Alone in the Dark | Gamer.nl

Een van de grote kla iekers waar veel gamers nog steeds warme gevoelens bij hebben is het orginele Alone in the Dark, één van de eerste games waarbij 3D in een adventure werd gebruikt. Maar zoals bij elk succes in het gameswereldje werd ook dit concept eindeloos gekopieerd door andere developers en bleef het angstvallig stil na het derde deel van de AITD reeks.

Ook Infogrames zal een aantal jaar terug op zoek zijn geweest naar een goed concept en toen met het idee zijn gekomen om een vervolg te bouwen op Alone in the Dark. Probleem daarbij was dat Infogrames zelf geen games meer ontwikkelde en er geen geschikte studio's waren om een vervolg in productie te nemen.

Althans, totdat het bedrijf Darkworks in de spotlights kwam te staan. Dit Franse bedrijfje was op dat moment bezig met een action/adventure met de naam 1906. Infogrames schrapte dat project echter en bood Darkworks aan een vervolg op Alone in the Dark te ontwikkelen. Een aantal jaar later dan gepland komt Darkworks nu eindelijk met de nieuwe game. Voor mij dus de vraag of dit spel enkel mee probeert te varen op de bekendheid van 'Alone in the Dark' of dat we hier echt met een revolutionair concept te maken hebben.

Wat de titel zegt

Om het advies van Antoine Villette maar op te volgen speelde ik het spel in complete duisternis met het geluid flink hard en alle details op z'n max. Een horrorspel, waar ik Alone in the Dark: The New Nightmare toch toe wil rekenen hoort natuurlijk wel in de juiste ambience gespeeld te worden.

Na een korte installatie en het bewonderen van de 3 cd'tjes start het spel op. Een korte teaser wordt gedraaid en wat later staat er een zwart scherm met het felle witte Alone in the Dark logo begeleid door een sinister muziekje. Dat het spel niet enkel voor de pc is gemaakt is trouwens duidelijk aan de besturing en interface te zien. Leg de muis maar opzij want dit is puur toetsenbord-werk.

Het verhaal

In een lange gerenderde intro zie je de hoofdpersoon Edward Carnby, bekend uit de vorige delen, in een vliegtuig vertrekken richting Shadow Island. Op dit eiland is namelijk een goede vriend van Edward met de naam Fiske dood terug gevonden die op dat moment op zoek was naar 3 magische stenen.

Carnby zal echter niet alleen reizen, want in een spel als dit hoort natuurlijk ook een knappe tegenspeelster. Dit is Aline Cedrac, een antropologe die persoonlijk meer geintere eerd is in de stenen dan de moord op Fiske.

Het vliegtuig waar Edward en Aline hun reis naar Shadow Island maken stort op het eiland neer en nog net voortijdig weten beide hoofdrolspelers het vliegtuig te verlaten met hun parachutes. Dat is dan ook direct de reden dat beide figuren op een andere plek in het spel belanden en een andere verloop in het verhaal mee zullen maken. Terwijl Aline op het dak van een groot huis is geland, maakt Edward een ruwe landing in de omliggende bo en. Nadat je als speler een keus hebt gemaakt tu en de twee personages kan je tijdens het spel contact houden met het andere karakter dankzij een walkie-talkie. Deze heb je dan ook geregeld hard nodig.