American Truck Simulator | Gamer.nl

American Truck Simulator | Gamer.nl

We kunnen nu wel weer een introotje over dikke bierbuiken en vlammen-in-pijpen tikken, maar dat doen we niet. We lichten in plaats daarvan alvast een tipje van de sluier op door te zeggen dat American Truck Simulator een puike truck simulator is. Dit is overigens geen verrassing, want dat was voorganger Euro Truck Simulator 2 ook. Wat dat betreft begint de Tsjechische ontwikkelaar SCS Software een echte expert op het gebied van truck-simulators te worden.

American Truck Simulator biedt je de mogelijkheid om te ervaren hoe het eraan toegaat in de Amerikaanse wegtransportwereld. Je kruipt in de huid van een zelfgekozen trucker en mag eigenlijk direct beginnen met het bezorgen van vrachten. In principe kun je in de game kiezen uit twee mogelijkheden: of je wordt freelance trucker en brengt in een truck van iemand anders vrachten rond of je begint een eigen bedrijf en probeert een imperium aan de Amerikaanse westkust op te bouwen.

American Truck Simulator

Freelance of imperium

Wat je ook kiest, uiteindelijk blijft het hoofddoel hetzelfde: zo snel en zo goed mogelijk je vrachten afleveren. Kies je er echter voor om te bouwen aan een eigen bedrijf, dan komen er bijzonder veel randzaken bij kijken. Denk bijvoorbeeld aan benzine en onderhoudskosten, het managen van extra chauffeurs en trucks, en het uitzoeken van de meest efficiënte routes. Wie kiest voor een eigen bedrijf krijgt er in feite een transportbedrijf-simulator bij.

De game zelf kent weinig verschillen met zijn voorganger en borduurt verder op een solide basis. Het simulatiegedeelte zit daardoor nog steeds uitstekend in elkaar en laat je ervaren hoe het is om een volgeladen oplegger achteruit in te parkeren of om door een drukke binnenstad te sturen. De wegligging van een truck met oplegger vraagt uiteraard een andere aanpak dan een rondje met een F1-wagen over Monza. De game verlangt bovendien ook van je dat je let op de snelheid en af en toe je oplegger laat wegen.

American Truck Simulator
American Truck Simulator
American Truck Simulator

Houd je jezelf niet aan de regels, dan kan dat aardig in de papieren lopen, in de vorm van hoge boetes. Vooral snelheidsboetes vliegen je om de oren, omdat je niet altijd doorhebt dat je een bebouwde kom betreedt. Zeker niet omdat de andere wegliggers schijnbaar geld genoeg hebben en vaak veel harder rijden dan toegestaan is. Ook heeft de politie blijkbaar bij iedere bebouwde ergens een mannetje staan. Dit ietwat irritante boetesysteem is een klein smetje, maar wel eentje dat behoorlijk wat frustratie oplevert.

American Euro Truck Simulator

Dat de game bijzonder veel lijkt op zijn voorganger betekent ook dat wanneer je al bekend bent met Euro Truck Simulator 2 je niet heel erg verrast gaat worden. Sterker nog, wie de serie al goed kent zal deze game meer als een upgrade zien dan een volwaardige game. Daarmee willen we de game overigens niet naar beneden halen, want American Truck Simulator zit verder goed in elkaar, maar spelers van het eerste uur komen er enigszins bekaaid vanaf. De game herbergt namelijk niet het hele wegennet van de Verenigde Staten. Bij de lancering zijn alleen California en Nevada toegankelijk en zeer binnenkort komt daar ook Arizona bij. Daarna zullen de verschillende staten waarschijnlijk een paar euro kosten en mondjesmaat verschijnen.

American Truck Simulator

Dat er slechts twee staten beschikbaar zijn, hoeft niet direct een slecht iets te zijn, want California en Nevada zijn in het echt groot genoeg om dagen in rond te toeren. Toch voelt het gebied waar je daadwerkelijk mag rijden te klein aan, zeker in vergelijking met Euro Truck Simulator 2. Dat heeft vooral te maken met het feit dat het wegennet vooral bestaat uit lange, uitgestrekte wegen die weinig stuurmanskunsten vereisen. Bovendien bestaan de grote steden uit weinig meer dan een paar kruisingen en afslagen, waardoor de moeilijkheidsgraad niet heel hoog ligt met betrekking tot het besturen van je truck.

Dit is wel een beetje spijtig te noemen. Dit gegeven lijkt namelijk hand in hand te gaan met het feit dat de makers juist geprobeerd hebben om dat gevoel van ‘het trucken’ over die welbekende lange wegen door de vele vlaktes van Noord-Amerika na te bootsen. Dit gevoel brengt de game uitstekend over. Het bijna hypnotische rijden over kilometerslange snelwegen op geweldige deuntjes op een van vele aanwezige radiozenders - kla iekers zoals Sweet Caroline van Neil Diamond leiden tot geweldige gamemomenten - zit namelijk heel goed in elkaar.

American Truck Simulator is nu verkrijgbaar voor pc en Mac via Steam.