Aer: Memories of Old | Gamer.nl

Aer: Memories of Old | Gamer.nl

In Aer: Memories of Old bestuur je Auk, een vrouw op pelgrimstocht die de kracht heeft om in een vogel te veranderen. Tijdens haar reis krijgt ze een lantaarn met speciaal licht, waarmee ze fragmenten en momenten uit de geschiedenis van de wereld kan zien. Een wereld die – na allerlei verwoestende gebeurtenissen - gereduceerd is tot verbrokkelde eilanden in de lucht. Auk leert al snel dat de wereld opnieuw een gevaar te wachten staat en gaat op pad om dit te stoppen.

Aer: Memories of Old oogt simpelweg prachtig. Je wandelt een kleurrijke en vooral rustgevende wereld in die volledig is vormgegeven in een low-poly stijl. Alles in de wereld is gemaakt van verschillende hoekige vlakken die samen een geheel vormen en dit springt direct in het oog. De groene grasvelden, zacht gekleurde lucht en wilde dieren – die in de game een sterke relatie hebben met de mens – schilderen een wereld waar je je meteen in thuis voelt. Het doet op sommige momenten denken aan The Legend of Zelda: Wind Waker, maar dan met vleugels.

Aer

Zo licht als een veertje

Wanneer je eenmaal met één druk op de knop in een vogel verandert, zweef je met kinderlijk gemak over bergtoppen heen. Het vliegsysteem in Aer staat als een huis – al is het wel ietwat gevoelig. Dit is gelukkig aan te pa en, waardoor er op het vliegelement niets meer aan te merken is. De map lijkt in eerste opslag klein, maar heeft geen onzichtbare muren die je uit bepaalde gebieden weren. Hoewel je aan het begin direct een volgende locatie krijgt toegewezen, ben je vrij om eerst de wereld te verkennen. Na een tijdje vraag je je af waarom je ooit nog terug zou keren naar de grond.

Op het vaste land zijn voornamelijk een handvol personages en tempels te vinden. Muurteksten en glimpen van de geschiedenis vertellen verhalen van families die in het verleden alles moesten achterlaten en veiligheid vonden in de verschillende tempels verspreid over de eilanden. Auk bezoekt als onderdeel van haar tocht drie verschillende tempels. Hier heeft ze geen mogelijkheid tot vliegen en kan ze alleen gebruikmaken van haar lantaarn om berichten uit het verleden te zien. De puzzels bestaan voornamelijk uit simpel nadenkwerk. Door bijvoorbeeld lichtbronnen aan elkaar te verbinden wordt uiteindelijk een pad naar het einde van de tempel gevormd.

Aer

De tempels zijn kerkers zonder collectibles, voorwerpen of gevechten. Het enige doel is om het einde van de tempel te bereiken door middel van logisch nadenken. Het grootste probleem is alleen dat geen van de tempels een plattegrond of richtingsaanduiding heeft. Ze zijn daarnaast vaak niet goed verlicht en de verschillende ruimtes lijken ontzettend op elkaar. Binnen een mum van tijd ben je daardoor de weg kwijt en spendeer je meer tijd aan het terugvinden van een ruimte dan dat je bezig bent met het oplo en van de puzzels. Na verloop van tijd is de zin om de oplo ing te vinden gewoonweg verdwenen.

Lege beloningen

Ditzelfde gevoel van verwarring bestaat ook buiten de tempels om. Om het verhaal te vorderen, vlieg je soms van eiland naar eiland om uit te zoeken waar je precies moet zijn. Dit zou geen probleem moeten zijn, omdat het ontdekken en verkennen van eilanden juist een belangrijk onderdeel is van het spel. Helaas is een groot deel van de eilanden in de lucht het alleen niet waard om te ontdekken: ze zijn namelijk – naast een vogel hier en daar – compleet leeg. Soms vind je een eiland waar je een puzzel kunt voltooien, maar vaak is de beloning hiervoor alleen extra uitleg over de geschiedenis. En hoewel deze geschiedenis zeker intere ant is, nodigt het na een tijd niet meer uit om daadwerkelijk een eiland te bezoeken.

Aer

Aer: Memories of Old is geen lange game. Het is mogelijk om hem in een aantal uur uit te spelen. Dit geldt wel alleen als je voornamelijk de opgestelde doelen volgt en van tempel naar tempel speelt. Het verhaal van de game ligt als brokken verspreid door het hele wolkengebied. Hoe meer jij als speler het verhaal wilt beleven, hoe meer er in de wereld te ontdekken valt. Iets meer uitdaging had Aer: Memories of Old zeker ten goede gekomen, maar gelukkig zijn de rustgevende stijl en muziek een genot om naar te kijken en luisteren en dat maakt de wereld van Aer: Memories of Old er één om in te blijven zweven.

Aer: Memories of Old is nu verkrijgbaar voor pc, Mac, Linux, PlayStation 4 en Xbox One.