De meeste mensen kennen Alice in Wonderland als een vrolijk sprookje dat aan kinderen voor het slapengaan wordt verteld. De manier waarop Electronic Arts dit verhaal in haar nieuwste game heeft vertolkt is echter een stuk anders dan we gewend zijn. De maker van 'Alice', American McGee is namelijk teruggekeerd naar het verhaal zoals dat oorspronkelijk door Lewis Caroll was geschreven. En die versie is niet zo kindvriendelijk als in de bios en op video te zien was. Trauma's en nachtmerries regeren de gedachtewereld van Alice. En dat is nu precies waar je uit zal moeten ontsnappen.

Na het openen van het Alice DVDhoesje valt direct op dat deze vol is gepropt met een dikke handleiding en maar liefst 3(!) cd's, waarvan twee voor de game. De derde cd is gevuld met de handleiding en het inleidende verhaal in pdf-formaat. Omdat we gewend zijn aan flinke installaties kijk ik ook niet meer op van de 580 MB aan data die op mijn schijf gepropt word. En om Alice in een gepaste sfeer te starten besluit ik eerst de bijgevoegde trailer van EA's komende game Undying te bekijken Na dit stukje horror is het tijd voor het echte werk.

Terug naar Wonderland

De game begint met een mooie intro waarin we zien hoe de hoofdpersonage weer terug in Wonderland komt en het hele verhaal weer van voor af aan begint.. Deze game is namelijk een vervolg op Alice's vorige trip naar het donkere sprookjesland. Hier ontmoet zo o.a. weer de Cheshire Cat en haar knuffelkonijn die wordt verbeeld door 'White Rabbit'. Deze zijn er vooral om je raad te geven in de moeilijke stukken van de game. Dit geven van advies gebeurd echter wel vaak op een poëtische wijze, waardoor je nog even goed moet nadenken wat er nu echt bedoeld word.

Wat direct opvalt wanneer je door het eerste (tutorial)level aan het huppelen bent is dat er door de mensen van Rogue Entertainment enorm is gelet op de details. Aan de objecten en gebouwen is veel aandacht besteed waardoor je jezelf af begint te vragen of je hier wel echt met de Quake3-engine te maken hebt. Ik heb namelijk nog nooit een game gezien die zo goed van deze technologie gebruik maakte. Zowel op grafisch vlak als dynamiek van de levels is alles tot in de puntjes uitgewerkt. Omdat Wonderland de weergave is van Alice's gedachten is het ook mogelijk om heel abrupte overgangen te maken van de een naar andere omgeving, wat voor een desoriënteerd effect zorgt.

Het bovenstaande zal dan ook regelmatig gebeuren. Verdwijnen van de vloeren en het verdraaien van perspectief zijn wat grappen waarmee de makers je duidelijk van de wijs proberen te brengen. En dat is ze bij mij dan ook vaak genoeg gelukt. Een leuke afwi eling van de standaard 3Dshooter dus.

3de persoon

Alice is ook één van de weinige shooters die je in de 3de persoon speelt en waarbij de optimale controle over je karakter ook erg belangrijk is. De mensen van Rogue hebben hier zeker een mooi staaltje werk neergezet en de Quake-engine op een hoger niveau getild. En dit is niet enkel met de graphics gebeurd.