Age Of Empires III: The WarChiefs | Gamer.nl

De Age of Empires franchise is één van de grote in degames-industrie. De serie bestaat uit bijna alleen maar goede strategiegames en is inmiddels bij deel drie in de serie beland. Dit laatstedeel heeft onlangs een uitbreiding gekregen genaamd The WarChiefs.Nieuwe units, drie nieuwe speelbare ra en en een gloednieuwesingleplayer campagne moeten Age of Empires III opfri en.

Persoonlijk wist Age of Empires III me het minst lang te boeien vanalle delen uit de serie. Waarom dit kwam weet ik eigenlijk niet, ietswas er gewoon net wat minder leuk aan. Grafisch zag het er sterk uit,de gameplay zat goed in elkaar en er zaten wat leuke aparte nieuwedingetjes in. Maar die stemmetjes, dat was wel een punt van ergernis.Maar goed, dat was het vorige deel. Nu zijn er de WarChiefs, drieverschillende indianenstammen waarmee je mag gaan knokken tegen debleekgezichten.

Uch!

Als je altijd al vond dat de Europese machten in het origineel nogalveel op elkaar leken, dan zul je aangenaam verrast worden door deWarChiefs. De drie stammen verschillen namelijk veel van elkaar. DeIroquois lijken nog het meeste op de oude Europese machten, omdat zijook nog met hun eigen artillerie stoeien. Elke stam heeft zijn eigendingen. Zo hebben de Iroquois de zogenaamde Fire Pit, zijn de Siouxgespecialiseerd in cavalerie en is hun leger extra snel op te bouwen,en hebben de Aztecs juist geen paarden, maar maken ze dat weer goed methun superieure infanterie.

Naast dat alles is er ook een lading nieuwe helden bijgekomen. Tevensis er bij de stammen de Tribal Council. Het equivalent van de "HomeCity" van de Europese machten. De Tribal Council bestaat bij de Siouxen de Iroquois uit de Chief, War Leader, Shaman, Wise Woman en alslaatste de Me enger. De Tribal Leaders hebben elk hun eigen functiesen mogelijkheden. Zo kan er één een kudde buffels aan laten voeren,welke je vervolgens kunt doden voor het voedsel. Zo draagt de Councileen steentje bij aan het opbouwen van je basis en leger.

De nieuwe campagne neemt je mee naar de begindagen van de Amerikaansegeschiedenis. De mi ies verschillen veel van elkaar, wat de campagneboeiend houdt. Tevens is het naspelen van waargebeurde scenario'saltijd leuk. Mi ies als voedsel rapen in de hongerwinter van ValleyForge of meestrijden in de War of Independance geven de game net watextra’s. Zo zijn er nog veel meer scenario's, maar om de spanningenigszins te behouden, ga ik die niet allemaal verklappen. Deverschillende scenario's in de campagne zijn aan elkaar geregen doorkleine filmpjes die er schitterend uitzien, maar helaas komt hier ookweer de afschuwelijke voice-acting terug.

Same old, same old

WarChiefs ziet er nog altijd goed uit. De details zijn heel mooiuitgewerkt, maar dat was Age of Empires III voor de WarChiefs ook al.Het is jammer dat er weinig tot niets veranderd is, terwijl daar tochbest wel de mogelijkheid voor was. Niet dat het uitmaakt, het gaatimmers gaat om de gameplay en die levert  WarChiefs meer dangenoeg.

Want ik heb het nog niet gehad over de mogelijkheid om een revolutieuit te roepen. Wanneer je een revolutie uitroept, pakt elke unit vanjou de wapens op en krijg je nieuwe militaire eenheden. Jeproductiemogelijkheden zakken echter helemaal terug naar nul. Lukt hetje om je vijand met die laatste duw naar voren nog te verslaan, dan isalles in orde, maar lukt dat je niet: dan ben je de pisang.

Ook zijn er nieuwe mogelijkheden om spelers te laten winnen, zoals deTrade Monopoly. Dat betekent dat als de trade stations in handen vallenvan een enkele speler, deze speler de game zal winnen omdat hij hetalleenrecht op de handel heeft. Dit leidt er dus toe dat de speler nietlanger kan blijven wachten in zijn kasteel met alle units achter zich,maar daadwerkelijk op jacht zal moeten gaan naar de tradeposts. Ditbrengt het spel wat meer in balans en dat is precies het idee van deuitbreiding lijkt het wel.

Kortom: de WarChiefs is een hele goede uitbreiding voor Age of EmpiresIII. Er is er geen half werk geleverd en je kunt weer vooruit met hetmasteren van nieuwe strategieën, nieuwe ra en en nog veel en veelmeer. De slechte voice-acting is behouden gebleven, maar dat is dan ookéén van de weinige nadelen. WarChiefs goed zijn. WarChiefs bleekschetenlesje leren. WarChiefs begraven vredespijp. Uch!