Age of Empires 2 HD | Gamer.nl

Age of Empires 2 HD | Gamer.nl

Vaak zijn HD-versies van kla iekers niet veel meer dan een nostalgisch reisje. Dat is voldoende reden om zo’n titel er weer eens bij te pakken, maar met wat moeite zit er vaak meer in. Age of Empires 2 is een game die zich perfect leent om elk aspect nog eens onder de loep te nemen en echt een moderne variant van het strategiespel te lanceren. Helaas hebben de ontwikkelaars half werk geleverd waardoor de echte verandering uiteindelijk aan de fans en modders over wordt gelaten.

Age of Empires 2 HD Age of Empires 2 HD

Lui

Dat de ontwikkelaars tamelijk lui zijn geweest, valt direct op. De grootste belofte die een HD-versie moet inwilligen, is dat het er grafisch goed en scherp uitziet. Age of Empires 2 HD biedt wel de mogelijkheid om op een hoge resolutie te spelen, maar dat zie je er niet aan af. De sprites hebben namelijk geen update gehad, dus in HD ziet het er nog steeds uit als de oude versie en is het lang niet zo gedetailleerd en mooi als we graag hadden gezien. Daarbij bewegen en vechten de verschillende eenheden nog steeds als houterige stokpoppen, en hoewel het daardoor authentiek is, hadden iets vloeiendere animaties echt geen kwaad gekund.

Verder is Age of Empires 2 HD gewoon wat het ooit was: een ouderwetse strategiegame waarbij je grondstoffen verzamelt, een basis bouwt en veldslagen uitvecht. Het is niks meer en niks minder, gewoon zoals je AoE 2 kent. Het was altijd al een van de beste in zijn soort en bijna 15 jaar later steekt het nog steeds briljant in elkaar. De balans tu en de verschillende eenheden, het upgraden naar een nieuw tijdperk en het bouwen voelt nog steeds goed en origineel aan. Wat dat betreft is het fijn om weer eens aan de slag te gaan met Age of Empires 2.

Geen moderne oplo ingen

Het is dan ook niet echt de gameplay waar we iets op aan te merken hebben, maar vooral het gebrek aan moderne oplo ingen. De besturing is bijvoorbeeld als vanouds gelaten en dat werkt eigenlijk niet zo fijn meer. Het besturen van meerdere groepen is erg beperkt en onhandig. Daar zijn simpele oplo ingen voor die niks veranderen aan de kla ieke gameplay, maar het spel wel een stuk speelbaarder maken. Ook de kunstmatige intelligentie had wat ons betreft een kleine update mogen krijgen. Soms nemen eenheden het verkeerde pad, of lopen ze hun doel totaal voorbij waardoor veldslagen net op een andere plek plaatsvinden dan je gepland had. Dat is strategisch gezien onhandig.

Het zijn voornamelijk foutjes die frustrerend worden in de multiplayer van AoE 2 HD, waar alles toch wat sneller gaat en je echt goede controle en slimmere eenheden mist. In diezelfde multiplayer kom je er ook achter dat er eigenlijk niet opnieuw naar de code is gekeken. Veel oude en herkenbare bugs zorgen ervoor dat het spel bij veel spelers crasht en dat je veel lag hebt. Er is hiervoor inmiddels al een patch uitgebracht waardoor enkele problemen zijn opgelost, maar nog steeds gaan er te veel zaken mis. Bij een update verwacht je dat juist hier naar wordt gekeken, maar dat is helaas niet zo.

Age of Empires 2 HD

Age of Empires 2 HD wordt aan fans overgelaten

Er is dus nauwelijks geprobeerd de game echt in een nieuw en modern jasje te steken, maar dat betekent niet dat het helemaal nutteloos is om deze HD-versie aan te schaffen. Het is namelijk mogelijk om vrij gemakkelijk mods te maken voor AoE 2 HD. Steam Workshop is verweven met de game en dat maakt het eenvoudig om zelf spelelementen toe te voegen en te delen met iedereen. Het heeft ook niet lang geduurd voor er mods waren met grafische updates en kleine aanpa ingen voor de AI. Het is nog lang niet perfect, maar je ziet gelijk waar spelers de verandering zoeken.

Het is daarom wel jammer dat de ontwikkelaars niet gewoon voor een betere en stabielere basis hebben gezorgd en nu heel veel overlaten aan de fans. Zoals gezegd is Age of Empires 2 HD op het gebied van gameplay nog steeds sterk, maar ook niks veranderd ten opzichte van het origineel. Wat simpele toevoegingen, waar sommige modders al heel snel mee kwamen, hadden het spel meer de moeite waard gemaakt. Nu is het vooral wachten tot zij de kleine foutjes hebben opgelost en het spel echt klaar hebben gemaakt voor deze tijd.