Review
Age of Empires III: Definitive Edition

Age of Empires 3: Definitive Edition is definitief te ingewikkeld

Te veel gedoe

Geschreven door Harry Hol op

Conclusie

Age Of Empires 3: Definitive Edition is grafisch flink opgepoetst. Er is ook een heleboel content aanwezig. Helaas zijn de oorspronkelijke ontwerpfouten niet of nauwelijks aangepakt. Dit is een spel dat over het algemeen teveel wil doen, dat te complex maakt en daar niet genoeg voor teruggeeft. Dit is een mooie remaster van een game dat we eigenlijk liever niet spelen.
5
Score
50
Score: 50
  • Pluspunten
  • Grafisch aardig opgefrist, veel content, veel diepgang
  • Minpunten
  • Nodeloos complex, veel te veel micromanagement
De eerste twee Age of Empires-games zijn real time strategiespellen die een fantastisch evenwicht vonden tussen het beheren van je economie, het uitbouwen van technologie en het verslaan van vijanden. Deel 3… is dat niet.

Zoals we in onze preview al schreven, heeft Age of Empires 3 een flinke remaster gekregen, waarbij het spel grafisch flink is opgepoetst en enkele onfortuinlijke (lees: racistische) verhaalkeuzes uit de oorspronkelijke versie zijn verbeterd. Het is overduidelijk dat de makers de remaster serieus namen en er zo veel liefde als ze konden instaken. Maar soms is liefde niet genoeg. Soms kun je blijven poetsen tot alles glimt, maar is het voorwerp nog steeds fundamenteel lelijk.

Het basisprincipe van Age of Empires is nog steeds aanwezig. Opnieuw bestuur je een nederzetting van een bepaald volk, waarbij jouw nationaliteit bepaalt welke speciale eenheden je kunt produceren en welke spelsystemen tot je beschikking staan. Door het verzamelen van voedsel en goud groeit je gemeenschap, kun je betere gebouwen en betere eenheden bouwen en maak je je klaar voor de eindstrijd tegen je concurrenten op de kaart.

Age of Empires III: Definitive Edition

Meer is te veel

Op papier is AoE3 een verbetering van zijn voorgangers: meer volken, meer eenheden, meer keuzes in de tech tree. Er is ook een nieuw spelmechaniek waarbij het verkrijgen van ervaringspunten je de optie geeft om extra bonussen te krijgen. Maar al dat ‘meer, meer, meer’ maakt het spelen van het spel vooral vermoeiend. Ze zeggen wel eens dat ‘minder’ meer is. De ontwikkelaars dachten blijkbaar dat meer dan misschien wel nog meer is. Maar meer is in dit geval echt teveel.

Het bouwen van je nederzetting begint zoals gebruikelijk met een centrum en een paar dorpelingen. Die moet je aan het werk zetten en dingen laten verzamelen zoals goud, eten en hout. Je stuurt een verkenner op pad die de buurt onderzoekt. Tot zover prima. Maar die verkenner moet ook schatten verzamelen, die bewaakt worden door soms heel sterke vijanden. Die vijanden moet je eerst verslaan terwijl op de achtergrond je dorp doordraait. Tot de dorpelingen een bron hebben uitgeput en gewoon blijven staan. Ook als er voldoende andere bronnen in de buurt zijn. Maar ondertussen moet je gebouwen neerzetten. je tech-niveau opwaarderen, meer dorpelingen bouwen, die je ook elk moment moet checken of ze niet staan te lanterfanten. En als je genoeg ervaringspunten hebt krijg je de optie om een levering aan te vragen waarbij je moet kiezen uit een heel nieuwe tech tree. Terwijl ondertussen… pfff.

Op papier lijkt dit misschien nog een normale beschrijving van een rts, ware het niet dat er te veel tegelijk plaatsvindt, dat de menu’s onoverzichtelijk zijn en dat de gevolgen van je keuzes in de leveringen-tech tree (die per volk verschilt!) ook niet duidelijk zijn.

Het is teveel. Teveel, zeg ik je! Waar is de paracetamol?!

Age of Empires III: Definitive Edition

Micromanagen

Opmerkzame lezers wijzen misschien op andere rts-en of grand strategy-games waarbij diepgang en keuzes een pluspunt zijn. En dat heeft te maken met de elegantie (of in dit geval, het gebrek eraan) van hoe systemen in elkaar grijpen. Vooral het feit dat je constant alles moet micromanagen en er maar weinig taken zijn die je kan automatiseren, maakt dat je wel heel erg van micromanagen moet houden om hiervan te genieten.

Dat is jammer, want als je een potje skirmish weet vol te houden, én de systemen begrijpt, zie je wel een mooie nederzetting ontstaan, met handelsposten, wegen, muren, markten en wat nog meer. Het is op zich een hele mooie doos speelgoed waar je een eigen wereld mee kan opzetten. En waarbij veldslagen soms ook nog best leuke momenten opleveren. Soms, omdat het (weer) een heleboel gedoe is om een sterk leger op de been te brengen, die in positie te krijgen en om tegelijk nog je economie draaiende te houden.

Het is geen goed teken als je tijdens een spel het gevoel hebt dat je nooit echt grip hebt op wat er op je scherm gebeurt. Dat je steeds achter de zaken aanloopt, en beslissingen moet nemen onder tijdsdruk waar je eigenlijk de gevolgen nooit van kan overzien.

Age of Empires III: Definitive Edition

Boem!

Mocht het bovenstaande je toch het idee geven dat dit wél de game voor jou is, is het goede nieuws dat er heel veel content aanwezig is. Volledige verhaalmissies, nieuwe historische uitdagingen en natuurlijk multiplayer skirmishes. Het draait ook allemaal lekker soepel en de nieuwe natuurkundesimulatie zorgt voor interessante effecten bij het opblazen van gebouwen of het met kanonskogels neermaaien van vijandelijke legers. Het is kortom niet alleen maar slecht nieuws.

Maar na vele uren proberen blijft het gevoel hangen dat Age of Empires 3 bij het oorspronkelijke ontwerp de denkfout maakte dat ‘meer en ingewikkelder’ hetzelfde is als ‘leuker’. De beste Age of Empires blijft daarom zonder enige twijfel deel 2. Die is verre te prefereren boven dit goed bedoelde, maar uit zijn krachten gegroeide derde deel.

Age of Empires 3: Definitive Edition is nu verkrijgbaar voor pc.

Meer reviews:

Dit artikel delen:

Lees meer

DualSense-controller werkt wel met PlayStation 3, niet op PS4 Dragon Quest 11 S ontvangt forse demo op pc, PS4 en Xbox One
48

Reacties op: Age of Empires 3: Definitive Edition is definitief te ingewikkeld

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    denver

    • 3 november 2020 10:31
    De min- en pluspunten zijn hetzelfde. Is dat een slimmigheidje dat me ontgaat?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MonsterCrab

    • 3 november 2020 10:44
    @denver Aangepast, thanks!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 3 november 2020 11:18
    Ik had dus de review drie keer gelezen om te kijken of er ergens een verwijzing te vinden was; in theorie is het namelijk mogelijk dat — vooral bij een 5 — de pluspunten ook de minpunten zijn. :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Zut

    • 3 november 2020 10:33
    Klinkt net zo moeilijk als next gen consoles, pfoe. Begin me wel zorgen te maken om AoE4, helemaal stil na de trailer een hele tijd terug

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    CommanderKeen

    • 3 november 2020 10:45
    15 jaar geleden gaven jullie dit spel nog een 9, en nu een 5. Grootste minpunt is voor jullie dat er te veel inzit en daardoor ingewikkelder wordt.
    Maar dit is exact hetzelfde spel als destijds, Rekenen we nu games af omdat ze te moeilijk zijn, en wij liever korte simpelere potjes willen spelen?

    https://gamer.nl/artikelen/review/age-of-empires-3-2/

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • KingKamek

    • 3 november 2020 10:52
    @CommanderKeen Inderdaad. De charme van een RTS ligt hem voor mij mede in de complexiteit van het beheren van een leger en basis. Ik beleef tot nu toe erg veel plezier aan AoE3 Definitive Edition.

    Als veelomvattende strategiegames niet in de smaak vallen op de redactie, laat Gamer.nl dan maar niet aan games als Age of Wonders: Planetfall beginnen :p

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 3 november 2020 10:54
    @CommanderKeen Het gaat hier wel om twee verschillende reviewers. Omdat ze beide onder Gamer.nl vallen, betekent niet dat ze exact dezelfde mening moeten hebben. Misschien is het cijfer weliswaar te streng, maar ik ben überhaupt geen fan van dat systeem.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Paxopoxo

    • 3 november 2020 10:56
    @CommanderKeen Opmerkelijk inderdaad, maar dit is de mening van Harry en niet van de vorige schrijver.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 3 november 2020 11:21
    Ik kan me voorstellen dat tijdsgeest toch wel veel doet en dat sommige games (of zelfs genres) daar meer aan onderhevig zijn dan anderen, nog los van het feit dat een recensie niet meer is dan de mening van iemand en dus per definitie subjectief is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Rexus

    • 3 november 2020 12:53
    @denver Ik denk dat je hier een goed punt hebt; met alle remasters/remakes die wij de laatste jaren (en de komende) om de oren krijgen moeten wij niet vergeten dat er, naast grafische pracht, ook stappen zijn gezet in gameplay. Die stappen zijn moeilijk in het nieuwe jasje te stoppen zonder de fans (meerendeel van de klanten) tegen de schenen te schoppen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    HarryHol

    • 3 november 2020 12:24
    @CommanderKeen Zoals anderen al zeiden: twee recensenten, twee meningen. Daar komt bij: ik bekijk deze game in 2020. Dat is toch echt een andere blik dan in 2005.

    Het gebeurt overigens wel vaker dat een game bij release enthousiast wordt onthaald (omdat het bijvoorbeeld de opvolger is van een geliefde titel) en dat je daar later gewoon helderder (zonder roze bril) naar kijkt.

    En voor de duidelijkheid: ik reken AoE3 niet af op 'te moeilijk zijn' maar op 'nodeloos gecompliceerd zijn'. Dat is een verschil.

    Moeilijk is prima. Moeilijk is goed. Maar ingewikkeld enkel om ingewikkeld te doen, is gewoon niet fijn spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 3 november 2020 22:00
    @CommanderKeen

    Age of Empires 3: Definitive Edition Uitgever Xbox Game Studios…. dus rommel

    Had het nou anders geweest, bijvoorbeeld.

    Age of Empires 3: Definitive Edition uitgever Sony Interactive Entertainment….. top game, cijfer 9.5

    :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Djobba007

    • 3 november 2020 11:26
    Dan vraag ik me af of Harry bijvoorbeeld een keer Anno 1404 of Anno 1800 heeft gespeeld. Als we het over RTS games hebben waar veel micro managing aan te pas komt zou ik zeker NIET Anno gaan proberen. Dan ben je het volledig kwijt tegen mid-game en end-game ga je nooit bereiken. RTS games zijn niet voor iedereen. Ik bedoel dat je voor bijvoorbeeld een shooter wat minder hoeft na te denken, en gewoon kunt gaan.

    Voordeel aan Anno is dat je meer kunt automatiseren. Trade routes bijvoorbeeld. En als je een Iron Mine hebt, dan zullen de werkers gewoon altijd doorgaan (de mijn kan niet leegraken ofzo). Waarom ik toch denk dat Anno veel te veel zal zijn voor Harry, is omdat er weer andere dingen komen kijken bij een game als Anno. Is je iron ore voorraad vol? Of heb je maximaal aantal van een bepaalde resource? Dan doen je workers niets en kost je mijn of boerderij alleen maar geld. Dat gaat niet automatisch uit. Dus moet je weer wat doen. Dan zie je dat 1 van je boten wordt aangevallen door een piraat of competitor, dan moet je ineens een probleem oplossen in 1 van je trade routes, dan merk je dat het brood opraakt en moet je dat oplossen, maar voor meer brood moet je graan hebben, en je eiland is vol, en voor een nieuwe grain farm moet je een ander eiland hebben, maar er zijn geen lege eilanden meer, dus moet je oorlog voeren. Maar je hebt te weinig boten, dus boten maken, maar je hebt geen zijlen meer, dus zijlen maken, maar je hebt geen wol meer, etc. etc. Voor je het weet vergeet je compleet waar je eigenlijk mee bezig was…

    Tot je er goed in wordt ;-) en voor je het weet ben je 400 uur verder en heb je 200K inwoners, 100+ trade routes en heb je een machtig rijk gemaakt.

    Om heel eerlijk te zijn. AoE3 is zeer simpel vergeleken met Anno 1800. Misschien volgende keer een RTS liefhebber de review laten doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    HarryHol

    • 3 november 2020 12:00
    @Djobba007 Ik ben dol op RTS en strategie-spellen. Ik speel nog regelmatig Stellaris, en gaf onlangs Crusader Kings 3 een 8. Ik was erg enthousiast over de remaster van C&C.

    Maar met al mijn liefde voor het genre, vond ik deze game gewoon niet leuk om te spelen en ik heb geprobeerd zo goed mogelijk te verwoorden waarom niet.

    Als jij AoE3 wel tof vindt, prima toch?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 3 november 2020 15:07
    @HarryHol Crusader Kinds <3

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Minoesh

    • 3 november 2020 15:24
    @HarryHol Stellaris en Crusader Kings 3 zijn beide spellen die werken met turns. Die pauzeren steeds. Dat is dus geen RTS.

    C&C is inderdaad een stuk simpeler en gemaakt voor korte en krachtige sessies.

    Je review leest oprecht alsof je niet eerder een Age of Empires game gespeeld hebt. De dingen waar je op afgeeft zijn typisch voor AoE en best veel andere RTS spellen zoals bijv. de Empire Earth serie. De review leest daardoor echt vreemd.

    Het leest alsof je dit deel van het genre niet leuk vind. Dat kan. Ik vind RTS niet zo leuk (op Anno na) en AoE 3 ook niet. Echter ben je dan misschien niet de juiste persoon om dit spel te reviewen als je jezelf daar niet overheen kunt zetten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    HarryHol

    • 3 november 2020 15:40
    @Minoesh eh nee. Beiden zijn real time. Stellaris en CK3 zijn geen rts maar wel real time. En zoals ik al zei: dol op rts

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Minoesh

    • 3 november 2020 15:56
    @HarryHol Extreem traag zeg. Ik zit nu gameplay te kijken en ik zie iemand constant dingen doen terwijl de game op pauze staat. Dat is dus totaal niet zoals AoE. Je kunt die games niet goed vergelijken. Dat is alsof je Anno met Crusader Kings zou vergelijken.

    Ik blijf bij mijn put. Een extra voorbeeld zodat je misschien het punt (ook dat van anderen) begrijpt waar het mis lijkt te gaan in de review.

    Ik heb shooters gespeeld, zoals Battlefield. Die vond ik niet leuk. Niet omdat die ergens iets mis hadden, maar omdat ik de core gameplay niet leuk vind. Ik vind dus dat stukje genre niet leuk.

    Wanneer ik een review schrijf en daarin de punten noem die het spel maakt wat het is ('hoort te hebben') en dan zeg: vind ik niet leuk dan is die review niet nuttig. Wat ik dan zeg is: ik vind dit subgenre niet leuk.

    Dat kan. Dat is prima. Dat is echter niet wat mensen willen lezen als ze een review lezen. En zo leest die van jou nu wel.

    Je noemt letterlijk de kern van elke AoE-achtige game op en dan zeg je: dat vind ik niet leuk, want het overspoelt me/ het is teveel.

    Ja oke, nu weet ik na het lezen van jouw review nog steeds niet of dit spel goed is of niet. Wat ik nu weet is dat jij de kern van wat het spel altijd al was en waar veel mensen van houden en het voor spelen 'teveel' vind.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Patatjefriet

    • 3 november 2020 13:20
    Dit is echt klink klare onzin.

    Ten eerste is AoE III niet meer meer en meer dan AoE II. U zegt dat er meer landen zijn? Dat klopt niet één google search en je komt er al op. Er zijn juist minder landen om zo het overzichtelijk te houden, weet u hoeveel AoE II heeft? Rond de 30, terwijl AoE III er maar 16 hebben.

    Daarbij komt ook nog dat er misschien wel een nieuwe grondstof is gekomen, namelijk experience, maar daar voor is steen weggehaald dus nog steeds hetzelfde in principe. U geeft geen valide argumenten waarom AoE III meer en meer heeft dan AoE II en u vervolgens wel AoE II prijst.

    Ten tweede gaat u in op micromanagement, in AoE III is dit juist omlaag gegaan. Waar je in AoE II ziet dat veel goede spelers hun legers opsplitsen binnen 0.5 seconden om zo een katapult te ontwijken of pijlen. Dat spel is veel meer micro intensief dan AoE III, waar de meeste micro ligt in exploren wat juist goed is, omdat in de eerste age je toch niet veel te doen hebt behalve gaan voor de tweede age. Dit zorgt ervoor dat in de tussen tijd de speler wat kan doen.

    Dit klinkt al met al weer als gewoon het bashen van AoE III puur omdat het niet een kloon van AoE II is, alle argumenten zijn vergeleken met AoE II hetzelfde terwijl AoE II door u wordt geprezen. In plaats van slappe excusen te geven waarom het een 5 is kunt u ook daadwerkelijk inhoudelijke argumenten geven die niet overeenkomen met ook AoE II die u wel prijst.

    Ik kan u garanderen dat u de eerste 5 minuten in AoE II ook niet alles begreep. Daarnaast komen de stappen die u ingewikkeld vond van AoE III bijna precies overeen met de stappen van AoE II

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wintersinwind

    • 3 november 2020 16:12
    Waarom wordt AOE 3 benadeeld om dat het te veel resources heeft? Naar mijn weten heeft AOE 2 ook 4 resources. Experience is zelfs niet iets dat je specifiek hoeft te gaan mijnen en je het krijgt met acties in AOE 3.

    Naast bovengenoemde heeft AOE 3 minder speelbare culturen dan AOE 2.

    Het micromanagen van je villagers zit in elke AOE (dus ook in je geprijsde AOE 2) en je krijgt ook een melding als ze niks doen in 3

    Je Explorer die je moet micromanagen is ook verwerpelijk, in age 1 is er vrijwel niks te doen naast villagers maken en je voedsel naar 800 te brengen. Tijd genoeg om de map te ontdekken en zien welke schatten het waard zijn.

    "Dat is jammer, want als je een potje skirmish weet vol te houden, én de systemen begrijpt, zie je wel een mooie nederzetting ontstaan, met handelsposten, wegen, muren, markten en wat nog meer."

    Ben ook wel benieuwd welke age of empires jij hebt gespeeld want je kan geen wegen maken in Skirmish en als je meerdere markten maakt, dan snap je age of empires niet. Vind het maar een rare review die dingen afkraakt in AOE 3 maar ondertussen prijst in AOE 2.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.