Alien Hominid vond zijn oorsprong in de vorm van een flashspelletje dat op de website Newgrounds.com te spelen was. In 2005 werd het uitgebreid tot een volwaardige consolegame voor de PS2 en de Xbox. Dit spel leende weliswaar de look and feel van het flashspelletje, maar werd van de grond af opnieuw ontworpen en vooral flink verbeterd. Met de komst van Xbox Live Arcade zag ontwikkelaar The Behemoth een uitgelezen kans om Alien Hominid, toch een beetje een ondergesneeuwde game, aan een nieuw publiek voor te stellen. Alien Hominid is een side-scrolling actiegame waarbij je praktisch continu de vinger aan te trekker kunt houden. Je speelt een geel gekleurd buitenaards wezentje die met z’n UFO’tje neerstort op aarde. De FBI gaat er met je ruimteschip vandoor, maar laat jou per abuis liggen. Aan jou de taak om vervolgens je ruimteschip terug te claimen, want je onder andere door de Russische kou en langs Area 51 brengt. Naast knallen kun je in Alien Hominid ook bukken en springen, al is het zeker geen platformgame. Springen gebruik je met name om kogels te ontwijken of om tegenstanders in de kop te bijten, maar slechts af en toe op een hoger gelegen platform of over een gat heen te komen. Verder is het mogelijk om jezelf in te graven in de grond, al kan dit maar eventjes omdat je anders zuurstof te kort komt. Ingraven komt van pas wanneer bijvoorbeeld meneer de grote eindbaas voorbij loopt. Naast gewoon schieten kun je ook granaten gooien. Upgrades die her en der rondgestrooid liggen zorgen ervoor dat je tijdelijk extra krachtige of snelle vuursalvo’s kunt lossen, in verschillende kleurtjes uiteraard. De inspiratie haalt Alien Hominid uit arcadeklassiekers als Contra en Metal Slug, met dito moeilijkheidsgraad. Het spel is namelijk behoorlijk pittig, want zoals ook bij de arcadegames van weleer het geval was ben je al na een keer geraakt te worden kassiewijlen. Gelukkig heb je, zeker op de lagere moeilijkheidsgraad, genoeg levens en continues om je toch door de levels heen te slaan en eenmaal ‘Game Over’ kun je gelukkig verder spelen vanaf het laatste level waar je gekomen bent. Het einde van het spel zal dus voor iedereen haalbaar zijn, al prijkt er dan geen mooie score voor je op het Leaderboard. Het meest in het oog springende van Alien Hominid zijn de kleurrijke graphics. Het spel kent zijn oorsprong als flashspelletje en dat blijkt nog wel enigszins uit de grafische stijl, met strakke lijnen en grote effen vlakken. Dit betekent echter niet dat Alien Hominid er lelijk, simpel of kinderachtig uitziet, in tegendeel. De prachtige tekeningen, humoristisch ogende personages en al het spektakel dat op het scherm plaatsvindt, geven het spel een prachtig strak uiterlijk, zeker als je over een HD-televisie beschikt. De singleplayer verhaalmode bestaat uit een zestiental missies en zal je eventjes zoet houden, maar is niet bijzonder lang. Wat vooral opvallend is, is het hoge aantal eindbazen dat je tegen zult komen. Bijna elke stage heeft er wel een tweetal voor je in de aanbieding. De moeilijkheidsgraad bij de eindbazen zit hem vooral in het onthouden en goed inspelen op het patroon waarmee ze aanvallen. Kunstmatige intelligentie is in Alien Hominid namelijk zo goed als absent, maar dat hoort ook bij dit soort spellen. Naast de hoofdzakelijke verhaallijn kent Alien Hominid ook nog diverse minigames. Een aantal hiervan zijn gebaseerd op het singleplayerspel maar beperken zich tot één locatie met als doel zo lang mogelijk te overleven en zoveel mogelijk punten te halen. Andere minigames zijn weer totaal verschillend van het eigenlijke spel. Zo is er een minigame waarin je door buttenbashen zoveel mogelijk moet eten, terwijl je in een ander spelletje een gigantische pixelraket naar een relatief klein uitgevallen pixelversie van de Verenigde Staten moet sturen. Het spel kent maar twee kleurtjes, gigantische pixels en geen geluid, maar is stiekem toch nog een beetje verslavend. Graphics zijn niet alles, zullen we maar zeggen! Er zit overigens ook nog een grappig platformspelletje met Stick Men tussen de minigames, vergelijkbaar met Lode Runner.