Afro Samurai | Gamer.nl

Mix Japanse anime, muziek van RZA en de stem van 'the coolest motherfucker alive' Samuel L. Jackson en je hebt hét recept voor succes. Afro Samurai heeft al bewezen dat het een prima combinatie is met de vijfdelige animeserie die in 2007 online te zien was. Twee jaar na dato komt Namco met een game gebaseerd op de anime.

Afro Samurai is als kleine jongen getraumatiseerd geraakt door de moord op zijn vader, waar hij getuige van was. Zijn vader, de toenmalige Nummer 1-krijger van de wereld, werd voor zijn ogen onthoofd en het beeld van zijn vaders hoofd achtervolgt Afro sindsdien. Vanaf dat moment zweert Afro wraak te nemen op de persoon die zijn vader vermoord heeft. Het verhaal draait om de legendarische Nummer 1- en Nummer 2-hoofdbanden. De bezitter van de Nummer 1-hoofdband kan eigenlijk gezien worden als een God. Niemand mag hem aanvallen, behalve de persoon met de Nummer 2-hoofdband. Als je echter de Nummer 2-hoofdband in je bezit hebt, verander je in opgejaagd wild, aangezien iedereen je nu zomaar aan mag vallen.

Waar in de anime het verhaal nog goed te volgen is en het op een logische manier heen en weer beweegt tu en het heden en het verleden, is het bij de game vaak minder duidelijk. Het verhaal in de game zit vol gaten, alsof ze een speelse hond alleen gelaten hebben met het script. Als je de anime niet gezien hebt, zul je er weinig van snappen. Belangrijke informatie wordt overgeslagen en minder intere ante delen van de anime worden juist meer uitgediept. Verschillende levels van het spel voegen niets toe aan het verhaal en lijken alleen maar te dienen om de game niet net zo kort te maken als de anime.

Afro Samurai is meer overtuigend op visueel gebied. Het heeft de rauwe, donkere kleuren van de anime ingeruild voor meer kleur in een cel-shaded stijl. Het stilistische geweld is niet verloren gegaan en de ledematen en liters bloed vliegen met regelmaat over je scherm. In Afro Samurai kun je praktisch elk lichaamsdeel van je tegenstander afhakken, van armen tot tenen. Echt sadistische gamers kunnen dit tot kunst verheffen door gebruik te maken van slow motion bij de laatste klap. Het beeld gaat over in zwart-wit en je hebt iets meer tijd om na te denken waar je iemand wilt raken.

Niet dat je veel na hoeft te denken in Afro Samurai. In de meeste gevechten sta je tegenover een grote overmacht aan vijanden, waarbij je ze het liefst zo snel mogelijk door midden klieft. Hiervoor heb je de beschikking over drie basisbewegingen: een basis slag, een sterke slag en een trap. De basis slag voer je sneller uit dan de sterke slag, maar doordat je tijdens een sterke slag niet of nauwelijks geraakt wordt door de overige vijanden, komt het meestal neer op zo snel mogelijk op die knop te rammen. Hierdoor verdwijnt de balans uit het gevechtsysteem en voelt het grote scala aan bewegingen die je uit kunt voeren een beetje overbodig aan. Als de vijanden je alsnog teveel worden, kun je overgaan in een langere slow motion modus. Hierin zwiert Afro als een volleerd ballerina in een strak geregi eerd stuk tu en alle vijanden door, terwijl hij iedereen in hapklare brokken hakt.

Naast de gevechten zit er ook een platformelement in Afro Samurai. Vooral in de latere levels moet je regelmatig hoge stellages beklimmen en van platform naar platform springen. Het platformen wordt bemoeilijkt door de langzaam meedraaiende camera en de soms niet goed geregistreerde bewegingen. Je valt dan ook regelmatig een afgrond in. Gelukkig word je niet helemaal teruggezet naar het begin van het checkpoint, maar mag je het vorige platform nog een keer proberen.

De camera is vaker een bron van frustratie. Je kunt de camera zelf bijsturen met het rechter pookje, maar de camera beweegt standaard tegendraads. Gelukkig is dit te verhelpen in het optie menu, maar vervelend is het wel. Zelfs als je de camerabesturing omdraait, sta je regelmatig de verkeerde kant op te kijken in het heetst van de strijd.

Als je door de verhitte gevechten de weg even niet meer weet, heb je altijd nog je trouwe reisgenoot Ninja Ninja om je verder te helpen. Hij werkt als een soort Tom Tom en geeft met een druk op de knop aan welke kant je op moet. Ninja Ninja zorgt ook voor de komische noot in Afro Samurai met zijn groffe en humoristische opmerkingen. Sta dan ook niet raar te kijken als je “I'm not your GPS, bitch!” naar je hoofd geslingerd krijgt wanneer je Ninja Ninja de weg vraagt en het hem wel duidelijk lijkt waar je heen moet.

Het geluid en de ingesproken stemmen van Afro Samurai zijn meer dan in orde. Onder muzikale supervisie van RZA van The Wu-Tang Clan wordt er voor meeslepende hip hop-beats tijdens de gevechten gezorgd. Samuel L. Jackson heeft Afro en Ninja Ninja van de nodige coolne voorzien. Alle acteurs die hun stem verleenden aan de anime, keren terug om hun personage voor de game weer in te spreken. Met de authenticiteit zit het dus wel goed en voor fans van de anime is het een feest der herkenning.