat iedere speler de basis-gameplay een beetje onder de knie dient te hebben. Een online speelstand ontbreekt, simpelweg omdat de Kickstarter daarvoor niet genoeg geld heeft opgebracht.

Amplitude is verkrijgbaar op de PlayStation 4 en eind dit jaar op de PlayStation 3. De game is voor 19,99 te koop in de PlayStation Store.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Xbox One-versie Ark: Survival Evolved ontvangt eerste update Stemacteur GTA 5: 'Ik weet niets van singleplayer-dlc af'
11

Reacties op: Amplitude

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Apetjoek

    • 18 januari 2016 15:50
    2016, het jaar waarin 'geen DLC' een minpunt is geworden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MichelMusters

    • 18 januari 2016 15:56
    @Apetjoek Wel als de game in basis ook weinig om het lijf heeft. Dit is nu juist een game waarbij meer content (of dus dlc) een pluspunt had kunnen zijn. Wordt ook allemaal in de recensie zelf uitgelegd overigens ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Apetjoek

    • 19 januari 2016 18:20
    @MichelMusters En hoe weet je zo zeker dat er nooit DLC komt?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • AGxKiiNG

    • 18 januari 2016 21:04
    @Apetjoek DLC hoeft niet altijd wat te kosten, maar Apetjoek ik dacht precies hetzelfde!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vovelic

    • 18 januari 2016 17:30
    Ik ging iedere dag in de PS store kijken of de game er al was en toen die er eindelijk was heb ik heel erg genoten! Was alleen ook wel ietwat teleurgesteld in de content van de game en hoop toch dat het later mogelijk is om nieuwe nummers te kopen (of old skool vrijspelen).

    Maar ik ben wel te spreken over de game, ik vind de vormgeving en gameplay super vet. Ook cool dat er een nummer inzit uit de originele game voor de PS2.

    Deze game ga ik zeker nog een tijdje spelen tot ik op expert kan spelen :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hellraidermike

    • 18 januari 2016 19:24
    "geen dlc"

    Ik ben klaar met gamer.nl

    Het feit dat dat een minpunt is, is te belachelijk voor woorden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • sollitdude

    • 18 januari 2016 19:28
    @Hellraidermike dat krijg je in het dlc tijdperk. ze zijn zoveel dlc's gewend, ze kunnen een basis game niet eens respecteren. we zijn te verwend geraakt, en de review websites moeten meegaan met zulke trents.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hellraidermike

    • 18 januari 2016 21:28
    @sollitdude

    Het is juist die precieze reden dat we DLC hebben.
    Iedereen vind het maar goed, waardoor developers tot het uiterste gaan.

    Ubisoft begint daar heel goed in the worden.

    Ik koop nooit DLC, en ik noem het dan ook geen DLC.

    Er zijn bij mij twee dingen:

    Content-patch: een patch waarbij je kleine dingen krijgt, in de eerste volgende patch. (dingen zoals wapens skins) En ik vind dat je dat gewoon gratis moet aanbieden.
    Uitbreidingen: Dat zijn dingen zoals de uitbreidingen van GTA IV of die van borderlands. (Waarbij een compleet nieuw verhaal komt of een extra stuk map) Daar mag je van mij dan wel geld voor vragen.

    Zo was het ooit, en dat werkte perfect.

    Maar inmiddels zijn developers zijn gretig geworden, dat het niet grappig meer is.
    Ook dezelfde reden waarom er bijvoorbeeld geen mods mogen in GTA V, en laat mods nou zijn waarom GTA groot is geworden. Puur vanwege geld. (sharkcards)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ThijsBarnhard

    • 18 januari 2016 22:43
    @Hellraidermike voordat je met een dramatisch gebaar Gamer.nl voorgoed verlaat zou ik je toch echt willen verzoeken de rest van de recensie te lezen zodat dat minpunt in de juiste context komt te staan.

    dlc, kan prima gratis zijn, of nauwelijks iets kosten. In dit geval zou je het ook kunnen zien als verdere ondersteuning van de ontwikkelaar van de game nadat de ie verkrijgbaar is. Dat is bij Amplitude helaas niet het geval. Vandaar dat minpunt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hellraidermike

    • 18 januari 2016 23:57
    @Theisch

    Dat noem je dus een patch.

    Mijn punt blijft dus staan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MilanXS

    • 19 januari 2016 00:30
    @Hellraidermike @Theisch

    Man man man, wat een discussie. Amplitude is in de essentie een muziekgame waarin het bespelen van nummers centraal staat, Thijs, de recensent van de game geeft aan dat het aanbod van nummers wat karig is, daarom DLC gewenst. Dat is vrij gebruikelijk bij ritme-games, gezien het aantal DLC-nummers voor Guitar Hero (Live), Rock Band (1000+) en Rock Smith. De basis is gelegd en het zou fijn zijn als er meer nummers beschikbaar komen via DLC. Guitar Hero Live heeft in feite ook 'maar' 35 nummers on disc en de rest is streamend beschikbaar. Mensen zouden het vervelend vinden als Guitar Hero Live geen streamingdienst had en dus maar 35 nummers, in tegenstelling tot het grote aanbod van vorige delen (50-80 nummers on disc + genoeg DLC). In een ritmegame kan ik dit punt dus begrijpen, in een RPG als The Witcher 3 niet. Die game is rijk aan content en DLC is dus overbodig (maar wel fijn). Wat ik hiervan begrijp is dat Amplitude een solide basis is en dat het tof zou zijn als de game ondersteuning krijgt met meer nummers, gezien eerdere delen wel meer nummers hadden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.